Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Vlieland / Midsland - 1968

<< < (38/79) > >>

Vriend:

--- Citaat van: willem boot op 26 maart 2010, 23:28:04 ---Ik heb nog eens goed naar de opnamen gekeken, maar het lijkt mij niet echt waarschijnlijk dat de brand uitsluitend vanuit "laswerk" in de MK is ontstaan. Hoewel, je weet natuurlijk maar nooit.

--- Einde van citaat ---

Volgens mij kan dat heel goed hoor Willem. Ik heb de drie foto's in de volgorde gezet waarin ik denk dat ze thuishoren. Op de laatste foto is te zien dat achter niets meer brand maar voor wel. De brand lijkt zich ontwikkeld te hebben van de achterzijde (MK) naar de voorzijde van het schip. Zo'n machinekamer is natuurlijk feest voor brand met al die vettigheid. Als je dan boven (salons) de boel lekker open hebt staan, wat me logisch lijkt met de temperaturen daar, krijg je een geweldige trek door het schip heen. Ik weet niet of er automatisch sluitende deuren in dit schip zaten, maar een paar gesprongen ramen kunnen ook veel trek veroorzaken. Tel daarbij de materialen bij die anno 1968 werden gebruikt op, en je krijgt een fik die zich angstaanjagend snel uitbreidt. Tot zover mijn theorie.....

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op 27 maart 2010, 09:14:12 ---
--- Citaat van: willem boot op 26 maart 2010, 23:28:04 ---Ik heb nog eens goed naar de opnamen gekeken, maar het lijkt mij niet echt waarschijnlijk dat de brand uitsluitend vanuit "laswerk" in de MK is ontstaan. Hoewel, je weet natuurlijk maar nooit.

--- Einde van citaat ---

Volgens mij kan dat heel goed hoor Willem. Ik heb de drie foto's in de volgorde gezet waarin ik denk dat ze thuishoren. Op de laatste foto is te zien dat achter niets meer brand maar voor wel. De brand lijkt zich ontwikkeld te hebben van de achterzijde (MK) naar de voorzijde van het schip. Zo'n machinekamer is natuurlijk feest voor brand met al die vettigheid. Als je dan boven (salons) de boel lekker open hebt staan, wat me logisch lijkt met de temperaturen daar, krijg je een geweldige trek door het schip heen. Ik weet niet of er automatisch sluitende deuren in dit schip zaten, maar een paar gesprongen ramen kunnen ook veel trek veroorzaken. Tel daarbij de materialen bij die anno 1968 werden gebruikt op, en je krijgt een fik die zich angstaanjagend snel uitbreidt. Tot zover mijn theorie.....

--- Einde van citaat ---

Zou kunnen, ik zei ook al, je weet het maar nooit. Maar schepen lijken daar wel makkelijker te branden dan hier......   ???

Wim Vink:

--- Citaat van: HansG op  1 december 2009, 22:16:05 ---Dit lezende ben ik bang dat haar straks een zelfde lot wacht als de Oost-Vlieland...

--- Einde van citaat ---

Een vooruitziende blik of een glazen bol?

Wim Vink:
Een fotografisch eerbetoon uit de Terschellinger tijd:

Schuitengat. 26 augustus 1975

Vertrek WTs, 17 augustus 1981, 12:30 uur

Aankomst WTs, 17 augustus 1981, 16:45 uur

Dia's: © Wim Vink

PiebeJanMan:

--- Citaat van: Vriend op 27 maart 2010, 09:14:12 ---Volgens mij kan dat heel goed hoor Willem. Ik heb de drie foto's in de volgorde gezet waarin ik denk dat ze thuishoren. Op de laatste foto is te zien dat achter niets meer brand maar voor wel. De brand lijkt zich ontwikkeld te hebben van de achterzijde (MK) naar de voorzijde van het schip. Zo'n machinekamer is natuurlijk feest voor brand met al die vettigheid. Als je dan boven (salons) de boel lekker open hebt staan, wat me logisch lijkt met de temperaturen daar, krijg je een geweldige trek door het schip heen. Ik weet niet of er automatisch sluitende deuren in dit schip zaten, maar een paar gesprongen ramen kunnen ook veel trek veroorzaken. Tel daarbij de materialen bij die anno 1968 werden gebruikt op, en je krijgt een fik die zich angstaanjagend snel uitbreidt. Tot zover mijn theorie.....

--- Einde van citaat ---

Ik denk ook dat dit heel goed kan! Het vuur begint in de machinekamer, waardoor de schoorsteen en luchtkanalen zo heet worden dat het hout in de salons spontaan in brand vliegt. In de salons verspreidt het vuur zich snel, door de vele brandbare voorwerpen.

Het eerste schip waar ik op heb gezeten wat als verloren beschouwd mag worden... Ik vond haar in de outfit toen ze net naar Vlieland ging varen het mooist.

Even een snelle vraag (ik ben even te lui om de boeken in te duiken): Welk schip voer er naar Vlieland tijdens de verbouwing van dit schip?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie