Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door Leen Gepost op 27 februari 2024, 11:25:18 »


Hieronder een uittreksel uit het verslag m.b.t. het klantenadvies op Vlieland.

Vervanging snelboot Koegelwieck
Bij de zoektocht naar een goede vervanger voor de Koegelwieck moet de rederij rekening houden met
verschillende (deels recente) ontwikkelingen op het gebied van regelgeving (o.a. aanstaande CO2-
belasting binnenvaart), milieu, financiering en de wensen van de concessieverlener. Er moeten
afwegingen gemaakt worden op het gebied van het beperken van brandstofkosten en uitstoot door
bijvoorbeeld het beperken van de snelheid of het bouwen van een iets kleiner schip. De nieuwe
snelboot moet t.z.t. ook gemakkelijk om te bouwen zijn naar elektrisch. Elektrisch varen is op dit
moment nog niet mogelijk, vanwege het tekort aan elektriciteit op alle locaties. LNG als
transitiebrandstof is niet mogelijk omdat de installatie te zwaar is voor een snelboot.
Er is een wereldwijde trend gaande dat er steeds minder zeer snelle snelboten gebouwd worden, omdat
ze per passagier meer schadelijke stoffen uitstoten dan reguliere autoveerboten en iets minder snelle
snelboten medium-speed). Ter vergelijking: bij een overtocht per snelboot komt door de snelheid circa
driemaal zoveel uitstoot vrij als bij een overtocht per autoveerboot.
De Raden van Advies moeten de rederij adviseren en dit advies is belangrijk voor de concessieverlener,
die toestemming moet geven voor de bouw van het nieuwe schip. De RvA begrijpt het spanningsveld
tussen uitstoot, snelheid en prijs. RvA Terschelling heeft aangegeven dat een uursdienst nog acceptabel
zou zijn voor een rechtstreekse sneldienstovertocht naar Terschelling. RvA Vlieland vindt dat, als de
snelheid van de sneldienst verminderd wordt, een afvaart van Harlingen naar Vlieland via Terschelling te
lang gaat duren. Nu al is de totale reistijd 1,5 uur, vergelijkbaar met de overtochttijd van de reguliere
dienst. RvA Vlieland geeft aan dat een oplossing voor Vlieland zou kunnen zijn om de autoveerboot 4x
daags te laten varen (of op drukke dagen 4x) en iets sneller (1,5 uur). Er is dan wel een extra bemanning
nodig i.v.m. de vaartijden. Ook zegt men dat het solidariteitsprincipe wat de RvA betreft niet van
toepassing moet zijn op de sneldienst: de vervuiler betaalt.

De Willem de Vlamingh en de Willem Barentsz worden hybride gemaakt. Nieuwe accu’s zorgen ook voor
meer boegschroefvermogen. In verband met de levertijd van de accu’s starten de werkzaamheden pas
in 2025.
Brandstofprijzen
De brandstofcrisis is voorbij, de prijs van LNG is bijna terug op het oude niveau.

De volledige verslagen staan op de site van Doeksen onder organisatie / samenwerking en overleg.
2
Huidige vloot van Doeksen / Re: Willem de Vlamingh
« Laatste bericht door Leen Gepost op 27 februari 2024, 11:19:44 »
Als je kijkt naar de dienstregeling nemen de Willems vanaf april de hoofddienst over.


 
3
Huidige vloot van Doeksen / Re: Willem de Vlamingh
« Laatste bericht door cupdruchan Gepost op 26 februari 2024, 20:03:58 »
De Vlaming had nog geen regulier onderhoud gehad volgens mij.
De Friesland als hb was nodig tijdens de werfbeurt van de nn ivm dekcapaciteit voor de vracht. hoelang en of dit zo blijft is mij onbekend
4
Huidige vloot van Doeksen / Re: Willem de Vlamingh
« Laatste bericht door arthur Gepost op 26 februari 2024, 18:40:27 »
En nu, 26 februari, ligt de  WdV weer bij de werf, vaart de Friesland nog steeds en ligt de WB weer stand-by...
5
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Midsland
« Laatste bericht door Bootjesfan Gepost op 23 februari 2024, 17:29:28 »
Ze ligt weer voor de kant ( Bron Shipfriends )
6
Huidige vloot van Doeksen / Re: Noord Nederland
« Laatste bericht door PiebeJanMan Gepost op 23 februari 2024, 09:47:56 »
Doeksen meldt op Facebook;
Staan er nu Scania's in?


#verduurzaming 🌍💙 Onze vrachtcatamaran Noord-Nederland is weer van de werf. Het schip werd voorzien van vier nieuwe hoofdmotoren en een nieuwe generatorset. Hiermee voldoet het schip aan de meest recente #milieunormen voor de binnenvaart (stage V).
💪 De klus werd binnen zeven weken geklaard door partners Sandfirden Technics B.V.  uit Den Oever, HR Piping B.V. uit Sumar en Piet Brouwer Elektrotechniek uit Urk, samen met de technische en nautische afdelingen van Rederij Doeksen.
💨 Het nieuw geplaatste Selective Catalytic Reduction (SCR)-systeem zet stikstofoxide (NOx) om in waterdamp en stikstof (zonder oxiden, waardoor het onschadelijk is). Dat betekent concreet een afname van 95% stikstofoxide en 97-98% fijnstof ten opzichte van de oude motoren! Met de nieuwe motoren van het ms Noord-Nederland zetten we dus weer een mooie stap vooruit, op weg naar een zero emissie veerdienst.
👉 Voor de realisatie van dit project werd door de overheid ca. € 304.000 toegekend uit de Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen. Dit bedroeg ca. 50% van de totale investering.
7
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Midsland
« Laatste bericht door Evert Jan Gepost op 22 februari 2024, 10:17:52 »
In ieder geval weer blauwe schoorstenen  :)
8
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Midsland
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 21 februari 2024, 19:30:32 »
9
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Midsland
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 19 februari 2024, 17:34:43 »
Haha, en nieuwe kleuren schijnbaar als ik de Instagram van de werf mag geloven. Het schip heeft bij wijze van spreken al meer kleuren gehad dan reisjes

10
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Midsland
« Laatste bericht door Evert Jan Gepost op 19 februari 2024, 09:26:28 »
Ze ligt momenteel in een droogdok voor onderhoud aan o.a. leidingwerk
Pagina's: [1] 2 3 ... 10