Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Friesland - 1956
Vriend:
Mooie foto Wim, een van de weinige met open gangboorden in de Doeksen tijd van het schip. Het is lastig orienteren op de foto, ik heb het idee dat de dammen toen anders lagen dan nu. Is dat helemaal links in de verte de zeevaartschool?
willem boot:
Inderdaad, mooi plaatje, maar toch echt nog niet zo lang geleden want de steiger waaraan de 'Friesland' ligt, is er nog maar een jaar of twee. Toch is het niet echt een zuiver historisch beeld, want toen de 'Friesland' werd gebouwd -een jaar voor de be?indiging van de stoomtractie bij NS-, waren stoomlocomotieven op "tramwegen" alleen nog te vinden op het eilandennet van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij in de Hoeksche Waard, Voorne-Putten en Flakkee. In de Hoeksche Waard was het in '57 definitief afgelopen met de tram, omdat die in oktober '56 met passagiers en al tussen de rails in zakte, en daarna is er vrijwel niet meer met stoomlocs gereden.
Niettemin een mooi sfeerplaatje.
Wim Vink:
--- Citaat van: willem boot op 8 juni 2009, 19:38:41 ---Inderdaad, mooi plaatje, maar toch echt nog niet zo lang geleden want de steiger waaraan de 'Friesland' ligt, is er nog maar een jaar of twee. Toch is het niet echt een zuiver historisch beeld, want toen de 'Friesland' werd gebouwd -een jaar voor de be?indiging van de stoomtractie bij NS-, waren stoomlocomotieven op "tramwegen" alleen nog te vinden op het eilandennet van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij in de Hoeksche Waard, Voorne-Putten en Flakkee. In de Hoeksche Waard was het in '57 definitief afgelopen met de tram, omdat die in oktober '56 met passagiers en al tussen de rails in zakte, en daarna is er vrijwel niet meer met stoomlocs gereden.
Niettemin een mooi sfeerplaatje.
--- Einde van citaat ---
Eenmaal off topic: Stoomlocs reden ook t/m 1957 bij de GTW (Gelderland).
Back on topic.
Vriend:
Dit filmpje staat bij de museumstoomtram op de site:
http://www.museumstoomtram.nl/film/film01/
Het duurt circa 2 minuten, aan het einde zie je de Friesland in actie. In het station van Twisk (tevens mijn woonplaats) zijn mijn vrouw en ik getrouwd.
Vriend:
De steiger bij het stoomtramstation is er inderdaad nog niet zo heel lang. Voorheen lag de Friesland in de Oosterhaven. Als je de historische driehoek maakte moest je vanaf het station door de Nieuwstraat naar de Friesland.
Nu de Friesland doorvaart naar het station, kun je volgens mij vanaf de dam bij de havenmond een mooi plaatje schieten van de Friesland. Als het binnenkort eens mooi weer is, zal ik eens kijken of ik een paar mooie foto's kan maken.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie