Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door PiebeJanMan Gepost op 13 juni 2024, 12:28:06 »
Biogascentrale in Harlingen gaat eerst alleen het gasnet voeden en niet de schepen van Doeksen;

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/16589322/eerste-paal-de-grond-in-voor-biogascentrale-harlingen

Citaat
Eerste paal de grond in voor biogascentrale Harlingen
11 juni, 20:10

In Harlingen is symbolisch de eerste paal geslagen voor een nieuwe biogascentrale. Die moet vanaf 2025 zo'n 20 miljoen kuub gas produceren, goed voor zo'n 15.000 huizen.
Het project vergt een investering van van van 60 miloen euro. De bouw is in april al begonnen.
Het bouwterrein van de biogascentrale
Het bouwterrein van de biogascentrale

De centrale is een project van het bedrijf Sustainable Fuel Plant (SFP ). Dat is een groep investeerders met onder andere de Fries Erik Brouwer.
SFP is al eigenaar van een biogascentrale in het Zeeuwse Westdorpe. Een derde centrale wordt momenteel gebouwd bij Delfzijl in Groningen.
Erik Brouwer
Erik Brouwer
© Omrop Fryslân, Gerrit de Boer
Het is de bedoeling dat de centrale volledig draait op groenafval uit de voedselindustrie en uit de land- en tuinbouw. Er kan ook mest in, maar dat is in Harlingen niet de bedoeling.
Contracten voor de aanvoer van het groenafval zijn nog niet afgesloten. Maar dat komt wel goed, denkt Brouwer. Een team van vijf mensen is daar mee bezig. En er is een band met voedings- en industriebedrijf Cargill dat ook aandeelhouder van SFP is.
poster
Zo gaat de eerste paal de grond in
"Wij willen de grondstoffen zoveel mogelijk uit de regio halen", zegt Brouwer. "Dat betekent een straal van 150 kilometer. Het doel is om de diervoeder- en voedselindustrie totaal te ontzorgen voor hun reststromen."
Geen stank
Het afval wordt verwerkt in zes silo's van 20 meter hoog en 25 meter in omvang. Bang voor stank hoeven omwonenden niet te zijn, zegt Brouwer.
"De producten worden verwerkt in een gesloten omgeving van meer dan een hectare groot. In Zeeland is niets te ruiken en dit zal hier ook zo zijn."
Blij met bouw
Directeur Paul Pot van Port of Harlingen, het havenbedrijf in Harlingen, is blij dat de bouw nu is begonnen.
Oorspronkelik was het de bedoeling dat het project in 2023 al werd opgeleverd. Dat wordt nu twee jaar later.

'Het heeft de nodige voeten in de aarde gehad met de vergunningen en de financiering. Maar nu is het dan zover. Daar ben ik blij mee', zegt Pot.
Vloeibaar gas
De centrale in Harlingen zou in de oorspronkelijke plannen een bio-LNG-centrale worden voor de productie van vloeibaar gas, voor onder andere vrachtverkeer en de boten van rederij Doeksen, die ook aandeelhouder van SFP is.
Om het gas vloeibaar te maken moet het worden afgekoeld tot 162 graden onder nul. Die plannen gaan voorlopig niet door, zegt Brouwer.
"De installatie hiervoor vergt een flinke investering en de markt is nog niet echt klaar om hier een extra premie voor te betalen." Het gas gaat nu gewoon het niet op.
Grote plannen

Met de bouw van de centrales in Harlingen en Groningen zijn de ambities van SFP nog niet aan het eind. In Polen wordt onderhandeld over twee nieuwe locaties en ook in Nederland komen de mogelijk nog twee centrales bij. Wanneer dat gebeurt is nog niet bekend.
12
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 10 juni 2024, 20:47:15 »
Drijfveren mei 2024

13
Actueel / Re: Vervallen en extra afvaarten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 10 juni 2024, 20:42:07 »
Iv.m. de weersomstandigheden vervallen onderstaande afvaarten van de sneldienst én waddentaxi ms Zeehond van en naar #Vlieland op dinsdag 11 juni:

