Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Huidige vloot van Doeksen / Vlieland
« Laatste bericht door Wim Vink Gepost op Vandaag om 13:44:43 »
Harlinger ansichtkaart van omstreeks 2015.
Nog net is een stukje van de Vlieland zichtbaar.



foto: Karin Schakenbos
2
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door asjemenou_loeki_midsland Gepost op 17 november 2018, 22:51:55 »
Over t vervoersplan ; het nieuwe bagage en fietssysteem wilden ze veranderen per 1 april als de nieuwe schepen zouden gaan varen. Wordt dat nu ook uitgesteld tot september als de nieuwe schepen gaan varen per september?
3
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door Leen Gepost op 17 november 2018, 09:17:57 »

Hallo Borie,

Laat Doeksen zich zelf maar verdedigen.
Wat ik wel nog even kwijt wil is dit:
Doeksen en Wagenborg varen beiden met een concessie. Elk jaar is er een vervoersplan. Daar kunnen de gemeenten, klantenadvies organen en raden van advies, waarin eilanders zijn vertegenwoordigd op reageren. Vervolgens wordt het vervoersplan door de minister ondertekent. Ik begrijp daaruit, dat men dan akkoord is. Nu kan je dan natuurlijk wel gaan klagen, doe dat dan bij Doeksen, maar ook bij die instanties die akkoord zijn gegaan.
Zo wordt er veel geklaagd over de toeristenbelasting, maar daarvoor moet je toch echt bij de gemeentes zijn, die deze weer gaan verhogen trouwens.

Uit onderzoek van het ministerie blijkt dat men in het algemeen zeer tevreden is over de dienstverlening van Doeksen en Wagenborg, veel meer  bijvoorbeeld dan over de NS of de busbedrijven.

De prijzen liggen, zo blijkt uit onderzoek van datzelfde ministerie, relatief laag vergeleken bij vergelijkbare diensten naar de Duitse eilanden.
Vlieland en Terschelling liggen relatief ver uit de kust, dus dat kost dus meer dan naar Texel, waarmee nog wel eens wordt vergeleken.
Naar Terschelling is natuurlijk een veel groter vervoersaanbod, dus er zijn dan ook veel meer afvaarten, dat lijkt me logisch. Het is groter en er wonen meer mensen dan op Vlieland, ruim 4 keer zoveel.

Je kan je wel afvragen waarom de politieke inmenging met vragen om vervoersplannen e.d. zich beperkt tot alleen zich ermee bemoeien. Gesubsidieerd wordt er geen cent, dat is bij het OV wel anders, het kaartje brengt ongeveer 40% van de kosten op. Vlieland zou bij een dergelijke bemoeienis, dus ook met geld, zeer gebaat zijn, de dienstverlening kan dan fors verbeterd worden. Maar goed het mag klaarblijkelijk niks kosten, zodanig niet dat de geul naar Ameland steeds dichtslibt en dat het Schuitengat even doorgraven ook al weer te duur is.   
Wat dat betreft laat het Rijk het er wel bij zitten.

Tot slot wat de catering betreft: Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar de horeca in Nederland is vind ik sowieso schreeuwend duur, zeker als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met Duitsland.




4
Huidige vloot van Doeksen / Re: Friesland
« Laatste bericht door rovinge Gepost op 16 november 2018, 20:56:30 »
Vorige weekend, zondag 11/11

Met de m.s. Holland een Snerttocht; op de terugweg voor Harlingen de m.s. Friesland.




Roel
5
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door borie Gepost op 16 november 2018, 19:21:53 »
Over het algemeen zijn we het wel eens, alleen vind ik het wat kort door de bocht om te zeggen van ga maar aan de wal wonen. De eilanden zijn al wat dat betreft al halve pretparken. Deels door de eilanders zelf (zij varen er wel bij) maar deels ook gedwongen maar dat is een andere discussie.

Dat de eilanders weinig flexibiliteit genieten is ook niet iets van de laatste jaren, en zoals ik al aangaf meer van toepassing op Vlieland dan op Terschelling door het aantal meer vaste afvaarten van en naar dat eiland. Ik hoop van harte voor de Vlielanders dat Doeksen woord houdt en niet schuwt de Vlieland in te zetten bij bijvoorbeeld slecht weer of plotselinge drukte. Laten we wel wezen, Doeksen is ook een bedrijf wat winst moet maken en dat is lastiger op Vlieland met grote schepen, maar wel waar ze met de concessie voor getekend hebben.

Zoals jij het vanuit Doeksen beredeneert, vind ik het enigszins bizar dat er zelfs politieke inmenging noodzakelijk is om de belangen van de Vlielanders te moeten behartigen.

Ik reis met regelmaat naar de beide eilanden en vind ook best wat van de prijs, maar als toerist/ familielid neem je dat voor lief. Woon je er dan wil je goedkoper kunnen reizen. Overigens vind ik ook wel wat van de prijzen van het OV in Nederland maar dat terzijde.

De prijzen van de catering vind ik bijna crimineel. €7,50 voor een kop snert uit blik etc etc... nogmaals, je kiest er zelf voor om het te kopen maar kan me voorstellen dat de kosten voor de bewoners de pan uit reizen.
6
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door Leen Gepost op 16 november 2018, 14:11:29 »

Eindelijk weer eens een discussie, prima.
Natuurlijk, ik begrijp dat iedereen het liefst in het weekend reist en natuurlijk begrijp ik, dat iedereen en zeker de eilanders ten alle tijde mee willen kunnen.
Maar klachten over niet mee kunnen als ze te laat zijn, omdat het vertrek protocol al in gang is gezet, of over te weinig plek (gaat dan zeker niet over de meeste vrij lege afvaarten door de week, ook in het hoogseizoen) zullen er altijd zijn. Verifiëren kan je ze niet.
Maar je kan toch ook niet met het vliegtuig mee als de gate al gesloten is, met de bus mee, die er nog staat maar zijn deuren al dicht heeft, of met de trein mee als het elektronische fluitje van de conducteur al is gegaan.
Ik zou zeggen kom gewoon op tijd.
En als een eilander er zo tegenop ziet om op de boot te stappen, dan moet hij misschien maar elders gaan wonen, doen bewoners van de Randstad ook, die naar de provincie trekken. 
De Randstad is beredruk, vol files, je kan geen kant uit, ik ben eigenlijk wel jaloers op die Vlielanders en Terschellingers.

Naar Vlieland worden per jaar, zo blijkt uit de vervoercijfers rond 216000 personen over gezet. Dat is per dag 592 en dus per afvaart 197.
Dat moet toch met de Vlieland en in de winter een van beide Willems te doen zijn lijkt me.
Niet natuurlijk als iedereen tegelijkertijd over wil natuurlijk.

Het gaat mij om het klagen, ik las zelfs dat ze op Vlieland liever de Willem de Vlamingh willen hebben varen i.p.v. de Willem Barentz.
Hebben ze aan Doeksen gevraagd. Nou dan ben je in mijn ogen toch echt wel de weg een beetje kwijt. 

p.s. Het plaatsen van een nieuwe schroefas voor de Vlieland gaat nog even niet door.

 


 
7
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door borie Gepost op 16 november 2018, 13:15:03 »
Eerlijk gezegd vind ik een en ander bovenstaand wel erg kort door de bocht. Ik ken persoonlijk vele Vlielanders en grotendeels ben ik het wel met ze eens.

 Vergeleken met Terschelling hebben de Vlielanders het nou eenmaal minder gemakkelijk, in de winter maar 2 a 3 afvaarten, kortom minder keuze.
Door de ligging van Vlieland varen er minder sneldiensten. Ook  schuwt Doeksen niet om de sneldienst er zomaar even uit te halen met wat wind. Als het niet verantwoord is om te varen is dat de correcte keus maar met west 6??? Tijdens Into the Great Wide open voeren ze 2 jaar geleden met west 8/9 met alles wat kon varen. Zouden dan ineens de economische belangen kunnen tellen?

Bijna dagelijks zie ik op Facebook mensen klagen over te weinig plek voor mensen die
ineens naar de wal moeten, zijn er mensen die aan de wal blijven staan omdat ze door omstandigheden iets later aankomen in Harlingen en niet door mogen lopen omdat “het vertrekprotocol” al on gang is gezet, zelfs wanneer de host de scanner nog in haar handen heeft en de boot nog 5 minuten met de brug aan dek blijft liggen.

De planning met de nieuwe schepen zal uitwijzen of de nieuwe schepen groot genoeg zijn, in principe zal Doeksen door het reserveringssysteem per afvaart kunnen beslissen met welk schip ze gaan varen, er komt immers een extra boot bij. Hoe de schepen zich gaan houden in slecht weer is natuurlijk de vraag, en ik hoop van harte voor de Vlielanders dat de economische belangen zoals hierboven geschetst niet mee gaan tellen...

En laten we wel wezen, de Midsland heeft echt heel erg zijn geld opgebracht, ik kan me op beide eilanden geen bewoner voorstellen die voor zijn lol met die ouwe bak oversteekt. Ze is langzamer, een pokke herrie binnen en geen frisse lucht. Het schip is echt geen reclame voor de rederij.

En laten we wel wezen, een eilander stapt al niet voor zijn lol op de boot maar ze zijn we wel afhankelijk van, zie het zoals je zelf naar de tandarts gaat, het is niet lekker maar het moet wel. ik kan me een heleboel commentaar echt wel indenken!

8
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door marcel1970 Gepost op 16 november 2018, 12:00:48 »
Als  je de Vlieland gewend bent en je moet dan met de Midsland over lever je in comfort in dat is absoluut waar.
Maar de Midsland is nu eenmaal het reserve schip en de afvaart gegarandeerd dus is keuze aan jezelf wat je wil.
Dat de meeeste toeristen het liefste in het weekend komen is ook wel te begrijpen ouders zijn vrij van hun werk kinderen vrij van school en opa en oma willen dan graag bij hun kinderen en kleinkinderen zijn tijdens het weekend.
Dus kun kun je al rederij verwachten dat de piek altijd in het weekend ligt en dat de toeristen zo lang en goedkoop mogelijk van hun weekend willen genieten.
9
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door Leen Gepost op 15 november 2018, 12:20:20 »

Ik ben het wel eens met Evert Jan. Kijk eens op de community page van Doeksen.
Wat een gezeur, nu weer over familie die goedkoop wil reizen omdat er nog familie op het eiland woont.
Alsof je ook goedkoper ergens anders in Nederland kan reizen in die situaties.
En wat de sneldienst betreft, deze lag er in de wintermaanden snel uit vanwege de zeegang, dus ook dat was weer niet goed.
Nu weer gezanik over de Midsland, omdat de Vlieland een nieuwe schroefas krijgt. Gemopper over honden die een trap af moeten of nu moeten we met deze oude rammelschuit mee.
Wat willen ze nu eigenlijk, dat is wel duidelijk, gewoon zeuren en klagen.
10
Huidige vloot van Doeksen / Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Laatste bericht door Evert Jan Gepost op 14 november 2018, 17:10:31 »
er staat weer een nieuwe update op denieuweschepenvandoeksen.nl
Pagina's: [1] 2 3 ... 10