Auteur Topic: Infrastructuur havens  (gelezen 121699 keer)

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #120 Gepost op: 1 oktober 2009, 13:26:04 »
Mijn excuses ;D niet gelezen :P
Goeie!

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #121 Gepost op: 3 oktober 2009, 08:07:54 »
De passagiersbrug en ro-ro ponton t.b.v. de Midsland, 21 juli 1978.



Even niet letten op mijn arriverende familie en mijzelf, maar het valt me op dat de knik tussen het oprijgedeelte en het ro-ro ponton groot was bij hoogwater.
Een lage personenauto kon zo gemakkelijk schade aan de onderzijde oplopen.
Op de achtergrond is de klep tbv de Slof ook nog zichtbaar.



Foto's: © Corry Vink
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2012, 15:46:28 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #122 Gepost op: 3 oktober 2009, 12:47:30 »
De Kom, 13 juli 1977. Hier liggen nu heel wat schepen en legt de veerboot dagelijks aan.
(de Brandaris staat helemaal in de steigers voor een grootscheepse renovatie).



Foto: © Corry Vink
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2015, 20:56:54 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #123 Gepost op: 19 mei 2010, 12:48:12 »
Zo te zien gaan ze dit jaar nog verder met het verbeteren van de kademuur van de Vlielandplaats in Harlingen:

http://www.aanbestedingskalender.nl/noticedetails.aspx?id=2294b395-5551-496a-b562-c21e296ea315&src=rss

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #124 Gepost op: 27 juni 2010, 17:52:03 »
Dit topic lijkt me het meest geschikt om onderstaande foto's te plaatsen. Als dit niet het geval is dan hoor ik dat wel.

De passagiers die van de stoomtram naar de Friesland (1) willen overstappen, moeten de dijk over. Aan de zijde van het IJsselmeer gaat dat vrij gemakkelijk, ook voor mensen die wat minder valide zijn of een fiets of iets anders met wielen eronder bij zich hebben. Aan de kant van het station is dat anders zoals je op de eerste foto kunt zien. Men is echter bezig om een pad aan te leggen met een niet al te hoog hellingspercentage zoals op de laatste twee foto's te zien is.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:52:41 door PiebeJanMan »

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #125 Gepost op: 28 juni 2010, 20:01:30 »
Ik vind de foto's prachtig Jeroen.

Maar ik denk dat we binnen het topic infrastructuur havens toch de havens van Harlingen, Terschelling en Vlieland onder de loep proberen te nemen.
Desalnietemin kunnen bovenstaande platen in mijn ogen blijven staan.

 

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #126 Gepost op: 28 juni 2010, 20:11:52 »
Thanks MJ, dan laten we het bij een eenmalig gastoptreden van Medemblik in dit topic  ;). Als de werkzaamheden gereed zijn, zal ik nog wat plaatjes maken en deze onder het topic Friesland (1) plaatsen. Daar horen de plaatjes meer thuis als dit topic bedoeld is voor de havens van Harlingen, Terschelling en Vlieland.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #127 Gepost op: 28 juni 2010, 20:15:35 »
Perfect man.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #128 Gepost op: 21 februari 2011, 12:05:13 »
Op 1 maart zal gemeente Terschelling vergaderen over herinrichting havens. Misschien komen er 2 snelbootkades+laad-/losinstallaties en 2 veerbruggen!

http://www.lc.nl/archief/Haven-Terschelling-op-de-schop-20706199.html
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2016, 19:38:10 door Vriend »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #129 Gepost op: 21 februari 2011, 12:45:33 »
Op 1 maart zal gemeente Terschelling vergaderen over herinrichting havens. Misschien komen er 2 snelbootkades+laad-/losinstallaties en 2 veerbruggen!


Zou tijd worden. Een defect aan een laadbrug maakt immers het functioneren van de bootdienst onmogelijk en daarom is een reservebrug noodzaak. Zie het gevolg daarvan op 17 januari 2007 op Texel.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #130 Gepost op: 23 februari 2011, 12:56:23 »


Wie heeft nu de verantwoordelijkheid  over de laad en los inrichtingen?
Rijkswaterstaat of de gemeente.

Als het Rijkswaterstaat is zijn het leuke plannen maar gebeurt er denk ik niks want die heeft met de huidige bezuinigingen zeker geen geld.
De gemeente heeft wel geld?
Leuk allemaal maar ik vrees luchtfietserij. Ik hoop dat ik er naast zit.

Leen

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #131 Gepost op: 23 februari 2011, 17:00:00 »


Wie heeft nu de verantwoordelijkheid  over de laad en los inrichtingen?
Rijkswaterstaat of de gemeente.

Als het Rijkswaterstaat is zijn het leuke plannen maar gebeurt er denk ik niks want die heeft met de huidige bezuinigingen zeker geen geld.
De gemeente heeft wel geld?
Leuk allemaal maar ik vrees luchtfietserij. Ik hoop dat ik er naast zit.

Leen

Ik zat even te twijfelen of ik het wel over de "overheid" moet hebben  ;) , maar nu je er zelf over begint, blijf ik natuurlijk wel zo hulp bereid om te proberen er iets aan bij te dragen.
Rijkswaterstaat is eigenaar van de steigers/aanlegfaciliteiten/bruggen (whatever) en als ik het mij goed herinner, wordt daar door de afmerende rederij(en) een gebruiksvergoeding voor betaald van een paar ton, die wij uiteraard in het bootkaartje betalen. Die bruggen zijn immers uit belastinggeld betaald en daarom moeten de belastingbetalers dat weer terugbetalen.  ;D
Vervolgens moet de eigenaar ook kijken of de luchtfietsende eigenaar van een veerboot, dus ook die ergens een bootje in Nordfriesland heeft gekocht, daar bij past en de hele zaak niet aan flarden varen zal.
Maar, omdat de eigendom van de haven bij de Gemeente Teerschelling ligt, meent die gemeente, dat zij aanlegvergunningen moet afgeven aan veerbootreders die het water van de gemeente gebruiken om aan te leggen aan desteigers van Rijkswaterstaat, die al uit belastinggeld zijn betaald en daarom nu uit belastinggeld moeten worden terugbetald.
De gemeente maakt natuurlijk kosten met haar vergunningverlening en dat moet ook worden terugbetaald uit de veergelden, dus dat betalen de belastingbetalende reizigers in het bootkaartje en dus is dat weer belasting.

Eigenlijk maken de eigenaars van de aanleginrichtingen  de bootdienst dus tot een soort kilometerheffing en als straks de concessie is verleend, dan zou het wel eens kunnen zijn dat de Minister van verkeer en waterstaat een vergoeding gaat eisen voor de concessie van se concessiehoudende rederij. Die berekent dat weer door in het bootkaartje en dus betaalt de reizende belastingbetaler de hele santekraam ook nog eens.

Als je dit nog even goed doordenkt, zal je zien dat RWS helemaal geen geld tekort heeft, maar steeds meer belasting binnenkrijgt, maar helaas gaat die in de Algemene Middelen en dus raakt die zoek.

Het wordt steeds leuker, nietwaar?  ;D

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #132 Gepost op: 23 februari 2011, 17:20:29 »
Je vergeet nog één belasting Willem, de baatbelasting die de rederijen straks moeten betalen vanwege de verbeterde aanlegvoorzieningen  :P ;D

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #133 Gepost op: 23 februari 2011, 17:23:52 »
Je vergeet nog één belasting Willem, de baatbelasting die de rederijen straks moeten betalen vanwege de verbeterde aanlegvoorzieningen  :P ;D

Je bent nog veel te optimistisch, Jeroen, het zijn er vast nog veel en veel meer die ons democratische belastingbetalers ten goede zullen komen.

(WAAR BLIJFT MIJN GIFGROENE SMILEY???)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #134 Gepost op: 14 maart 2011, 00:30:19 »
De veerdam op Vlieland afgelopen vrijdag 11 maart 's avonds onder een heldere sterrenhemel. De loopbrug wordt momenteel niet gebruikt nu de Midsland de dienst van de Vlieland tijdelijk heeft overgenomen. De passagiers gaan via het autodek van en aan boord.

Foto: © Jeroen Vriend



« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:51:56 door PiebeJanMan »