Schellingerland foto:CW Vink

 

 

Schellingerland

Oplevering 1915, voor provincie Zeeland. In 1934 aan de TSM Terschelling verkocht. 1944 bom op bakdek, door schip heengeslagen. In 1964 verkocht voor de sloop. Het schip is een tijd lang wit geweest, later geschilderd in de toen geldende Doeksen kleuren.

 

Noordnederland

28-11-1910 Besluit tot bouw Provincie Zeeland, NOORD-BEVELAND PSD-OS 31-03-1911 Contract. 03-03-1912 In dienst. 02-1933 TSM, NOORDNEDERLAND. 1934 Nieuwe ketel. In 1940-45 masten verwijderd, mitrailleurnest op achterpromenadedek. 03-07-1947 Masten geplaatst in de haven Terschelling. 05-07-1947 Dienst op Amsterdam. 30-08-1947 Aangevaren door 'IJsselstroom'. 1954 Ingrijpend gerenoveerd, oliestookinstallatie op ketel. 13-03-1959 Onderhandelingen verkoop Tieleman. 28-03-1959 Verkocht Rederij Tieleman, Rotterdam. 01-04-1959 Koopakte en vertrokken uit Terschelling voor levering te Harlingen. 1959 EUROHAVEN, rondvaarten, personeelvervoer Verolme Botlek 1963 Sloop Van de Mare, Viane.

 

 

Noordnederland  coll : BTh Gernaat

 

 

 

Oosterschelde foto: collectie TD Cupido

 

Oosterschelde (in charter)

De opdracht voor de bouw van de 'Oosterschelde' voor de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD) kwam op 14 oktober 1932. De proeftocht was in de maand oktober 1933 en de boot is in die maand ook afgeleverd aan de PSD. 15 mei 1934 in dienst. In 1940 is het schip in beslag genomen voor troepentransport. Op mei 1940 is het schip door terugtrekkende Franse troepen in brand gestoken en tot zinken gebracht. Op 20 augustus 1940 is het schip gelicht en op 24 september 1940 is het schip versleept naar de Arne en daarna opgelegd in afwachting tot herstel. 19 augustus 1941 is het schip versleept naar Perkpolder en daarna opgelegd en op 29 maart 1943 bij scheepswerf de Schelde en hersteld.

Op 1 juni 1943 is het schip getroffen door een voltreffer. 19 juni 1943 is het schip gelicht en met 6m verlengd. Op 26 augustus 1946 ging het schip weer te water onder de naam Oosterschelde.In het jaar 1959 tot en met 1963 is het schip ´s zomers vercharterd aan N.V. Terschellinger Stoomboot.Mij., te Terschelling in dienst op de lijn Terschelling-Harlingen.Op 24 maart 1972 is het schip uit dienst wegens opheffing van de dienstlijn Terneuzen - Hoedekenskerke.Het schip is op 23 februari 1972 verkocht aan Polak te Middelburg.Daarna is het doorverkocht en op 24 maart 1972 verplaatst naar Den Helder onder de naam Jutter als sportvisserijschip.Op 1 juli 1982 is het schip verder verkocht als restaurantschip aan W.B. Luttikhuizen te Lelystad Na het faillisement verkocht aan fa. Borrel te Zwolle ook als restaurantschip.

 

www.schepenvandoeksen.nl  |  info@schepenvandoeksen.nl