Auteur Topic: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen  (gelezen 101701 keer)

Bob Heikoop

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Steady as she goes!
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #15 Gepost op: 25 augustus 2006, 15:05:41 »
Wat ik wel weet, is dat de Vlieland aanzienlijk meer snelheid heeft als de Midsland.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2012, 14:30:50 door Wim Vink »

Dirk

  • Gast
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #16 Gepost op: 25 augustus 2006, 16:13:55 »
De Vlieland is wel degelijk sneller dan de Friesland en Midsland! De snelheid van de Vlieland is zo'n 17 mijl per uur maar das dan wel het maximale!

De Midsland vaart ook weer sneller dan de Friesland, dit komt door de iets mindere diepgang. De Midsland gaat ongeveer 15 mijl per uur.

De Friesland daarintegen steekt haast te diep voor het traject Terschelling-Harlingen/Harlingen-Terschelling, in de slenk moet met extreem laag water heel langzaam gevaren worden, omdat er bulten zitten die 3 meter onder de waterspiegel liggen. Kijk maar naar de diepgang van de Friesland die is zo'n 2.8 meter, dus er kan dan net gevaren worden!
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2006, 16:16:35 door Dirk »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 389
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #17 Gepost op: 25 augustus 2006, 17:05:28 »

Is de Midsland dan ook op de diepe stukken ( Westmeep en Vliestroom bijv ) sneller dan de Friesland ?

De overtochten waar ik met de Midsland op zat, waren met tij tegen toch ook snel een kleine 2 uur.


De Vlieland blijkt dus echt aanzienlijk sneller te zijn.
Terschelling zou in ruim 1 1/2 uur door haar bereikt moeten kunnen worden.
Dat betekent per dag maar liefst 3 uur minder vaartijd.

Leen

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 162
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #18 Gepost op: 25 augustus 2006, 18:11:54 »
De Vlieland is wel degelijk sneller dan de Friesland en Midsland! De snelheid van de Vlieland is zo'n 17 mijl per uur maar das dan wel het maximale!

Dat heeft volgens mij ook op de site van doeksen gestaan en volgens mij hebben wij het er ook vaak over gehad op het forum (ivm het vervangen van de Koegelwieck s'morgens).
op de terug reis van 100 jaar VVV Vlieland staan praten met de kapitein en die zij dat de Vlieland de snelheid niet overal kan halen ook ivm met de diepgang. het enigste stuk waar ze die snelheid  kunnen halen is op het stukje noordzee.

Ik ben het er mee eens dat de vlieland het snelste is van het trio en de Friesland toch het langzaamste.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2006, 22:59:24 door Van LooT »
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: PANASONIC LUMIX DMC FZ8 DIGITAL CAMERA

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.533
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #19 Gepost op: 27 augustus 2006, 18:44:15 »
ik kwam opinternet bij volgens mij de werf van de vlieland een soort formulier tegen waar de specs van de vlieland opstonden, daar stond speed 18 mijl per uur dacht ik... ik zal morgen even kijkenof ik het nog kan vinden.

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #20 Gepost op: 7 september 2006, 19:11:41 »
De afstand tussen Harlingen en Terschelling is zowieso groter dan tussen Harlingen en Vlieland sinds de schepen door de slenk naar Terschelling gaan.. Ook hebben de schepen verschillende snelheden, geloof de Vlieland inderdaad 17 mijl op diep water (Verschilt met ondiep water door de verschijnselen van squat).

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.533
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #21 Gepost op: 8 september 2006, 11:47:56 »
 bij de knrm-stand op de visseridagen stond in een boekje dat harlingen vlie 35 km was en van harlingen terschelling via de meep 38km en de andere route ook 35...

(eerder gepost bij tarieven)

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 429
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #22 Gepost op: 8 september 2006, 23:15:18 »
Ook hebben de schepen verschillende snelheden, geloof de Vlieland inderdaad 17 mijl op diep water (Verschilt met ondiep water door de verschijnselen van squat).

Kun je dan ook een meetbaar tijdverschil zien tussen tijdsduur van de oversteekbij hoog en bij laag water?
(Is mij nog nooit opgevallen.)
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 389
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #23 Gepost op: 8 september 2006, 23:51:29 »
Jazeker, het scheelt naar Terschelling zeker een kwartier met de Friesland.

Tij mee, 1 3/4 uur, tij tegen 2 uur.
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2016, 21:47:09 door Vriend »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.533
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #24 Gepost op: 17 oktober 2006, 14:52:38 »
dit staat op de site van FBMA Marine:

64m Ro pax Vessel
Owner: Reederij Doeksen
Hull Material:Steel/Aluminium
1300 passengers 58 cars
Speed 18 knots

en dit staat er ook:
VLIELAND 64M Ropax Ferry 
   
FBMA Marine Inc.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2006, 14:57:54 door PiebeJanMan »

cai

  • Gast
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #25 Gepost op: 4 februari 2007, 20:23:23 »
Hoi allemaal,

In het laatste Zomer was ik op die "Midsland" bij Piter Schroo gewest en hij zegte dat die A.G.-Ems ook die Motoren moeten verwijderen om dat die hoogere Gewicht van het Schip niet meer mit het nieuwe Gewicht klopt. Mindere Snellheid of zo. Maar A.G.-Ems heft het niet gedaan

Groet
Cai
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2012, 11:47:00 door Wim Vink »

kappie

  • Gast
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #26 Gepost op: 4 februari 2007, 20:32:20 »
?????????
In de Midsland staan nog steeds de zelfde motoren, vanaf nieuwbouw. Alleen zullen de schroeven zijn aangepast door Doeksen . Minder spoed !

Pieter

cai

  • Gast
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #27 Gepost op: 4 februari 2007, 20:43:11 »
Hoi Pieter ;-)

Mooi van je te zien ;-) jaja in het Zomer was ik bij je boven up die Midsland gewest. Je bent dan ook op 10 Maart Thuis? ;-)

Warom hebben ze dit met die Schroeven gemaakt? Hoezo?

Groet

Cai

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.533
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #28 Gepost op: 1 maart 2007, 17:03:00 »
Hier maar even een topic voor algemene dingen over doeksen, alles wat niet in andere topics past.

Ik begin ook meteen zelf maar met een opmerkelijk iets:

Ik heb het al eens eerder gezegd maar toen is het niet doorgedrongen volgens mij:
Volgens de dienstregeling gaat er in de zomer op vrijdag en zaterdag vanaf harlingen om 19.50 de Friesland, maar daarbovenop nog de Midsland om 20.00 (!), dat is maar tien minuten verschil.

Hier het betreffende stukje:
ee56b6b9c92a9d661c51ee756e3a51b8.jpg

Ik neem aan dat de midsland op de aanlegplaats van de Vlieland (in Harlingen) gaat liggen, anders zou ik het niet weten. Een groter probleem zal het op terschelling worden ?!?!?!, daar de midsland iets sneller vaart dan de friesland zou deze de friesland in kunnen halen, maar dat zal weer problemen opleveren op Terschelling aangezien daar maar 1 aanlegsteiger is... Hoe gaan ze dit oplossen ???
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:37:56 door PiebeJanMan »

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #29 Gepost op: 1 maart 2007, 17:34:41 »
mmmmm, vreemd.

Misschien vaart de midsland wel zonder auto's, maar alleen met passagiers. En dan kan ze op Terschelling gewoon op haar eigen plekje gaan liggen, en dan kunnen de passagiers eraf met de loopplank die normaal ook bij de Midsland ligt als ze er is, zodat schoonmakers enzo erop kunnen.

Anders snap ik er ook niks van.

Groet Bob 8)