Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Friesland - 1956
cees:
De Friesland is in originele staat terug gebracht. Dat betekent dat de gangboorden weer open zijn. Deze waren dicht gelast, en ramen ingezet, zodat er geen water in de gangboorden kon komen van buitenaf.
Humtidumty:
--- Citaat van: Vriend op 25 mei 2009, 22:45:20 ---De Friesland vaart tegenwoordig alleen met open gangboorden. Op oude foto's zijn de gangboorden meestal dicht en lijkt het alsof e.e.a. demontabel is. Klopt dit en wat is hier de reden van, bescherming tegen golfslag?
--- Einde van citaat ---
Men heeft redelijk snel na het ingebruiknemen van de Friesland de gangboorden dicht gemaakt vanwege last van het buiswater.
Als ik me niet vergis heeft men nog korte tijd met doeken de openingen gedicht alvorens alles dicht te lassen.
Vriend:
Bedankt voor jullie uitleg. Je kunt als je goed kijkt op de oude foto's zien dan de gangboorden later zijn dichtgemaakt. Daarom dacht ik dat ze demontabel waren en alleen geplaatst werden bij zwaar weer. Vond die dichte gangboorden overigens niet lelijk staan.
Vriend:
Dit artikel staat in de Medemblikker Courant van vandaag. Het MS Friesland in een fraai plaatje met loc 30 van de Gasfabriek Rotterdam 'Hoorn' (links) en loc 26 van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij 'Ir. P.H. Bosboom' (rechts). Hoewel het MS Friesland nog een jonkie is vergeleken met deze twee, levert het een prachtig historisch plaatje op. Aan het witte stuurhuis te zien is de foto een tijdje geleden genomen.
Wim Vink:
Uit foto uit de collectie van Tjebbe Cupido. Duidelijk is te zien dat de afbeelding in 1956 is gemaakt, want de gangboorden zijn nog open.
Het zwemmen in De Kom was toen nog mogelijk. Tegenwoordig ligt nu op dit punt de veerboot.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie