Auteur Topic: Infrastructuur havens  (gelezen 121923 keer)

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #135 Gepost op: 28 maart 2011, 16:12:02 »
Nog even over de aanleginrichtingen.

Rijkswaterstaat gaat daar dus over en zal dus de aanleg van een tweede brug en/of kade moeten gaan bekostigen. 
De gemeente Terschelling kan wel zoveel willen, maar de kans dat Rijkswaterstaat dit met de huidige bezuinigingswoede gaat doen lijkt mij uitermate klein.
Dus plannen van Gemeenteraad van Terschelling weer luchtfietserij??
Het papier is geduldig natuurlijk


Leen

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #136 Gepost op: 28 maart 2011, 17:11:24 »
Jawel, want de begrotingsterreur die ontstaat omdat de overheid geen prioriteiten en doelstellingen formuleert, verhindert gewoon die aanleg en dat wordt daarbij nog eens extra complex door de krankzinnige eigendomsverhoudingen van overheidsorganen die uiteindelijk allemaal de overheid als één zijn.  ???

Ik vind het toch zo fijn, Leen, dat je mij weer zo'n prachtige voorzet geeft  :D

Maar nu even het serieuze aspect. Op 17 januari 2007 donderde de Schulpengat tegen de brug in de fuik van Den Helder aan. Resultaat: bootdienst platgelegd en Texel lekker geïsoleerd. Ik zat toen zelf op het eiland en dat was dus een prachtige tijd, want we konden er niet meer gewoon van af. Zowel op Texel als op Den Helder hadden (enkeldeks-)noodfuiken gelegen wegens de ombouw van de normale fuiken op dubbeldek. Handhaven van die noodfuiken was nergens voor nodig, zo dacht RWS, want dat kostte geld. Weg met die rommel dus.

Ga nu eens kijken bij de Duitse Waddendiensten. Daarvoor hoef je niet te reizen, maar raadpleeg eens de web site van de WDR  (www.faehre.de), linkerkolom "webcams" en als je die aanklikt krijg je Wyk-Föhr. Je kan daarop ook Amrum en Dagebüll zien. Ga dan maar eens aanlegplaatsen en bruggen tellen.

Dat gaat niet alleen daar zo, maar ook op Norden, Norderney, Juist, Borkum, Emden en weet ik veel wat voor haventjes nog meer. Zelfs op zo'n molshoop als Baltrum. Is het daar het lokale Hafenbauamt niet, dan is het de rederij zelf wel die dat spul laat aanleggen.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #137 Gepost op: 21 april 2011, 18:02:56 »

Ik zag gisteren de stand van zaken m.b.t de aanlegsteiger van de Vlieland in Harlingen.
Er lijkt nog veel te doen
Hoe lang gaat dit duren, nu wordt al lange tijd van slechts 1 brug gebruik gemaakt.
Lijkt eindeloos.
Wat de gemeente Terschelling wil, 2 bruggen lijkt, ook als ik dit zie, een leuk verzinsel, meer niet.
Gaat voorlopig tenzij rederijen Doeksen/EVT dit al of niet samen met de gemeente zelf gaan betalen niet gebeuren.

Leen

ben doeksen fan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #138 Gepost op: 21 april 2011, 18:33:16 »
Hoe lang gaat dit duren, nu wordt al lange tijd van slechts 1 brug gebruik gemaakt.

Volgens mij wordt 's ochtends de aanlegplaats van de Vlieland wel gebruikt omdat de Vlieland dan kleine tijd tegelijk met de Friesland in Harlingen ligt.
Alleen wordt de loopbrug voor passagiers te voet, nog niet gebruikt.
Op de site van doeksen staat ook dat de passagiersbrug nog niet wordt gebruikt.

ben doeksen fan

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #139 Gepost op: 21 april 2011, 18:46:20 »
Bij de middagboot in ieder geval dan niet

Leen

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #140 Gepost op: 22 april 2011, 11:13:13 »
Klopt, ben doeksen fan.

Maar gisterochtend ging ik aan boord en toen lagen we op de Terschellinger plaats; weer voor het eerst sinds een tijdje vertelde de stewardess/hostess mij.

Groeten vanaf Vlie

arie18

  • Gast
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #141 Gepost op: 8 mei 2011, 11:12:57 »
Op 1 maart zal gemeente Terschelling vergaderen over herinrichting havens. Misschien komen er 2 snelbootkades+laad-/losinstallaties en 2 veerbruggen!


Zou tijd worden. Een defect aan een laadbrug maakt immers het functioneren van de bootdienst onmogelijk en daarom is een reservebrug noodzaak. Zie het gevolg daarvan op 17 januari 2007 op Texel.

ja Teso heeft algelopen week een storing gehad aan de veerbrug Op Texel.

Groet Arend
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2016, 19:26:20 door Vriend »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #142 Gepost op: 15 mei 2011, 18:20:43 »
Beste Willem,

Ook nu weer ben ik een andere mening toegedaan.

