Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Friesland - 1956
Vriend:
Bedankt voor het wat specifieker maken van de datum waarop de foto gemaakt is Pieter. De foto is dan minstens 4 jaar voordat ik geboren werd genomen ;D
Ik had de davits niet als davits herkend. Zijn ze zo lang omdat het vletje helemaal achter het schip werd neergelaten (over het achterdek beneden heen)?
Humtidumty:
--- Citaat van: Vriend op 4 november 2009, 22:24:41 ---Zijn ze zo lang omdat het vletje helemaal achter het schip werd neergelaten (over het achterdek beneden heen)?
--- Einde van citaat ---
Ik denk dat de door je genoemde reden niet van belang was.
Ik denk dat ze bij het overstappen op de Vlieland op de Vlieree werden gebruikt om de handel over te zetten
natureboy:
Het was mijn tweede jaar als zeevaarschoolleerling, dus nu kun je nagaan, hoe oud ik al ben,hahaha.
Bij de overstap werd de vlet zeer zeker niet gebruikt, de "vlieland" kwam langzij vande "Friesland" of ??n van de Zeeuwen en de passagiers en handel ging gewoon via de loopplank. De lengte van de davit
heeft meer te maken dat de vlet in de midden moest worden aangepikt en toch buitenboord worden gedraaid. en inderdaad wat meer naar achteren omdat de opbouw op het hoofddek wat meer naar achteren doorloopt. De "Noord Nederland" (2) had hetzelfde systeem. Misschien een MOB boot avant la lettre maar ik denk eerder in de richting van een werkboot. Koopvaardijschepen hadden ook vaak behalve de reddingssloepen nog een werkboot -een kleine jol of vlet- voor onderhoud buitenboord. Nu is schilder of bikwerk buitenboord bijna een zedenmisdrijf - er zou eens iets in het water terecht kunnen komen.
Pieter
Vriend:
Een blik op het bakdek van de Friesland (1), datum onbekend. Tegenwoordig staat bovenop dit bakdek een lange uitlaatpijp voor de motor van de boegschroef.
natureboy:
Deze foto is denk ik van voor 1968, Jeroen ik zie nl de loodsboot Stern op de rede liggen en die is meende ik in 1968 vervangen door de Zeekoet, die was er in ieder geval toen ik in augustus 1969 op Terschelling kwam.
Pieter
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie