Auteur Topic: Infrastructuur havens  (gelezen 121729 keer)

natureboy

  • Gast
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #105 Gepost op: 28 augustus 2009, 07:24:22 »
Brandaris heeft gelijk,uiteindelijk is Doeksen ??n van de grootste werkgevers van het eiland, zo niet de grootste, en wat misschien nog belangrijker is,  andere werkgelegenheid als afwashulp, vakkenvuller, of kelner, dus op het eiland houden,die schepen, zoveel mogeljk.
Als je de situatie vergelijkt met de tijd, toen ik op Terschelling kwam, valt het ook best mee, de haven was toen een stuk kleiner en wat lag er toen al niet? Holland, Stortemelk, Noord Nederland, Friesland, Schellingerland, Tiger, Lion, Noordsvaarder, Bornrif, Vlieland,, Brandaris en dan zal ik nog wel het een en ander vergeten zijn. Dan maar wat minder bruine vloot, die hordes  Duitse randgroepjongeren heeft oud West alleen maar last van.

Pieter

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #106 Gepost op: 24 september 2009, 21:21:47 »
In 1980 werd de huidige aanleginrechting in zijn eerste uitvoering aangelegd.
In 1981 was hij volledig in gebruik. Bijgaand de voetgangersbrug, toen nog naar de Midsland.



Foto: 14-8-1981, © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2012, 15:35:17 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #107 Gepost op: 25 september 2009, 15:43:12 »
Zo zag het Havenplein op Ts en de rij wachtende auto's eruit in augustus 1978.
Aan de hand van de WB-kade (op de achtergrond) is e.e.a. te projecteren op de huidige situatie: compleet anders.



Foto: 4-8-1978, © Corry Vink
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2012, 15:36:08 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #108 Gepost op: 25 september 2009, 16:36:16 »
West-Terschelling Haven, 22 augustus 1981.
De vernieuwde infrastructuur is klaar en in gebruik.







Foto's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2012, 15:36:56 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #109 Gepost op: 25 september 2009, 16:40:10 »
Diezelfde haven in 1983, eerst een overzichtsfoto van de toenmalige Kom.



Details van de autobrug uit dat jaar.



Foto's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2012, 15:40:43 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #110 Gepost op: 25 september 2009, 17:05:07 »
Mooie foto's plaats je weer,  Wim, ik word hier erg blij van, wat was het dorp uit zee nog mooi toen al die spektakels en de terminal er nog niet waren.

Pieter

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #111 Gepost op: 26 september 2009, 11:17:07 »
Dat is een vraag waar ik niet zo gauw een antwoord op weet, Richard, maar hopelijk kan iemand anders daar een zinnig woord over zeggen, want je zou zeggen, als je een hele lange kade met veerstoepen hebt (die waren er toen nog) lijkt het mij niet erg voor de hand liggend dat je aan een ponton afmeert, aan de andere kant: je bent minder afhankelijk van het tijverschil, wie weet het?

Pieter

Ik weet dat ik zelf de Slof op moest via die rijplaat. Misschien in een van de vakantiekiekjes nog een afbeelding te vinden, maar dan moet ik wel erg zoeken.

edit: geen fotografisch bewijs in mijn foto's. Helaas. Wel hetzelfde ponton.


Als je maar goed zoekt, vind je het wel. Mijn vrouw had deze foto in haar collectie.
4 augustus 1979.



Foto: © Corry Vink
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2012, 15:42:28 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #112 Gepost op: 26 september 2009, 11:19:25 »
Uit diezelfde collectie en op dezelfde dag genomen: de oude veerstoepen.
Bij de herinrichting van 1980 zijn die verdwenen.



Foto: © Corry Vink
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2012, 15:43:31 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #113 Gepost op: 26 september 2009, 11:22:44 »
En om de reeks foto's van mijn vrouw af te ronden een foto van de Ro-Ro-brug in Harlingen.
Ook een foto van 4-8-1979. In Harlingen meerde men toen met de kont tegen de brug en op Ts met de boeg (tegen het ponton).



Foto: © Corry Vink
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2012, 15:44:59 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #114 Gepost op: 27 september 2009, 16:47:07 »
Mooie foto's plaats je weer,  Wim, ik word hier erg blij van, wat was het dorp uit zee nog mooi toen al die spektakels en de terminal er nog niet waren.

Is er nooit overwogen om van die terminals iets aantrekkelijks te maken dat aansluit bij de omgeving? Die dingen die er nu staan vind ik zowel op Terschelling als op Vlieland het uitzicht behoorlijk vervuilen. De keuze voor materialen als kunststof en trespa kan ik begrijpen met de zilte zeelucht. Maar ook met die materialen hadden ze toch wel iets fraaiers neer kunnen zetten? Kom je op zo'n mooi eiland aan en het eerste waar je tegenaan loopt is zo'n lelijk hok. Of ben ik nu zo'n zeur........

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #115 Gepost op: 28 september 2009, 21:29:47 »
Hebben jullie al gezien dat de autobrug op Terschelling van een nieuwe verflaag wordt voorzien? ipv wit wordt ie nu diep donkerblauw, net zoals de loopbrug naar de Tiger/Koegelwieck ligplaats.
Ik moet zeggen, vind t mooi staan ook.
Helaas heb ik er (nog)  geen foto van gemaakt, mischien iets voor Thasos? Die zit er tenslotte dichtop :P

natureboy

  • Gast
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #116 Gepost op: 29 september 2009, 07:12:48 »
Mooie foto's plaats je weer,  Wim, ik word hier erg blij van, wat was het dorp uit zee nog mooi toen al die spektakels en de terminal er nog niet waren.

Is er nooit overwogen om van die terminals iets aantrekkelijks te maken dat aansluit bij de omgeving? Die dingen die er nu staan vind ik zowel op Terschelling als op Vlieland het uitzicht behoorlijk vervuilen. De keuze voor materialen als kunststof en trespa kan ik begrijpen met de zilte zeelucht. Maar ook met die materialen hadden ze toch wel iets fraaiers neer kunnen zetten? Kom je op zo'n mooi eiland aan en het eerste waar je tegenaan loopt is zo'n lelijk hok. Of ben ik nu zo'n zeur........

Als jij een zeur bent, Jeroen ben ik het ook, helaas geldt het beschermd dorpsgezicht maar voor een beperkt oppervlak. Het hele veerhaven terrein ademt een Oost Europese leegheid waar je  ronduit beroerd van word. onderstreept door alle hekwerken
De terminals zowel op Vlieland als op Terschelling stralen werkeliljk niks uit en staan in schrille tegenstelling tot de overkant van de WB kade waar de bewoners ieder op hun eigen manier iets van hun huis maken.

Ik houdt mijn hart vast als er nu weer een herinrichting komt, het verleden heeft uitgewezen dat het wel anders word maar nooit beter,zeker als de geruchten waar zijn dat er een overdekte gang komt van de terminal naar de ligplaats van de Tiger/Koegelwieck. Het aanzicht van West vanuit zee is rommelig geworden dankzij de hefbrug, het Tiger ponton en de lelijke terminal. Overigens is het gebouw waar vroeger de autoreservering zat, ook een aanfluiting, voor eigenlijk maar twee loketten een gigantische loze wand in wit blauw. die met de rest van de bebouwing van de kade vloekt.

Als in ieder geval de langzame veerboten een ligplaats bij het z.g. Lichtje hadden gekregen was het aanzicht van West een stuk beter gebleven en je was direct ook van een hoop verkeersproblemen af geweest, alleen  het "bootsje kieken" was dan wel een stuk lastiger geworden voor de Westers .

Pieter

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #117 Gepost op: 29 september 2009, 12:29:49 »
Citaat
het "bootsje kieken" was dan wel een stuk lastiger geworden voor de Westers .

Pieter

Maar jij hebt je Panda  :P
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2016, 23:11:47 door Vriend »

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #118 Gepost op: 1 oktober 2009, 09:54:57 »
Ligt het aan mij, of hebben ze de autobrug een likje verf /verbouwingsbeurtje gegeven?
Goeie!

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #119 Gepost op: 1 oktober 2009, 11:01:10 »
paar berichten hierboven;

Hebben jullie al gezien dat de autobrug op Terschelling van een nieuwe verflaag wordt voorzien? ipv wit wordt ie nu diep donkerblauw, net zoals de loopbrug naar de Tiger/Koegelwieck ligplaats.
Ik moet zeggen, vind t mooi staan ook.
Helaas heb ik er (nog)  geen foto van gemaakt, mischien iets voor Thasos? Die zit er tenslotte dichtop :P