Voor maar een paar afvaarten per dag vind ik een 2e brug met bijbehorende infrastructuur volstrekte flauwekul.
De ze er in Duitsland veel meer hebben zegt mij niks. 
Ik heb alle Duitse eilanden gezien en laat ik het zo zeggen dat ik er niet van onder de indruk ben.
Natuur wetenschappelijk gezien kunnen ze niet tippen aan de vijf van ons.
Vaak lelijke hoogbouw gebieden en in beton gegoten kusten.

Ik zie werkelijk niet in waarom een paar afvaarten per dag meerdere bruggen noodzakelijk maken.
Er zouden dan in Harlingen ook meer bij moeten komen.
De grootste deel van de dag ligt de brug van Terschelling ongebruikt.

Niet doen, nergens voor nodig

Leen 
 

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #143 Gepost op: 15 mei 2011, 20:36:36 »
Leen,

Stel de brug op Terschelling krijgt een lastige storing.. Bijvoorbeeld bij harde wind vaart de Friesland die palen van die brug krom. Voordat reparatie kan beginnen ben je week verder en voordat ie echt gerepareerd is ben je nog een week verder.
Op een hoogtijdag betekent dit dat de supermarkten de volgende dag waarschijnlijk lege schappen hebben....
Daarom ben ik wel van mening dat er een 2e (nood)brug moet zijn. In Harlingen zijn er al 2 en dat is meer dan genoeg en je ziet nu met die verzakking van die kade dat dat heel goed uitkomt. Vind overigens wel dat dat een simpele brug moet zijn, zonder verdere passagiersbrug.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #144 Gepost op: 15 mei 2011, 23:24:06 »
Beste Willem,

Ook nu weer ben ik een andere mening toegedaan.

Voor maar een paar afvaarten per dag vind ik een 2e brug met bijbehorende infrastructuur volstrekte flauwekul.
De ze er in Duitsland veel meer hebben zegt mij niks. 
Ik heb alle Duitse eilanden gezien en laat ik het zo zeggen dat ik er niet van onder de indruk ben.
Natuur wetenschappelijk gezien kunnen ze niet tippen aan de vijf van ons.
Vaak lelijke hoogbouw gebieden en in beton gegoten kusten.

Ik zie werkelijk niet in waarom een paar afvaarten per dag meerdere bruggen noodzakelijk maken.
Er zouden dan in Harlingen ook meer bij moeten komen.
De grootste deel van de dag ligt de brug van Terschelling ongebruikt.

Niet doen, nergens voor nodig

Leen 
 


Dat is een visie, maar in elk geval een die niet wordt gedeeld op Texel. Als de zaak is geïsoleerd door een aanvaring, zoals in januari 2007 is ziekenvervoer niet meer echt een aardige zaak, laat staan de forensen die dagelijks van Texel komen. Op TS en VLL ligt dat even anders, niettemin is het voor de bevoorrading van de eilanden noodzakelijk dat storing van de dienst door defecte aanlegplaatsen wordt vermeden en dat kan gemakkelijk.
De Duitse eilanden mogen er anders uitzien, men heeft daar in elk geval de visie gehad reservebruggen aan te leggen. Ook al lopen de bootdiensten daar niet congruent aan de onze.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #145 Gepost op: 16 mei 2011, 16:27:57 »
Hoi Willem,

Ik denk dat je moet aanhaken bij de frequentie van de dienst .
Je gaat toch ook niet een autosnelweg uitbreiden als er geen vraag is.
Naar Texel is er toch wel een behoorlijke frequentie, 2 maal per uur in het zomerseizoen.
Je zou dan inderdaad kunnen gaan denken aan een 2e brug.
Naar Terschelling ligt dat met maar een paar keer in de winter en enkele extra afvaarten in de zomer toch anders.

Eigenlijk vind ik wel dat extra voorzieningen dan maar door degenen die het betreft moeten worden betaald.
Dus Teso en Doeksen zelf al of niet samen met de gemeenten.
De verkeerstechnische afwikkeling op Terschelling is daarenboven een heel ander verhaal.

Eigenlijk denk ik dat als Rijkswaterstaat niet betaald, het er niet van komt.
Is dan klaarblijkelijk ook niet zo belangrijk denk ik dan.

Elders zoals bijvoorbeeld in  Griekenland, Italie  of Frankrijk gooit men vaak alleen de klep naar beneden van de ferry op de kade en laden en lossen maar, dat kan dus ook 

Hoi


Leen 

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #146 Gepost op: 16 mei 2011, 18:01:06 »
Hoi Willem,

Ik denk dat je moet aanhaken bij de frequentie van de dienst .
Je gaat toch ook niet een autosnelweg uitbreiden als er geen vraag is.
Naar Texel is er toch wel een behoorlijke frequentie, 2 maal per uur in het zomerseizoen.
Je zou dan inderdaad kunnen gaan denken aan een 2e brug.
Naar Terschelling ligt dat met maar een paar keer in de winter en enkele extra afvaarten in de zomer toch anders.

