Schepen van Doeksen > Actueel
Nieuws
Wim Vink:
Tussen alle zorgelijke berichten even een opbeurend verhaal uit de digitale HC:
Dolfijn op achterdek Tiger
Zondag had de snelboot Tiger een bijzondere passagier aan boord. Een kleine dolfijn werd door Hessel Wiegman en Dennis Lambregts in alle vroegte op het strand van Terschelling gevonden. Het beestje maakte de over-tocht op het achterdek van de Tiger, waar het door de mannen permanent werd natgehouden. In Harlingen werd de dolfijn opgehaald door medewerkers van het Dolfinarium. Naar omstandigheden maakt hij het goed.
Wim Vink:
FNV Bondgenoten meldt:
Overleg tussen vakbonden en Doeksen wordt vervolgd
TERSCHELLING - Dinsdag 24 september is er overleg geweest tussen de directie van Rederij Doeksen en vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen om te praten over de eisen die de vakbonden in hun ultimatum hadden gesteld. Dit meldt FNV Bondgenoten op haar website.
Tijdens dit overleg is er met elkaar gesproken over de voorwaarden waaronder nieuwe roosters kunnen worden gemaakt. Daarbij is aandacht geweest voor de sociale consequenties van de nieuwe dienstregeling voor de medewerkers van Doeksen die in roosters werken.
Aangezien nog niet helemaal duidelijk is hoe de dienstregeling er in de toekomst uit komt te zien, is het inplannen van de medewerkers in zo’n dienstregeling nog niet mogelijk. Daarom kunnen op dit moment nog niet alle facetten worden afgehandeld.
Hoewel er een aantal stappen vooruit zijn gezet, bijvoorbeeld over het werken van maximaal vijf dagen in een periode van zeven dagen, zijn nog niet alle discussiepunten opgelost. Doeksen zal een conceptrooster uitwerken. Dit rooster wordt de input voor een vervolggesprek tussen FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen en Rederij Doeksen. Daarna zullen de vakbonden in gesprek gaan met hun leden over de uitkomsten. Pas als de leden akkoord gaan met alle afspraken, zullen de vakbonden hun ultimatum intrekken.
PiebeJanMan:
Mansveld onderzoekt beperking medegebruik veerdienst Terschelling
Staatssecretaris Mansveld gaat de mogelijkheden onderzoeken om het medegebruik binnen het contract met Doeksen te beperken. Hierdoor zou EVT misschien minder vaak mogen varen. De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu liet vandaag in een brief aan de kamer weten de mogelijkheden hiertoe te onderzoeken.
Rederij Doeksen verzorgt binnen een Openbaar DienstenContract (ODC) het vervoer naar Terschelling en Vlieland. Doeksen heeft hiermee het voorrecht voor de getijdebruggen. In afwachting van het definitief worden van de concessie, is er ook medegebruik van deze bruggen mogelijk. Rederij EVT maakt hier gebruik van en vaart tegen een lager tarief dan Doeksen. Hierdoor loopt Doeksen inkomsten mis, vooral in de zomer. Doeksen wil daarom minder gaan varen in de winter. Doeksen wilde eerst per 1 oktober een afgeslankte winterdienstregeling gaan varen. Door verzet vanaf de eilanden en vanwege de herfstvakantie was dit voorlopig uitgesteld tot 1 november.
Een eventuele afgeslankte winterdienstregeling van Doeksen leidt tot een ingrijpende maatschappelijke gevolgen op Vlieland en Terschelling, zo vindt het ministerie. Hierdoor is er in de commissie bootdiensten, het overlegorgaan voor de veerdiensten, nog geen overeenstemming bereikt over deze nieuwe winterdienstregeling. Mansveld heeft in goed overleg met de verschillende partijen de conclusie getrokken dat het nodig is te zoeken naar maatregelen om de veerdienst op lange termijn te kunnen garanderen. Mansveld baseert haar op de rapportage van de procesbegeleider die aangesteld is om de overeenstemming te bereiken in de commissie bootdiensten. Mansveld zal daarom onderzoeken of het medegebruik van de aanleginrichtingen ingeperkt kan worden, waardoor Doeksen meer het alleenrecht krijgt. Het onderzoek moet halverwege oktober afgerond zijn.
Daarnaast heeft Mansveld Doeksen bereid gevonden de besluitvorming over de nieuwe winterdienstregeling voorlopig uit te stellen. Hiermee valt dus ook niet meer te zeggen dat de nieuwe dienstregeling op 1 november in zal gaan.
Veerbootinfo.nl
Wim Vink:
Van de website van rederij Doeksen:
40 jaar sneldienst bij Rederij Doeksen
Op zaterdag 12 oktober viert Rederij Doeksen 40 jaar sneldienst. Destijds was Doeksen de eerste rederij in Nederland die een snelle catamaran in een dienstregeling inzette: een nationale primeur! Bovendien was de rederij na Noorwegen hiermee de tweede in heel Europa. De sneldienst vormt inmiddels 40 jaar een vast onderdeel van de vloot van Rederij Doeksen. Gedurende die periode is een gedegen en specialistische kennis opgebouwd op het gebied van snel varen.
Het belang van snel varen werd al vroeg door Rederij Doeksen onderkend. In de berging- en sleepdienst, waarin Doeksen in de vorige eeuw zeer actief was, was snelheid cruciaal. De basis voor het snelle vervoer werd bij Rederij Doeksen gelegd, met de aankoop van sleepboot Holland (I) in 1931. Dit schip werd oorspronkelijk gebouwd als hulponderzeebootjager en behaalde met gemak een snelheid van 16 knopen. Begin jaren zeventig bloeide het toerisme naar de eilanden en Rederij Doeksen onderzocht manieren om de duur van de overtocht te bekorten en passagiers sneller van en naar de eilanden te brengen.
Na uitvoerig onderzoek liet Rederij Doeksen in Noorwegen een aluminium catamaran bouwen. Het schip werd op 25 september 1973 ‘Koegelwieck’ gedoopt en te water gezet. Na een succesvolle proeftocht voer het schip op eigen kracht naar Terschelling, waar het op 12 oktober – als eerste catamaran in een Nederlandse veerdienst – officieel in de vaart genomen werd. Hierna volgden de snelboten Stuifdijk (1990 – 1992), Koegelwieck II (1992 – heden), Najade (1999 – 2003) en Tiger II (2008 – heden).
Op zaterdag 12 en zondag 13 oktober worden alle sneldienstpassagiers getrakteerd op een speciale jubileumsticker die Rederij Doeksen ter ere van dit jubileum laat maken. De sticker is voor de liefhebbers verkrijgbaar bij winkel de Parlevinker in de veerterminal in Harlingen.
bijgevoegde foto's: © Wim Vink
Willem-Jan:
Via www.webcam-brandaris.nl nu ook een goed beeld van het haventerrein op West!
(2e cam)
gr Willem-Jan.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie