Er ligt een rapport van DAMEN aan de overheid waarin geadviseerd wordt in welke mate CO2-reductie (en andere emissie en duurzaamheidsdoelen) als eis gesteld kan worden in de uitvraag voor de nieuwe concessie.
Lijkt erop dat er aangestuurd wordt op uitstootreductie 55% in 2030, 70% in 2035, 80% in 2040.
Voor verschillende brandstoffen/energiedragers zijn de uitstoot- en financiële effecten berekend.
Elektrisch varen lijkt haalbaar, maar zal wel nieuwe walstations vereisen. Ook nemen de ticketprijzen met ca. 23-140% toe in geval van elektrisch varen. Als maatregel wordt vervolgens geopperd om sneldienst 5 minuten langzamer te laten varen, sneldienst uit carbonfiber en de tijd in haven te optimaliseren, zodat toename ticketprijzen minder hoog is. Voor Vlieland blijft er dan echter een toename van 115% in ticketprijzen over. Voor de gehele concessie West zou de prijstoename bij elektrisch varen ca. 33-47% zijn. Indien er gevaren gaat worden op Bio-LNG is dat 47-49%. En een combinatie daarvan (huidige Willems op Bio-LNG, rest elektrisch) 33-41%.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/11/07/kamerbrief-definitief-rapport-damen-duurzame-waddenverenHierbij bied ik uw Kamer het rapport Duurzame Waddenveren aan. Uit dit
onderzoek blijkt dat er verschillende mogelijkheden zijn om de veerdiensten in de
periode vanaf 2029 duurzamer te varen. Hierbij wordt batterij-elektrisch varen
gepresenteerd als het meest voordelige nul-emissie alternatief voor alle
veerverbindingen. Om batterij-elektrisch te gaan varen, is het van belang dat er
elektrische walinfrastructuur gerealiseerd wordt in samenspraak met de regionale
overheden en netbeheerders. Afhankelijk van het eiland en de uiteindelijke
oplossingsrichting, is in sommige gevallen uitbreiding van de capaciteit van de
wadkabel nodig. Biodiesel wordt gepresenteerd als het financieel meest
aantrekkelijke alternatief binnen de huidige beleidskaders. Varen op biodiesel is
initieel goedkoper dan batterij-elektrisch varen, maar leidt niet tot nul-emissie
veerdiensten en voldoet daarmee mogelijk niet aan de eisen in de loop van de
concessieperiode (vanaf circa 2035).
Op basis van deze analyse adviseert Damen het ministerie om in de NvU geen
specifieke aandrijving voor te schrijven, maar een bepaald (minimaal)
emissiereductie-percentage te eisen. Eventuele additionele emissiereducties,
aangeboden door een rederij, kunnen mogelijk worden meegenomen in de
beoordeling. Mede gelet op de afhankelijkheid van de aanleg van elektrische
walinfrastructuur wordt geadviseerd een variabel emissiereductie-percentage
(transitiepad) te overwegen.
De conclusies van het rapport Duurzame Waddenveren zullen de komende periode
door mijn ministerie worden geïnterpreteerd en vervolgens worden vertaald naar
uitgangspunten voor de NvU. De NvU zal in het eerste kwartaal van 2024 ter
consultatie worden voorgelegd aan betrokkenen, waaronder markt- en
omgevingspartijen. De definitieve versie van de NvU zal naar verwachting medio
2024 beschikbaar zijn.