Auteur Topic: Vaarroutes  (gelezen 20540 keer)

Marten-Jan van Zanden

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 493
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #60 Gepost op: 2 juli 2017, 20:42:10 »
Ga er maar vanuit dat als de echt oude route word hersteld, dit sneller is dan via de slenk. Voorheen werd er ook nog even verder noordwaarts gevaren omvan daaruit het schuitengat te bereiken. Reken maar dat de oude route sneller is.,

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.553
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vaarroutes
« Reactie #61 Gepost op: 3 juli 2017, 08:04:13 »
De driehoek via Schuitengat loopt toch dichter langs de kortste lijn dan de route via de Slenk. Zie afbeelding;
Als je de route uitzet in een kaart dan is de afstand van haven Terschelling naar hoek Vliesloot/West-Meep via het Schuitengat 5.6 mijl en via de Slenk 7.7 mijl.

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 430
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vaarroutes
« Reactie #62 Gepost op: 5 juli 2017, 10:20:01 »
En uiteraard is de winst bij een oversteek van Terschelling naar Vlieland of andersom nog veel groter en duidelijker.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Willem-Jan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #63 Gepost op: 5 juli 2017, 17:42:41 »
daarnaast verwacht ik dat de gemiddelde snelheid van de schepen via het schuitengat groter is als via de Slenk, zeker bij eb?
Of zie ik dat verkeerd?

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 34
Re: Vaarroutes
« Reactie #64 Gepost op: 5 juli 2017, 21:31:41 »
Bij de huidige dieptes niet hoor. Er zal zeker gas terug genomen moeten worden in het schuitengat. Er moet nog flink gebaggerd worden om bij laagwater de  reguliere veerdienst te kunnen laten passeren. Maar het traject van de ondiepte is kort. Het belangrijkste voordeel zit hem echt in de kortere routes.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 405
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #65 Gepost op: 1 augustus 2017, 21:49:33 »
Vanmorgen de Noord Nederland vanaf Terschelling het Schuitengat zien nemen, terwijl het laagwater was, mijn veronderstelling was dat het Schuitengat alleen bij hoogwater gebruikt werd door de NN en de snelboten, als de NN er doorheen kan bij laagwater waarom dan de Friesland en Midsland niet bij hoogwater?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.553
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vaarroutes
« Reactie #66 Gepost op: 30 mei 2018, 08:23:11 »
http://www.lc.nl/friesland/Eilanden-wijzen-rijk-op-onderhoud-vaarroutes-23226394.html

Citaat
Eilanden wijzen rijk op onderhoud vaarroutes
 2 uur geleden   Friesland
 
De vijf Waddeneilanden vragen Rijkswaterstaat om het onderhoud aan de veerdammen, -havens, bruggen en vaargeulen eindelijk eens serieus te nemen.

De aanlegsteiger van Texel moet acht jaar op herstel wachten, terwijl de dertig jaar oude veerbruggen op Terschelling en in Harlingen na provisorisch herstel nog kwetsbaar zijn.

Eilanders hebben vragen
,,Het urgentiebesef bij Rijkswaterstaat sluit niet aan bij het gevoel op de eilanden’’, aldus een brandbrief aan Michèle Blom, de directeur-generaal van de dienst. De eilandbestuurders willen weten hoe de bruggen er bij liggen en een planning van het groot onderhoud bemachtigen. De brief vraagt ook uitsluitsel over de dichtslibbende vaargeul naar Ameland, waarvan volgend jaar een bocht zou worden afgesneden. De oude wens van Terschelling om de vaarroute van de sneldienst door de Slenk te verleggen naar het Schuitengat staat ook in de brief.

Vitaal onderdeel
De eilander havens zijn een vitaal onderdeel van de verbinding met de wal. Daarvoor moet de diepgang op orde worden gehouden, waarbij volgens de brief het vrijkomende slib eenvoudig en goedkoop in de Waddenzee moet kunnen worden verspreid. De eilanden zijn niet gediend van omslachtige procedures voor de slibafvoer, zoals Schiermonnikoog ze heeft meegemaakt. Met de brief aan topvrouw Blom willen de eilanden een hogere prioriteit van hun wensenlijst afdwingen. De Tweede Kamer en de beide betrokken provinciebesturen hebben een afschrift gekregen.