Eigenlijk vind ik wel dat extra voorzieningen dan maar door degenen die het betreft moeten worden betaald.
Dus Teso en Doeksen zelf al of niet samen met de gemeenten.
De verkeerstechnische afwikkeling op Terschelling is daarenboven een heel ander verhaal.

Eigenlijk denk ik dat als Rijkswaterstaat niet betaald, het er niet van komt.
Is dan klaarblijkelijk ook niet zo belangrijk denk ik dan.

Elders zoals bijvoorbeeld in  Griekenland, Italie  of Frankrijk gooit men vaak alleen de klep naar beneden van de ferry op de kade en laden en lossen maar, dat kan dus ook 

Hoi


Leen 

Daar heb ik ook wel eens aan zitten denken, Leen. De veerboten op de Middellandse Zee hebben geen last van eb- en vloed (althans veel minder). Dat kan dus allemaal wat gemakkelijker.
Frequentie als norm voor de betrouwbaarheid? Kon misschien in 1950, maar nu niet meer. Daar geloof ik echt niet in.
Op Texel en Den Helder hebben noodfuiken voor de Molengat gelegen, slechts enkeldeks, maar toch. Begrotingstechnisch was dat weer "te duur" en dus moest dat weer worden weggehaald.
Als er zo'n geintje gebeurt als in januari 2007 op Den Helder, dan is het vervoer gewoon dagen gestremd. Nu kan er op TS natuurlijk met Lakeman worden overgevaren, dus helemaal zonder zit men dan niet. Vraag is echter of je dat als bootdienst je wilt permitteren. TESO stuurt z'n bedrijf op punctualiteit en minimalisatie van uitval. De Concessies West en Oost bevatten hele paragrafen over de "overmacht" waarom je niet kunt varen en dan ook niet hoeft. Bij de inspraak heb ik toen gezegd: mooi dat de reder aan van alles moet voldoen, maar moet de vaarwegbeheerder dan ook geen verplichtingen hebben? Ik denk dat ze dat niet aandurven wegens het baggerwerk in het Schuitengat. Je kan dan ook zeggen: zorg maar voor een simpele reservesteiger, zodat er in elk geval niet kan worden gezegd dat de brug kapot is en er daarom niet kan worden gevaren.
Op TS en VLL heeft RWS in het geheel geen excuus om geen reserve aan te leggen, want Doeksen betaalt gewoon een paar ton per jaar voor het gebruik van de aanlegplaatsen. TESO heeft daar een andere regeling voor die werd overeengekomen in '63. Die ziet er wat gunstiger uit en als er dan geen goede contracten worden afgesloten, dan zit er iemand op de blaren. Zie het effect van Staatsbosbeheer, dat is vergelijkbaar.
Tenslotte: het is natuurlijk heel gemakkelijk op te lossen. Toen de Midsland in '73/'74 kwam, was er niet meer dan een pontonnetje met een bruggetje en je moest maar zien of dat werkte. Dat deed het en dat kan nu dus ook. Simpele oplossingen hoeven niet duur te zijn en ik krijg wel eens het vermoeden dat, als er oplossingen worden gezocht, die eerst duur en pas daarna simpel moeten zijn. Óf simpel en toch duur.

arthur

  • Gast
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #147 Gepost op: 16 mei 2011, 19:37:58 »
Ook ik moest denken aan het ponton ten tijde van de oude Midsland; Dit zou misschien op de plek kunnen liggen, waar nu de kop van de huidige reserveboot Midsland ligt, als deze niet hoeft te varen. Hoe groot was/moet zo''n ponton echter in de huidige tijd zijn, mag zoiets "simpels" vandaag de dag nog wel met al die, al dan niet overdreven, strenge veiligheidswetten? 

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #148 Gepost op: 16 mei 2011, 20:08:33 »
Zijn er tekeningen voorhanden, zoals de gemeente Terschelling dat ziet?

Verkeerstechnisch lijkt me een 2e brug op de plek waar de Midsland ligt wel kunnen.
Alleen de vraag rijst dan weer wie gaat dat betalen.

Ik blijf zeggen als Rijkswaterstaat niet wil ( met het huidige kabinet Rutte lijkt me dat hoogst waarschijnlijk), en andere partijen komen niet financieel over de brug dan is de noodzaak klaarblijkelijk ook niet zo groot.

Leen

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #149 Gepost op: 16 mei 2011, 22:13:31 »
Ook ik moest denken aan het ponton ten tijde van de oude Midsland; Dit zou misschien op de plek kunnen liggen, waar nu de kop van de huidige reserveboot Midsland ligt, als deze niet hoeft te varen. Hoe groot was/moet zo''n ponton echter in de huidige tijd zijn, mag zoiets "simpels" vandaag de dag nog wel met al die, al dan niet overdreven, strenge veiligheidswetten? 

Goeie vraag; aangezien veel getijdeveren dat hadden, lijkt me het geen principieel probleem, maar als we nu Columbus over zee zouden sturen met zijn toenmalige materieel kreeg iedere ambtenaar een hartverzakking.  ;D