Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Friesland - 1956

<< < (39/127) > >>

Vriend:
Knap dat je de loodsboot herkent en dat allemaal weet. Eventjes off topic met een iets grotere foto van de loodsboot Stern die waarschijnlijk vlak na de vorige foto is genomen.

natureboy:
Dank je Jeroen, maar zo vreemd is dat ook weer niet, omdat ik in 1982, na 10 jaar werktuigkundige op de koopvaardij te zijn geweest, in dienst kwam bij het loodswezen op Terschelling, en in die hoedanigheid ook regelmatig machinist op de Zeekoet was. Dan ontstaat automatisch interesse in de schepen waar je mee werkt en hun voorgangers, net als voor de oudere veerboten. Die nieuwe gedrochten laten me om eerlijk te zijn koud. Door omstandigheden reis ik momenteel veel naar de wal en eigenlijk graag met de Stortemelk van EVT. NIet alleen voor de prijs, maar ik krijg op dat scheepje een beetje het gevoel dat ik bij de oude veerboten van de rederij ook had. Ontspannen reizen op een echt schip, dat hoor je, dat voel je, dat ruik je,  dat gevoel.

Pieter

natureboy:
De Friesland loopt de haven van West-Terschelling binnen in juni 1971, de davits en de vlet zijn verwijderd en  de top van de schoorsteen is zwart. Wel aardig is om te zien dat de lichtgekleurde Fiat op het voordek iets te lang bleek en daarom de laadpoort open is gelaten, zodat de kofferruimte boven het water uitsteekt. De horizontale horizon moest ik nog een beetje leren geloof ik.
De foto is eerder geplaatst.

Pieter

Vriend:
Na het prachtige nostalgische plaatje van Pieter, voeg ik twee foto's toe van de Friesland vandaag na aankomst in Medemblik. Het IJsselmeer was in een dikke mist gehuld. Toch was er bij de havenmond die vlak voor de aanlegsteiger ligt, wat bedrijvigheid in de vorm van pleziervaart. De hoorn van de koningin der Waddenzee was bij het naderen van de havenmond met een aantal lange signalen duidelijk te horen. Je wilt met je plezierjachtje ook zeker geen aanvaring met dit ambachtelijk gebouwde en oersterke schip  :D

Vriend:
Onder het topic 'Double Doeksen' plaatste Pieter twee oude 'korrelige' foto's (genomen met 400 ISO rolletje) van de Noord-Nederland en de Oost-Vlieland. Ik merkte op dat je met een digitale camera bij hogere ISO-waarden ook een korrelig effect krijgt in de vorm van ruis. De foto's waren genomen in een nevelig Harlingen en dat bracht mij vanmorgen op het idee om met het mistige weer van vandaag, een aantal oud lijkende foto's te maken. Je zet je digitale camera op zwart-wit (verzadiging gemiddeld), ISO opschroeven naar 1600 om ruis te cre?ren en je diafragma flink dichtdraaien want je hebt met zo'n hoge ISO-waarde weinig licht nodig. Als je dan een plaatje schiet ziet dat er zo uit....

foto1
foto2

Nog eentje op ISO 800, je ziet dat een groot gedeelte van de ruis is verdwenen en het korrelige effect veel minder is als bij de andere twee foto's.

foto3

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie