Het is inderdaad de Boreas die voor Doeksen heeft gevaren! Dit kreeg ik als antwoord van de bewoners
Beste heer Leenstra,
Inderdaad, de Boreas is van Doeksen geweest. Ikzelf heb ook alleen twee zwart-wit foto's van de Boreas als vrachtvaarder - ik denk in de haven van Harlingen en bij de Tjerk Hiddes sluizen. Gekregen toen ik een keer op Terschelling was. Daarnaast heb ik een originele koopakte van Gerrit-Jan Doeksen uit 1913. Toen nog Eerste Zorg geheten. Het schip is gebouwd in 1900 in Papendrecht. In begin '30 is de naamsverandering geweest en is het schip verlengd met een meter of 7. Doeksen heeft het schip ingezet met name voor de schelpen.
Latere schippers waren Pols (wiens zoon ik een jaar geleden sprak toen hij in Tholen was. Die zoon heeft een ontploffing van een gasfles meegemaakt boven de kust van Groningen op het wad; er is toen een gasfles in het vooronder ontploft, waarbij veel schade aan dek en tussenschot, maar ondanks dat de schipper in het vooronder was, bleef die ongedeerd. In het midden van de jaren vijftig is het schip door Doeksen (met schipper Pols) verder aangepast: hogere nieuwe den, stuurhut en nieuwe roef. Tot die tijd as er een zeil en voorzover ik weet een zijschroef, maar daar ben ik niet zeker van.
Andere schippers waren vader en zoon Koopman(s) uit Harlingen en Kornwerderzand, althans daar was een van hen sluismeester. Ik heb ze nooit gesproken en weet niet of er iemand nog leeft. Rond 1970 heeft Ernst Schade het schip van Koopmans gekocht en is begonnen er een woonschip van te maken. In 1979 heb ik met mij toenmalige partner het schip van Schade gekocht en verder verbouwd. In de tachtiger jaren is het van een broer van mij geweest en in 1988 heb ik de Boreas teruggekocht. Sinds die tijd woon ik er weer op met mijn vrouw, op wiens naam het schip sinds vorig jaar staat ingeschreven (Walstra). Sinds 1989 hebben we een ligplaats in de oude handelshaven van Tholen en langzamerhand is het steeds meer verbouwd, waarbij de buitenkant zoveel mogelijk intact is gebleven. In 200 heeft de Boreas een geheel nieuw vlak (incl, kattesporen en kimmen etc. gekregen tussen het voorschot en het machinekamerschot (ruim 19 meter). In de afgelopen 20 jaar is de in de vijftiger jaren geplaatste Mercedes 204A vervangen door een GM 6-71 en later nog een keer. In 2000 is ook de keerkoppeling en de gehele aandrijving vervangen (schroefas, etc). Er si sowieso de afgelopen jaren veel aan het schip verbeterd en het is nu een zeer comfortabele woning. Sinds 1992 is er een 24V boegschroef (kalkman) waarvan dit jaar de 24V motoren zijn vervangen.
Afijn, het schip staat beschreven in "Schepen die Blijven" van de LVBHB.