I.V.M. een technische storing komen de volgende afvaarten van de sneldienst op maandag 6 september 2021 te vervallen: Vlieland – Harlingen 10.35 uur.Harlingen – Vlieland 12.05 uur.Vlieland – Harlingen 13.10 uur.
De plannen voor de vervanging van de verouderde snelboot ms Koegelwieck van Rederij Doeksen, zijn door de concessieverlener afgewezen. Dit tot teleurstelling van zowel Doeksen zelf als de Raad van Advies van de rederij.Dat staat in het vervoerplan van de Rederij dat door het ministerie is openbaar gemaakt. De Koegelwieck is al enige tijd aan vervanging toe, en Rederij Doeksen had vergevorderde plannen voor een nieuw schip.“De Koegelwieck is inmiddels op leeftijd en een nieuw schip zou een impuls geven aan de verduurzaming van de vloot en de kwaliteitsbeleving aan boord”, aldus rederij in het vervoerplan. Doeksen had onlangs al een plan gemaakt voor een nieuw schip en offertes gevraagd bij zes scheepswerven.Drie werven hebben een voorstel ingediend. Rederij Doeksen kreeg echter geen toestemming van het rijk om het schip te vervangen. De rederij heeft voor aanpassingen in de vloot en de dienstregeling toestemming nodig van de concessieverlener, in dit geval dus het rijk.Voor het investeren in schepen gelden er deadlines binnen de geldende concessie. De concessie van Doeksen loopt af in 2029, en daarom is het volgens de regels nu te laat om nog te investeren in een nieuw schip.Als een ander bedrijf bij de nieuwe concessieperiode vanaf 2029 het vervoer overneemt, moeten de schepen worden overgedragen. Daarom stelt het Rijk hier deadlines voor.Doeksen wilde al langere tijd de Koegelwieck vervangen, maar na het noodlottige ongeluk met de Tiger in 2022 heeft het bedrijf gewacht om te zien of het Rijk strengere eisen zou stellen aan snelboten. Eind 2023 bleek dat dit niet het geval was, maar toen was investeren binnen de geldende regels niet meer mogelijk.Ondanks de afwijzing heeft Doeksen aangegeven het onderhoud aan de Koegelwieck voort te zetten en te blijven investeren in de sneldienst. “We zullen blijven zorgen voor adequaat onderhoud en investeren waar nodig om de continuďteit van onze sneldienstregeling te waarborgen”, benadrukt de rederij.In een poging om de uitstoot te beperken, varen de snelboten van Rederij Doeksen sinds 1 juli wel op een schonere brandstof.