Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Friesland - 1956

<< < (31/127) > >>

Bob Koetsier:

--- Citaat van: Wim Vink op 12 juli 2009, 22:00:45 ---Mooi beeldverhaal, Jeroen.

Uit het Doeksen-verleden kan ik me die rode streep bij de waterlijn niet herinneren.
Volgens was die er helemaal niet of was van een andere kleur.
Wie kan het zich nog wel voor de geest halen?

--- Einde van citaat ---

Nu kom ik natuurlijk niet uit die tijd, maar kan wel in dit topic zoeken, en dat heb ik dus even gedaan.
In dit bericht heeft ze zo te zien wel een rode streep, dit zijn echter foto's uit 2003. Voor de rest zijn het ook veel zwart-wit foto's, daar heb je dan weer eigen ervaring voor nodig om te weten wat voor kleuren er op zaten ;). Zag ook dat ze veel een roodachtig onderwaterschip gehad heeft, misschien probeerden ze dat op deze manier nog een beetje te laten zien? Vind het niet echt geslaagd met dat zwarte onderwaterschip in ieder geval.

natureboy:
De Friesland (1) had indertijd bruinrode anti fouling op het onderwaterschip en een witte waterlijn, dat was toen op veel koopvaardijschepen gebruikelijk, alle veerboten van rederij doeksen haddden het ook, soms niet helemaal tot voor en achtersteven doorgetrokken. zoals de foto's laten zien.                                          Het zwart onder de waterlijn kan ik ook niet echt bewonderen en ik constateer verder dat uit de ramen de horizontale spijlen zijn verdwenen, die voor mij wel bij de Friesland hoorden.

Pieter

Humtidumty:
Die spijlen, waren dat geen steekraampjes?
Over het onderwaterschip en de waterlijn heb ik nog een afbeelding gevonden uit 2001.
Hier zie je zowel een witte als een rode lijn en een rood onderwaterschip.
http://51980166.nl.strato-hosting.eu/forum/index.php?action=dlattach;topic=23.0;attach=4335;image

Wim Vink:

--- Citaat van: Humtidumty op 13 juli 2009, 11:33:41 ---
Over het onderwaterschip en de waterlijn heb ik nog een afbeelding gevonden uit 2001.

--- Einde van citaat ---

Ik doelde met mijn vraag op de Doeksen-periode. Gelukkig hebben dieverse forumleden daarop gereageeerd, waarvoor dank.

En wat bedoel je precies met spijlen en steekraampjes?
Ik neem aan dat je de ramen van het gangboord bedoeld. Daarover is al heel wat geschreven:
In 1956 werd de Friesland met open gangboorden afgeleverd. Al spoedig bleek dat het buiswater, m.n. in de Vliestroom teveel hinder gaf voor de passagiers en fietsen.
In 1957 waren de gangboorden provisorisch afgedicht met zeilen en vanaf 1958 waren ze dichtgemaakt. Aan beide kanten zat wel een luik dat (naar behoefte) aan lijzijde werd geopend voor de frisse lucht.
Rederij Gebhard heeft geen last van buiswater op het IJsselmeer en herstelt het schip zoveel mogelijk in oorspronkelijke toestand.

cees:
de ramen in de salon zijn de afgelopen winter vervangen door thermophane ramen. Gebhard heeft er voor gekozen om alle ramen gelijk te laten zijn, dus zonder de voormalige klapramen die bij enkele ramen bovenin zaten. Tegelijk is de salon gerenoveerd, nieuw plafond, vloerbedekking en hele mooie raamomlijsting. De onderwaterlijn is waarschijnlijk niet afgemaakt. Ik ben onlangs met de Friesland mee geweest, en Gebhard vertelde dat hij in dok lag voor schilderwerk, en dat hij er plotseling uit moest voor een zinkende kotter. Hij kon toen niet meer terug in dok omdat hij de dienst Enkhuizen-Medemblik vv moest aanvangen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie