Auteur Topic: Infrastructuur havens  (gelezen 96716 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #210 Gepost op: 18 juni 2016, 16:55:54 »
De aanleg van de huidige aanlegplaats in juni 1958.
Nadien is er veel aan vertimmerd en gewijzigd, maar de foto geeft het begin aan.



foto: archief Tresoar
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #211 Gepost op: 21 juni 2016, 14:00:21 »
Nog een plaatje van de haven van Harlingen, maar nog ouder dan de vorige.
We zien de Kraus in de jaren 30 van de vorige eeuw liggen aan de steiger in de Nieuwe Willemshaven.
De kades van de die haven zijn nog in aanleg.



foto: archief Tresoar
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #212 Gepost op: 29 oktober 2016, 15:44:48 »
De inrichting van de veersteiger in Harlingen loopt over van simplisme als je het vergelijkt met het heden.
De foto is van 15 mei 1965; de Friesland is net aan het aanmeren.
De Schellingerland is er al en doet dienst als vrachtboot.
Passagiers staan geduldig naast hun koffer op de kade te wachten totdat het moment van inschepen gaat komen; niks geen gedrang :).
Op de kade diverse goederen, wel op op karretjes. Er ligt ook nog een verplaatsbare houten veerstoep.
Een legervoertuig staat klaar om waarschijnlijk te worden overgezet naar Vlieland.



foto: George Visser
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.693
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #213 Gepost op: 21 maart 2017, 10:54:51 »
http://www.lc.nl/friesland/Nieuwe-insteekhaven-Terschelling-omstreden-22082077.html


Citaat
Nieuwe insteekhaven Terschelling omstreden
   4 uur geleden  Jan Heuff  Friesland

Facebook  Twitter  E-mail
Vrachtboten krijgt een nieuwe aanlegbrug achterin de haven van Terschelling. Dat is vragen om moeilijkheden, vinden deskundigen.

Zowel de gemeente als Rederij Doeksen wil de vracht en passagiersstromen scheiden. ,,Dit is wenselijk als de rederij vanaf volgend jaar met twee nieuwe passagiersschepen gaat varen”, zegt wethouder Hendrik van der Wielen. ,,Daardoor zal de druk op de ene veerbrug, vlak bij de havenmond, regelmatig toenemen.”

De wethouder noemt de nu gekozen plek de enige realistische oplossing voor aanlanding van de vrachtboot Noord-Nederland.

Directeur Paul Melles van Doeksen spreekt van een acceptabele en pragmatische oplossing. ,,Nu dicteert de veerdienst het vrachtvervoer met de Noord Nederland, terwijl het zijn eigen dynamiek en logistiek heeft, die vaak afwijkt van de veerdienstregeling. Daar willen we graag vanaf. Straks dus ook geen stinkende containers meer tussen de auto’s van de eilander gasten. We realiseren ons terdege dat de gemeente moet worstelen met de beperkte ruimte en met de natuurwetgeving.”

Verplaatsing naar de loswal betekent ook het einde van het zware vrachtverkeer langs de drukke Willem Barentszkade.

De nieuwe Roll-on Roll-off brug komt op de plek waar de veerpont Terschellingerbank van Waddentransport al jarenlang laadt en lost. Zowel de Noord-Nederland als de Terschellingerbank zal er gebruik van maken De vrachtboot komt met de kop op de kade te liggen, haaks op het vaarwater. Op de oostelijke hoek van de loswal wordt een insteekhaven van ongeveer 20 meter gegraven. Dit om te voorkomen dat de ingang naar de jachthaven wordt versperd. De Noord Nederland is onlangs met 20 meter verlengd tot 65 meter.

Dat de Noord Nederland straks langs alle steigers tot achterin de smalle haven gaat varen, wordt door Guus Schweigmann, raadslid van Plaatselijk Belang en oud-zeeloods, als groot risico gezien. ,,Als zomers de haven vol ligt met schepen van de bruine vloot is er, zeker bij laagwater en harde dwarswind, amper doorvaartruimte voor de 15 meter brede vrachtboot, die bovendien veel zuiging geeft”, stelt Schweigmann. Hij is bang dat het tot aanvaringen en schade zal leiden. ,,Ook de kapitein van het betonningsvaartuig en de havenmeester hebben hun bedenkingen geuit”, zegt hij.

Melles: ,,We hebben de vaarsituatie met onze kapiteins beoordeeld en we krijgen de Noord Nederland onder alle weersomstandigheden veilig voor de kant. Als de dieper stekende Terschellingerbank al jaren door de haven kan varen en dwars op de kade kan lossen, waarom wij dan niet?”

Van der Wielen verwacht dat door herindeling van ligplaatsen het straks niet meer nodig is dat de bruine vloot in vier rijen dik afmeert. Door verplaatsing van de nachtligplaats van de snelboot Koegelwieck uit het eerste dok, komt daar extra ruimte beschikbaar.

Een oud plan, dat door Plaatselijk Belang opnieuw wordt omarmd, om een aparte vrachthaven aan te leggen bij het bedrijventerrein, is volgens Van der Wielen, afgezien van de hoge kosten, amper haalbaar vanwege de zware natuurregels die voor dat gebied gelden. Er zou dan speciaal een geul naar de zogenoemde locatie ’t Lichtje door de Waddenzee gebaggerd moeten worden. Schweigmann wil toch dat daar eerst gedegen onderzoek naar komt. Hij blijf ook pleiten voor een reserve-veerbrug voorin de haven, omdat de huidige brug volgens hem door Rijkswaterstaat slecht wordt onderhouden en storingen op de loer liggen.

De nieuwe Ro-Ro brug wordt volgens Melles zodanig ontworpen, dat deze tijdens calamiteiten dienst kan doen als veerbrug.

Op 20 april worden de havenplannen met belanghebbenden besproken.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #214 Gepost op: 9 mei 2017, 10:14:05 »
Harlingen in de eerste helft van de 50-er jaren toen de veersteiger nog halverwege de Nieuwe Willemshaven lag.
Rechts het plaatskaartenkantoortje.
Aan de houten steiger liggen de Schellingerland en de Vlieland.



foto: onbekende bron (wie het weet, mag het ter correctie melden)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 210
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #215 Gepost op: 9 mei 2017, 14:53:52 »
Nee, maar we hebben wel toevallig de bijpassende film uit de tweede helft van de jaren 50 in de aanbieding.
Als gevolg van zwemmen vanaf de postbootsteiger zou de burgemeester ons vandaag met een celstraf in plaats van bloemen verwelkomen?
Ik kan de Zeeuwen amper uit elkaar houden, ik gok dat het de SCHELLINGERLAND in de achtergrond is.

https://www.openbeelden.nl/files/BG/WEEKNUMMER583-HRE0000D81B.mp4

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #216 Gepost op: 9 mei 2017, 16:30:32 »
Citaat van: Christian op  9 mei 2017, 14:53:52
Nee, maar we hebben wel toevallig de bijpassende film uit de tweede helft van de jaren 50 in de aanbieding.
Als gevolg van zwemmen vanaf de postbootsteiger zou de burgemeester ons vandaag met een celstraf in plaats van bloemen verwelkomen?
Ik kan de Zeeuwen amper uit elkaar houden, ik gok dat het de SCHELLINGERLAND in de achtergrond is.

Citaat van: Christian op  9 mei 2017, 14:53:52
Nee, maar we hebben wel toevallig de bijpassende film uit de tweede helft van de jaren 50 in de aanbieding.
Als gevolg van zwemmen vanaf de postbootsteiger zou de burgemeester ons vandaag met een celstraf in plaats van bloemen verwelkomen?
Ik kan de Zeeuwen amper uit elkaar houden, ik gok dat het de SCHELLINGERLAND in de achtergrond is.




Duidelijk Schellingerland (herkenning vanwege extra deksalon, geplaatst in 1951)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.693
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #217 Gepost op: 8 juni 2017, 07:53:27 »
http://www.lc.nl/friesland/Gewezen-reder-EVT-wil-vracht-vervoeren-naar-Terscheling-22270926.html

Citaat
Gewezen reder EVT wil vracht vervoeren naar Terscheling
 1 uur geleden  Jan Heuff  Friesland

De Spathoek, het schip waarmee EVT een tijdlang personen vervoerde tussen Terschelling en Harlingen. FOTO ARCHIEF LC


De Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) wil in de toekomst vracht vervoeren tussen Terschelling en de vaste wal.

Arjen Haantjes van de EVT heeft het college van Terschelling in een brief gevraagd rekening te houden met hen bij de zoektocht naar een nieuwe brug voor vrachtvervoer. In een reactie laat hij weten ook open te staan voor voorfinanciering van de nieuwe brug.

De brief is bedoeld als aankondiging. ,,We willen niet zoals eerder bij het passagiersvervoer in de tang komen te zitten. Dat er bijvoorbeeld te weinig ruimte komt voor medegebruik.’’

EVT werd in 2014 door het rijk uitgekocht voor de passagiersdienst tussen Terschelling en Harlingen. Daar ging een langslepend juridisch proces aan vooraf.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 451
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #218 Gepost op: 8 juni 2017, 10:40:30 »
Kan me niet voorstellen dat er voldoende aanbod voor nog een vrachtdienst is, naast Waddentransport en Doeksen (met de net verlengde NN).
Het begin van een nieuwe soap?

rovinge

  • Vlielander
  • Machinist
  • *
  • Berichten: 114
    • Ovinge Fotografie
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #219 Gepost op: 13 augustus 2017, 23:14:31 »
Foto die ik gepost heb onder "Double Doeksen" geeft een mooi overzicht van de huidige infrastructuur weer op West.

http://www.schepenvandoeksen.nl/forum/index.php/topic,48.510.html
Mijn foto's die ik post zijn auteursrechtelijk beschermd, tenzij specifiek anders vermeld in bovenstaand bericht. Gewoon delen op sociale media mag, maar niet commercieel.
Copyright (c) 2019 Roel A. Ovinge.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 451
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #220 Gepost op: 1 oktober 2017, 16:42:12 »
De Noorderpier in Harlingen, een stukje lopen maar mooi zicht op de boten en aanlegplaatsen van Doeksen, en meer...

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #221 Gepost op: 3 oktober 2017, 14:11:57 »
Per 1981 werd de huidige plek van de veerboten op West-Terschelling gerealiseerd.
Dit was toen het resultaat.
(Daarna is er nog heel wat gewijzigd :) )







foto's: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 459
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #222 Gepost op: 3 oktober 2017, 17:53:29 »
Las juist vandaag in de LC dat de Waddenpromenade in Harlingen wordt opgewaardeerd.
Wie weet meer?

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #223 Gepost op: 6 oktober 2017, 14:50:20 »
Harlingen, Augustus 1982
(die groene LADA was van mij :) )







foto's: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 127
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #224 Gepost op: 24 mei 2018, 18:36:15 »
De gemeente Harlingen is voornemens het lang parkeren in Harlingen openbaar aan te besteden. Nu nog worden de parkeerterreinen uitgebaat door particuliere zelfstandige Harlingers. Onlangs was er een kort geding dat één van deze Harlinger ondernemers Van der Meurs, tegen de gemeente heeft aangespannen, om te voorkomen dat het hele parkeren wordt uitbesteed.
Als aanbieder van de veerdiensten naar Terschelling en Vlieland is Rederij Doeksen geïnteresseerd in het aanbieden van de parkeerdiensten bij de veerhaven, aan de Skapendiek. Veel passagiers schijnen het lang parkeren als onderdeel van de overtocht en gaan er van uit, dat dit lang parkeren al door Doeksen wordt geëxploiteerd. De kwaliteit van de parkeerdienst heeft volgens Doeksen daarom een direct  effect op de kwaliteitsbeleving van de veerdienst.
"Wij zien mogelijkheden om die beleving te verbeteren als wij een full-service-dienst aan de passagiers kunnen geven. Daarom hebben wij een z.g. 'incidentele conclusie tot tussenkomst'  ingediend bij de rechtbank; hiermee willen we partij worden in die rechtszaak die nu dient tussen de gemeente Harlingen en Van Meurs en meedoen aan de openbare aanbesteding, zodra dit mogelijk wordt"...