Harlingen – Vlieland         08:15 uur
Vlieland – Terschelling      08:30 uur (ms Zeehond)
Terschelling – Vlieland      09:15 uur (ms Zeehond)
Terschelling – Vlieland      09:25 uur
Vlieland – Terschelling      10:00 uur
Vlieland – Harlingen         10:00 uur
Vlieland – Terschelling      15:15 uur (ms Zeehond)
Terschelling – Vlieland      16:00 uur (ms Zeehond)
Harlingen – Vlieland          17:35 uur
Terschelling – Vlieland      18:35 uur
Vlieland – Terschelling      19:10 uur

Geboekte passagiers zijn op de hoogte gebracht en omgeboekt.
14
Overige onderwerpen / Re: Vaarroutes
« Laatste bericht door cupdruchan Gepost op 9 juni 2024, 00:21:27 »
Wie nu de varroute bekijkt ziet dat het "knikje" richting noordzee mooi is afgevlakt en bijna een rechte lijn richting haven lijkt te worden
15
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Friesland - 1956
« Laatste bericht door arthur Gepost op 7 juni 2024, 12:05:04 »
schitterende serie van ms Friesland , MET "pet"...
16
Overige onderwerpen / Re: Vaarroutes
« Laatste bericht door arthur Gepost op 7 juni 2024, 12:03:20 »
Interessante, en vooral duidelijke zienswijze en uitleg daarvan, Redmer én Manué Gerrits. Visie van mensen die het weten, in plaats van geroeptoeter van leken...
17
Overige onderwerpen / Re: Vaarroutes
« Laatste bericht door PiebeJanMan Gepost op 2 juni 2024, 21:15:19 »
https://lc.nl/friesland/terschelling/Zuiniger-veerboten-dankzij-een-algoritme-29040925.html

Citaat
Dankzij het algoritme van Manué (46) varen de veerboten van Doeksen een stuk zuiniger
Wilbert Elting • 29 mei 2024, 6:30 • Terschelling
Manué Gerrits ontwikkelde een algoritme om veerboten zuiniger te laten varen. Foto: Niels de Vries

Kan de overtocht van Harlingen naar Terschelling en vice versa zuiniger? Manué Gerrits ontwikkelde een algoritme waardoor veerboten Willem Barentsz en Willem de Vlamingh van Doeksen een constant toerental kunnen houden. Met positieve gevolgen voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

Harlingen
Hij zat op de veerboot onderweg naar Terschelling wat te dommelen toen hij het plotseling merkte: het toerental van de motor veranderde om de haverklap. Vreemd, dacht Manué Gerrits (46). Want varen met wisselende toerentallen, dat is niet bepaald zuinig.

Gerrits kan het weten. Hij werkte na het afronden van de zeevaartschool jarenlang op de grote vaart. Tegenwoordig werkt hij vanuit kantoor in Den Helder en vanuit huis in Ferwoude als leidinggevende en productie-engineer in de offshore-industrie. Die carrière bracht hem ook terug in de schoolbanken bij de master Maritime Innovations aan Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling.

Onderdeel van die master is het zoeken naar een oplossing voor een maritiem probleem en daar een werkend prototype bij bouwen. Gerrits zocht al een tijdje naar een onderwerp tot hij het die dag op de veerboot vond: hij moest wat met die toerentallen. ,,Ik heb rederij Doeksen daar vervolgens over benaderd. Daar was men direct enthousiast.’’

Vergelijking met de auto
Om te begrijpen wat het probleem is waar Gerrits een oplossing voor bedacht, is het handig om de vergelijking met de auto te trekken. Wie in een uur van Sneek naar Groningen wil, kan dat op twee manieren doen. Je kan het eerste deel de maximumsnelheid aanhouden om daarna veel langzamer te rijden om op dat uur uit te komen. Of je houdt de hele reis een constante snelheid met een gelijkblijvend toerental aan. ,,Beide keren kom je ongeveer even laat aan in Groningen. Maar in het eerste geval heb je veel meer brandstof verbruikt.’’

