Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Vlieland / Midsland - 1968
IALA:
--- Citaat van: PiebeJanMan op 28 maart 2010, 18:01:42 ---Ik denk ook dat dit heel goed kan! Het vuur begint in de machinekamer, waardoor de schoorsteen en luchtkanalen zo heet worden dat het hout in de salons spontaan in brand vliegt. In de salons verspreidt het vuur zich snel, door de vele brandbare voorwerpen.
--- Einde van citaat ---
Flashover
Wim Vink:
--- Citaat van: PiebeJanMan op 28 maart 2010, 18:01:42 ---
Even een snelle vraag (ik ben even te lui om de boeken in te duiken): Welk schip voer er naar Vlieland tijdens de verbouwing van dit schip?
--- Einde van citaat ---
Noord-Nederland (Berenboot) en OV-1962.
Vriend:
--- Citaat van: IALA op 28 maart 2010, 18:35:30 ---
--- Citaat van: PiebeJanMan op 28 maart 2010, 18:01:42 ---Ik denk ook dat dit heel goed kan! Het vuur begint in de machinekamer, waardoor de schoorsteen en luchtkanalen zo heet worden dat het hout in de salons spontaan in brand vliegt. In de salons verspreidt het vuur zich snel, door de vele brandbare voorwerpen.
--- Einde van citaat ---
Flashover
--- Einde van citaat ---
Bedoel je hiermee een explosie?
Edit:
Even de betekenis opgezocht. Flashover is een term in de internationale brandbestrijding waarmee het exploderen van in een ruimte aanwezige gassen wordt aangeduid.
Of: Explosie-achtige brandoverslag in een besloten ruimte.
Jelle Krijthe:
Ik denk dan eerder dat een backdraft hier op zn plaats zal zijn.
In een afgesloten ruimte (machinekamer) breekt brand uit. Personeel probeert te blussen, maar dit mislukt. Brand heeft inmiddels een hoge temperatuur bereikt. Personeel kan niet langer in de ruimte blijven om te blussen ivm hitte en zuurstofgebrek door de afgesloten ruimte. Personeel gaat naar buiten, doet deur open en er is weer zuurstof. Dan laait de brand ineens enorm op door de toegevoegde zuurstof. Een backdraft.
Maar we zullen het niet weten, niet zolang we niet weten waar er precies brand was en hoe ;D
Vriend:
Backdraft gaat als ik naar de betekenis kijk, vooraf aan flashover. Indien de MK tijdens de brand wordt afgesloten, ontstaat er backdraft. De brand wordt gesmoord door gebrek aan zuurstof, waarbij hitte en brandbaar gas achterblijven. Indien er dan weer zuurstof bijkomt krijg je flashover, een explosie-achtige brandoverslag.
Het blijft natuurlijk speculeren, maar zou wel de heftigheid van de brand verklaren.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie