Het heeft er toch even om gespannen of er een nieuwe boot stijl nieuwe Vlieland voor TS zou komen. Achtergrond daarvan waren de problemen met de Vlieland (Ducktails) EN de strategie van het bedrijf. De TSM zit eigenlijk op dit moment op een draaipunt in de historie: passagiersvervoer helemaal snel en de rest langzaam of toch weer een conbinatieschip? Dan spelen de gasolieprijzen natuurlijk een enorme rol.
Kernpunt is, dat men het een tijdje terug eigenlijk nog niet wist. Er is nog niet zo lang geleden serieus over de hele zaak nagedacht, wat zich zo ongeveer uit in de exploitatie van de Noord-Nederland. Het gaat dan om het strategische bedrijfsmodel, waarin de meest voor de hand liggende optie is, passagiersvervoer volledig te scheiden van het vracht-/autovervoer. Voordeel is, dat er dan kan worden volstaan met betrekkelijk simpele schepen van de twee types en heel kort door de bocht zou je dan de scheiding krijgen tussen Tiger en een vergrote Noord-Nederland. Over dat model is heel serieus nagedacht, maar er kleven een paar evidente nadelen aan. Voor de scheiding Vrachtautovervoer/passagiers is het model zonder meer logisch. Je kan dan beter een conventionele, uitgeklede Friesland laten bouwen in verband met de ongelijklastige ligging van een cat bij belading en lossing (kijk maar eens wat er gebeurt als de Noord-Nederland aan het laden is...). Dezelfde scheiding aanbrengen bij luxe-autovervoer werkt niet goed, omdat er dan ofwel door het personeel moet worden geladen/gelost, ofwel de passagiers hun auto moeten ophalen wat veel geloop en gerommel betekent, je kan immers beter de automobilisten aan boord voor het afmeren laten rondhobbelen dan ze eerst weer aan boord te moeten nemen om het wagentje op te zoeken. Resultaat: gezeur en tijdverlies. Daarom is de gedachte aan "absolute scheiding" weer losgelaten en daarom "geloof ik niet erg aan een conventioneel schip".
Van een nieuwe cat, vergroot model Vlieland, kan veel worden verwacht, maar er kan ook veel fout gaan (Ducktails), omdat de ontwerpen voor dit soort schepen zo ongelooflijk kritisch zijn. 't Is overigens een machtig interessante ontwikkeling die veel te weinig aandacht krijgt.
Ik kan overigens goed begrijpen dat niet iedereen zich op deze manier voor de bootdienst interesseert, dus daarom zal ik het hierbij maar laten, anders ben ik nog wel een paar uur aan het schrijven en dan zou dit misschien op het derde boek uitdraaien ('Holland PESK' even buiten beschouwing latend).
Op het "tweede", Leen, zal je toch echt nog even moeten wachten. Officieel wordt het op 8 november gepresenteerd, maar dan zal het er nog niet zijn. Dat heeft redenen, die ik hier niet kan en/of mag vertellen, maar dat wordt wel duidelijk, dus........... Nog Even Geduld!
In elk geval wordt het geen tweede SSS, teksten worden veel toegankelijker en er worden veel meer foto's afgedrukt, alles in full color. Dit boek moet naar een veel groter publiek dan SSS, dat meer voer voor scheepologen is. Of bedrijfskundig ge