De veerboot heeft met ruwweg dezelfde principes te maken al gaat het dan minder om de drukte op de route maar om twee andere zaken: wind en stroming. Op bepaalde stukken ga je met de wind in de rug en stroming mee aardig hard. Om als je vervolgens moet draaien om de vaargeul te blijven volgen, de wind en stroming tegen te krijgen.

,,De bemanning is daar continu mee bezig omdat ze sturen op een vaste vaartijd van twee uur. Die bepalen ze aan de hand van de snelheid. Als ze met de stroming meegaan, remmen ze het schip af. Is die tegen, dan geven ze juist gas bij.’’

Het is een spel met de elementen dat op de brug wordt uitgevoerd. ,,Want die elementen variëren continu.’’ Alleen zijn ze ook weer niet totaal onvoorspelbaar, weet Gerrits. Alle data over hoe sterk de stroming is en hoe hard het waait is goed beschikbaar. Alleen was al die data nog niet aan elkaar gekoppeld.

Gerrits deed dat wel. Hij knipte het traject op in achttien stukken voor de heen- en achttien voor de terugreis en liet daar een algoritme op los. ,,Zo weet je wat je onderweg mee en tegen krijgt.’’ Aan de hand daarvan kan de bemanning het geschikte toerental kiezen voor de overtocht. ,,Onderweg heb je vervolgens door de elementen verschillende snelheden maar qua tijd kom je toch goed uit.’’

Dat was tenminste de aanname van Gerrits. Werkte het in de praktijk ook? ,,We hebben twee testvaarten gedaan’’, vertelt hij. ,,Voor de bemanning was dat best spannend. Gaan we nu niet te langzaam? Gaan we niet te snel? Maar we kwamen op de minuut nauwkeurig aan in de haven. Dat voelde wel als een overwinning.’’


Brandstofbesparing
Gerrits’ oplossing werkt dus. Maar heeft het ook effect? ,,Daarvoor moest ik nog meer rekenen en ook het brandstofverbruik voorspellen.’’ Hij kwam uit op een brandstofbesparing van tussen de 2 en 18 procent per overtocht. ,,Gemiddeld zal het 5 tot 6 procent zijn. Maar dat moet nog blijken.’’

Die besparing heeft flinke impact. ,,Brandstof is voor Doeksen een grote kostenpost. En bovendien wil men duurzaam ondernemen en dus minder CO2 uitstoten. Ze hebben er echt voordeel bij om anders te gaan varen.’’

Bij een prototype blijft het daarom ook niet. ,,Ik ben al in gesprek met Doeksen om dit verder te brengen.’’
18
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Laatste bericht door KoegelWiek Gepost op 21 mei 2024, 21:52:52 »
Afgelopen week op Vlieland in ons vakantiehuisje een goed verborgen informatieboekje van VVV Vlieland getiteld “Liever Vlieland” gevonden, met daarop deze luchtfoto van de Vlieland.
19
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Friesland - 1956
« Laatste bericht door Vriend Gepost op 20 mei 2024, 19:23:49 »
De Friesland gisteren bij vertrek uit Medemblik. De foto's zijn gemaakt door mijn zoon met een drone.
20
Actueel / Re: Vervallen en extra afvaarten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 16 mei 2024, 17:03:22 »
I.v.m. de drukte rond Pinksteren vaart het ms Vlieland op maandag 20 mei op afwijkende tijden. Zo kan er een extra afvaart gemaakt worden.

De dienstregeling is op die dagen als volgt:

Vlieland – Harlingen
06.50 uur
10.50 uur (i.p.v. 11.50 uur)
14.50 uur (i.p.v. 16.50 uur)
18.50 uur (extra)

Harlingen – Vlieland
08.50 uur (i.p.v. 09.10 uur)
12.50 uur (i.p.v. 14.10 uur)
16.50 uur (i.p.v. 19.10 uur)
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10