Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Vlieland / Midsland - 1968
willem boot:
--- Citaat van: Vriend op 26 maart 2010, 21:38:51 ---Het zijn inderdaad geen fraaie beelden, net als van de Oost-Vlieland. Voor beide schepen geldt overigens dat de naam al een keer eerder gebruikt is. Dit wordt aangeduid met een cijfer tussen haakjes achter de naam van het schip. De schepen die jij bedoelt zijn dus de Oost-Vlieland (2) en Midsland (2). Je komt ook wel eens Romeinse cijfers achter de naam tegen, dan zijn er twee schepen met dezelfde naam tegelijkertijd in dienst. Voorbeelden daarvan waren de Schellingerland I (ex Dokter Wagemaker) en Schellingerland II (de slof).
--- Einde van citaat ---
Dat was lang niet overal gebruik (die Romeinse cijfers dan). Het is dus geen algemene waarheid. De methode om schepen van ??n rederij met dezelfde naam een nummer tussen () te geven is een eigen hersenspinsel, je komt dat lang niet overal in de literatuur tegen en dat wekt verwarring. Vandaar dat ik dat zo heb geprobeerd standaard op te lossen. ( ) geeft dan aan, dat dat nummer niet bij de scheepsnaam hoort. Er zijn trouwens vele schepen die achter de naam geen Romeinse cijfers, maar de gewone Arabische voerden. Ook kwam het voor dat de aanduiding werd geschreven als "No. 1". Zo kennen we een "Stad Vlissingen No. 1" en een "Stad Vlissingen No 2". Vooral in de negentiende-eeuwse scheepvaarthistorie is de naamsvermelding soms erg verwarrend. Vroeg in de negentiende eeuw, toen de stoomvaart op gang kwam, is er dan nog het bijkomende probleem dat de scheepsnaam met het lidwoord werd geschreven. Je krijgt dan 'De Beurs van Amsterdam' of 'De Zeeuw'. Soms zijn er afbeeldingen waarop dat lidwoord dan weer netjes is afgebeeld, andere tonen dat dan weer niet.
Ook in de twintigste eeuw heeft dat nog gespeeld bij de Texelse 'De Dageraad' (1) en 'De Dageraad' (2), later 'Noord-Nederland' (2).
Als we dan nog verder willen millimeteren, dan is de 'Noord-Nederland' (2) eigenlijk de 'Noord-Nederland' (1), omdat de eerste 'Noordnederland' een naam uit ??n woord droeg zonder het '-'.
Mooi spel.
Alleen voer voor puristen die duidelijk willen blijven en zo verwarring stichten - zoals ik dus. :D ;D ;)
Vriend:
--- Citaat van: willem boot op 26 maart 2010, 22:22:54 ---
--- Citaat van: Vriend op 26 maart 2010, 21:38:51 ---Het zijn inderdaad geen fraaie beelden, net als van de Oost-Vlieland. Voor beide schepen geldt overigens dat de naam al een keer eerder gebruikt is. Dit wordt aangeduid met een cijfer tussen haakjes achter de naam van het schip. De schepen die jij bedoelt zijn dus de Oost-Vlieland (2) en Midsland (2). Je komt ook wel eens Romeinse cijfers achter de naam tegen, dan zijn er twee schepen met dezelfde naam tegelijkertijd in dienst. Voorbeelden daarvan waren de Schellingerland I (ex Dokter Wagemaker) en Schellingerland II (de slof).
--- Einde van citaat ---
Dat was lang niet overal gebruik (die Romeinse cijfers dan). Het is dus geen algemene waarheid. De methode om schepen van ??n rederij met dezelfde naam een nummer tussen () te geven is een eigen hersenspinsel, je komt dat lang niet overal in de literatuur tegen en dat wekt verwarring. Vandaar dat ik dat zo heb geprobeerd standaard op te lossen. ( ) geeft dan aan, dat dat nummer niet bij de scheepsnaam hoort. Er zijn trouwens vele schepen die achter de naam geen Romeinse cijfers, maar de gewone Arabische voerden. Ook kwam het voor dat de aanduiding werd geschreven als "No. 1". Zo kennen we een "Stad Vlissingen No. 1" en een "Stad Vlissingen No 2". Vooral in de negentiende-eeuwse scheepvaarthistorie is de naamsvermelding soms erg verwarrend. Vroeg in de negentiende eeuw, toen de stoomvaart op gang kwam, is er dan nog het bijkomende probleem dat de scheepsnaam met het lidwoord werd geschreven. Je krijgt dan 'De Beurs van Amsterdam' of 'De Zeeuw'. Soms zijn er afbeeldingen waarop dat lidwoord dan weer netjes is afgebeeld, andere tonen dat dan weer niet.
Ook in de twintigste eeuw heeft dat nog gespeeld bij de Texelse 'De Dageraad' (1) en 'De Dageraad' (2), later 'Noord-Nederland' (2).
Als we dan nog verder willen millimeteren, dan is de 'Noord-Nederland' (2) eigenlijk de 'Noord-Nederland' (1), omdat de eerste 'Noordnederland' een naam uit ??n woord droeg zonder het '-'.
Mooi spel.
Alleen voer voor puristen die duidelijk willen blijven en zo verwarring stichten - zoals ik dus. :D ;D ;)
--- Einde van citaat ---
Dacht ik het eindelijk te snappen :( Maar ik heb weer wat bijgeleerd, dank daarvoor ;D
Doeksen is met de Holland (3) en Holland (4) ook niet helemaal consequent geweest. De Holland (3) heette Holland II terwijl bij de Holland (4) de 'I' ontbrak. Snapt u het nog?
We dwalen, hoe interessant ook, af. Back on topic.
Marten-Jan van Zanden:
--- Citaat van: willem boot op 26 maart 2010, 22:07:50 ---
--- Citaat van: Pollendam op 26 maart 2010, 18:24:37 ---Wie heeft verkondigd dat het 35 jaar geleden is dat dit schip in dienst is gekomen moet zich even goed achter de oren krabbelen.
--- Einde van citaat ---
Nee, die heeft gewoon SSS, vlootlijst pag 316/317 gelezen. Het schip is eerder aangekocht, maar nog niet in dienst gesteld. Zie pp 255-258.
--- Einde van citaat ---
Willem, dat ze eerder aangekocht is weet ik.
Tijdens mijn vakantie in 1974 was ze opgelegd in de haven van West.
Wat ik bedoelde te zeggen was het feit dat 26 Maart 1974 betreffende in dienststelling niet klopte.
Dat was dus zoals gemeld door anderen 1975.
willem boot:
--- Citaat van: OLAU-fan op 26 maart 2010, 22:32:31 ---Intermezzo in dit topic over de ter ziele gegane SERENGETI. Een reder die bekend staat om haar numerieke naamgeving is Superfast Ferries.
Daarnaast heeft de STENA LINE de numerieke suffix tijdelijk toegepast, ten tijde van het gelijktijdig in de vaart hebben van de schepen met dezelfde naam.
Doeksen heeft de situatie met de KOEGELWIECK-1 opgelost door de eerste KOEGELWIECK om te dopen tot STORTEMELK.
Tot zo ver off topic mijnerzijds.
--- Einde van citaat ---
Yep, en dat geeft dan weer de discussie 'Stortemelk'. Zoals je weet is de 'Vlieland' van 1908 ook nog wel eens de 'Stortemelk I' geweest, terwijl op de boeg de 'II' van de 'Stortemelk II' nogal eens heeft ontbroken. De eerste 'Stortemelk' heeft nooit een 'I' gevoerd, net zoals de 'Holland' (4). De 'Schellingerland' (2), ex- 'Dokter Wagemaker' (1) kreeg inderdaad de naam ''Schellingerland I', maar dat was echt een uitzondering. Van de naam 'Schellingerland II' (alias De Slof) was de 'II' geschilderd, de rest opgelast. Ik moet daar ergens nog een foto van hebben waarop dat goed is te zien.
De eerste 'Oceaan' stond formeel te boek als 'Ocean' (op z'n Engels) en de Rederij kreeg toen een giftige brief van de SI, omdat dat niet klopte met de naam op het schip (een wettelijk vereiste).
Wat nummers aangaat, voldoende voorbeelden: de 'Independent'-, 'Broedertrouw'- en 'Volharding' slepers en de 'Free Enterprise'- schepen om er maar een paar te noemen. Echt voer voor fijnmazige scheepvaarthistorici. ???
Inderdaad, back on topic. :D
willem boot:
Bedankt voor het doorzetten van de reportage uit Afrika, al kon ik er geen bal van verstaan. Doet me een beetje denken aan de filmopnamen van de ondergang van de 'Achille lauro' ex 'Willem Ruys'.
Ik heb nog eens goed naar de opnamen gekeken, maar het lijkt mij niet echt waarschijnlijk dat de brand uitsluitend vanuit "laswerk" in de MK is ontstaan. Hoewel, je weet natuurlijk maar nooit.
Hoewel je natuurlijk al afscheid van zo'n schip hebt genomen op het moment dat het naar zo'n land verdwijnt, brengt het toch herinneringen boven aan de gezellige stuurhut, waarin ik met de mannen menig kopje koffie heb mogen drinken, terwijl we eens lekker bijpraatten. Bij een goed stuk wind uit het Noordwesten had je vrijwel geen zicht meer. Wat kon dat bootje verschrikkelijk buizen en stampen! Ik denk dat ik met de 'Midsland' wel zo ongeveer bij alle weersomstandigheden de overtocht heb gemaakt, van NW10, 35 C tot en met dikke mist en ijsgang.
"SSS" is eigenlijk voor een fors deel daar ontstaan.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie