Auteur Topic: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen  (gelezen 91136 keer)

Marten-Jan van Zanden

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 457
  • Geslacht: Man
Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Gepost op: 25 oktober 2005, 16:31:51 »
Dit staat vandaag te lezen in de LC.

Nieuwe veerboot boekt tijdwinst voor Vlieland.

De nieuwe veerboot voor vlieland vaart zo snel, dat rederij Doeksen in het komende zomerseizoen de eerste overtocht met snelboot Koegelwieck schrapt.
De eerste vaart met de nieuwe Vlieland doen we vanaf het volgende zomerseizoen op volle kracht, legt directeur Paul melles uit. De vlieland vaart dan 27 kilometer per uur.
We kunnen de vaartocht daarmee zo bekorten dat we dagtoeristen goed kunnen bedienen.

« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2005, 16:36:21 door Marten-jan »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 349
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2005, 16:57:59 »


Het lijkt er op dat de Vlieland dus een succes is.


Als het mee zit zou Terschelling binnen  een 1 1/2 uur kunnen worden bereikt dus een dergelijk schip naar dat eiland zou ook een forse tijdwinst betekenen.


Leen

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 426
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2005, 17:12:29 »
Ook op http://de-wadden.clubs.nl/nieuws/detail/263032_veranderde-dienstregeling-naar-vlieland-in-2006 wordt hierover gesproken.
Hieronder de tekst:
Veranderde dienstregeling naar Vlieland in 2006
 Het gonst al een paar dagen door het dorp: er ligt een voorstel voor een andere dienstregeling voor de nieuwe veerboot naar Vlieland in 2006.

Het voorstel is officieel nog geheim, maar circuleert inmiddels al wel. Voor zover bij de redactie bekend wordt er binnenkort over besloten.

Snelle boot
Was de dienstregeling al jaren min of meer stabiel, door de introductie van de nieuwe boot komen er een aantal mogelijkheden in beeld die mogelijk verandering tot gevolg hebben. De nieuwe boot kan namelijk veel sneller varen dan de oude boot. Een tijdwinst van 50% lijkt haalbaar, zodat de overtocht nog maar een 1 uur duurt. Omdat het verschil met de Koegelwieck erg klein wordt zal deze vermoedelijk het eiland veel minder vaak aandoen.

In het voorstel gaat de boot dagelijks 2 snelle afvaarten doen, dan een aantal uren stilliggen en dan `s avonds nog een snelle afvaart.
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2016, 21:44:17 door Vriend »
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 349
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2005, 22:11:57 »

De Friesland en de Midsland halen gemiddeld 11 knoop door de ondieptes in met name de Slenk.
De Vlieland zal daar door haar ontwerp minder last van hebben.
( squat effect )

Leen

Marten-Jan van Zanden

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 457
  • Geslacht: Man
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2005, 22:27:39 »
Begin me af te vragen of dit wel zo uniek is.
Ben ooit eens met de Vlieland III in ongeveer 1 uur en 18 minuten overgevaren.
Het tij zal wel meegezeten hebben, maar toch.

Ook meen ik me te herinneren dat de boot toen net nieuwe motoren had gekregen, maar dat heb ik slechts van horen en zeggen.


OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2005, 00:12:00 »
Begin me af te vragen of dit wel zo uniek is.
Ben ooit eens met de Vlieland III in ongeveer 1 uur en 18 minuten overgevaren.
Het tij zal wel meegezeten hebben, maar toch.

Ook meen ik me te herinneren dat de boot toen net nieuwe motoren had gekregen, maar dat heb ik slechts van horen en zeggen.

Volgens mij heeft jouw bewering een hoog waarheidsgehalte... Vooral vanaf Vlieland met de Vloedstroom mee; ook de "oldies" waren snel. Overigens voer de huidige MIDSLAND bij indiensttreding bij Doeksen ook snel. Doeksen heeft volgens mij door verstelling aan de schroeven de maximum snelheid omlaag gebracht. Heb ik het mis? Wie weet het fijne ervan???
Allrounder, geen hooligan

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2005, 15:05:22 »
De meeste Doeksen schepen varen niet op vol vermogen. De Friesland vaart bijvoorbeeld maar op 85 procent van zijn vermogen. Reden is kosten de besparing, minder vervuiling en minder slijtage aan de motoren.

Gr Jan

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 141
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
    • Rederij Noordgat
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2005, 11:27:38 »
Ja Jan

dat klopt helemaal de vlieland doet er een 1 uur en 15 min over
de eerste keer dat het schip in de vaart was was de al rond een uurtje of half 9 al in de haven van Harlingen.
Hoorde ik een keer van het persneel van de Vlieland ;)
Groeten Hessel Buren Terschelling
http://www.tugsalvage.nl

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 55
  • Geslacht: Man
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2005, 18:27:10 »
bij mijn weten heeft minder dan 95% van het vermogen varen wanneer je dat continu doet als gevolg dat je motoren sneller vervuilen (waardoor met name smeerolie verbruik toeneemt), vind het dus een vreemd verhaal dat de Friesland 85% vaart en ik weet dat de oude boten volle porrie naar vlie voeren...

marten

  • Gast
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2005, 11:12:52 »
Als ik zie dat de Friesland en de Midsland 14 knopen varen, vind ik dat de Vlieland aardig de gang er in heeft. Op dat zelfde plaatje was eerder af te lezen dat ze 17 knopen voer.

Groeten,
Marten.

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 426
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2005, 23:16:46 »
Als ik zie dat de Friesland en de Midsland 14 knopen varen, vind ik dat de Vlieland aardig de gang er in heeft. Op dat zelfde plaatje was eerder af te lezen dat ze 17 knopen voer.

Groeten,
Marten.
Zijn die 17 knopen genoeg om de tijdwinst te behalen die men wil?

Ik kan me voorstellen dat de Vlieland op dit moment niet op topsnelheid vaart, maar nog wat inhoudt omdat dit op dit moment alleen extra verbruik betekent op de "normale" dienstregeling.
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 426
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2006, 23:44:15 »
Wanneer, waar en hoe vaak worden de schepen eigenlijk bevoorraad?
Voor eten en drinken zal dit vast weer afwijken t.o.v. water en olie.
Is daarvoor een vaste dag b.v. of wordt er op de brandstofmeter en watermeter gekeken en wordt dan bepaald dat men binnenkort moet bunkeren?
Als dat gebeurt doet men dit dan bij een aparte aanleglocatie voor brandstof en water?
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2015, 10:15:15 door Wim Vink »
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

jelle

  • Gast
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #12 Gepost op: 30 mei 2006, 12:50:29 »
De Catering wordt bijna iedere dag (behalve zondag) bevoorraad op Terschelling om 12u.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2006, 12:48:48 »
Door Kooyman's Groothandel sinds kort. Zij hebben een contract afgesloten met daaraan een optie om dit met 2 jaar te verlengen.

De Vlieland werd laatst bevoorraad (brandstof) in de haven van Harlingen, toevallig was ik daar getuige van, als dit met de andere schepen ook zo gaat weet ik niet.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 349
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2006, 15:00:49 »
Als je de folder van Doeksen mag geloven lopen de Friesland, Midsland en Vlieland allemaal even snel, n.l. 14 mijl
In de huidige dienstregeling vertrekken de Vlieland en Friesland gelijktijdig van de eilanden om 17.30 uur