Auteur Topic: Koegelwieck  (gelezen 25182 keer)

marten

  • Gast
Koegelwieck
« Gepost op: 26 februari 2006, 21:05:31 »
MS Koegelwieck

Topic voor foto's, discussie en andere wetenswaardigheden over dit schip wat op 7 juli 1992 in dienst van Rederij Doeksen gekomen is.

Voor uitleg over het plaatsen van foto's: Overige onderwerpen - Foto's plaatsen
Voor meer info/hulp, neem contact op met de Moderators via Email of een Persoonlijk Bericht. Moderators:
PiebeJanMan, Wim Vink, Vriend, en Jan Leenstra.

Enkele algemene gegevens van de Koegelwieck:
IMO: 9035527
Callsign: PFJG
MMSI: NB x
Type: Passagierschip
Geregistreerde thuishaven: Terschelling
Klassebureau: Det Norske Veritas

Afmetingen
Lengte (oa): 36,68 m.
Lengte (pp): 28,0 m.
Breedte (gem): 9,6 m.
Diepgang (CWL): 1,6 m.
Depth: 3,6 m.

Tonnages
DWT: 70 t.
GT: 439 t.
NRT: 150 t.

Capaciteit
Passagiers: 312*

Prestaties
Motoren: 2 x MWM TBD604BV16 x
Vermogen (MCR): 5026 PK ~ 3696 kW
Toerental motoren: 1858 rpm
Voortstuwing: 2x waterjet
Boegschroef: geen
Snelheid (op CSR): 33 knopen**

Constructie
Gebouwd bij: Harding verft A/S, Rosendal (Noorwegen)
Bouwnummer werf: 262
Kiellegging: 15-9-1991
Tewaterlating: 10-4-1992
Opgeleverd: 23-7-1992
In dienst Rederij Doeksen: 7 juli 1992 x

Bronnen: Lloyd's Register - Fairplay's Internet Ships Register, http://www.rederij-doeksen.nl/index.php?id=47 en dit forum.

* Per 1 januari 2008 de eerste klas afgeschaft op dit schip, omdat er op de Tiger geen 1e klas stoelen zijn. De eerste klas op de Koegelwieck betroffen circa 12 stoelen onder het stuurhuis met zicht vooruit op het water, nu zijn dit 'gewoon' 2e klas stoelen.
** Dienstsnelheid volgens Lloyd's Register (volgens Rederij Doeksen 32 knopen).


Topicstart: PiebeJanMan



--------------------------------------------------

Vanmiddag hoorde ik dat de Koegelwieck ook wel eens speciaal in de nacht voer om een patient naar Harlingen te brengen. Weet iemand hier meer over? Hoor graag.

Groeten,
Marten.
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2016, 14:19:50 door Vriend »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.757
  • Geslacht: Man
Re: Koegelwieck
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2006, 21:27:47 »
De Koegelwieck vaart "geregeld" voor patienten, net als de reddingboot Arie Visser. Als je vaak naar de scanner van Johan Kooijman luistert, kun je die berichten er zo uitpikken. De bemannning wordt per speciale pieper opgeroepen en de vaartijden zijn anders dan in de dienstregeling. Beide signalen spreken dan voor zich.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

marten

  • Gast
Re: Koegelwieck
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2006, 22:04:26 »
Hartelijk bedankt voor je antwoord Wim.
Zou het ook kunnen zijn dat ze liever de Koegelwieck dan de Arie Visser inzetten bij storm of hoge golven omdat de Koegelwieck beter door zee loopt op zo'n moment?

Groeten,
Marten.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2006, 12:34:00 door Jan Leenstra »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.757
  • Geslacht: Man
Re: Koegelwieck
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2006, 22:31:14 »
Dat houdt verband met meerdere factoren:
hoe hoog is de nood?
Kan het per heli dan wel per boot?
wat zijn de weersomstandigheden?
Is de Kwieck beschikbaar?
etc etc.

Kortom: een eensluidend antwoord is op jouw vraag niet te geven.
Anderzijds zijn de omstandigheden voor patienten beduidend verbeterd dan 30, 40 jaar geleden. Geen heli's en geen snelle veer- c.q. reddingsboten.
Ik herinner mezelf nog een vaart met de Vleiland (1938) te hebben meegemaakt, begin jaren 60 met een aanstaande moeder (ik mocht met mijn neef, destijds machinist bij Doeksen, mee). We haalden op tijd Harlingen en de kapitein (Gossen Gorter) wilde binnen door terug om tijd te winnnen. Helaas was het water sneller dan verwacht gezakt en kwamen we vast te zitten. We moesten op het volgende tij wachten en overnachten op het Wad. Weer een ervaring rijker.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2012, 11:28:01 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 141
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
    • Rederij Noordgat
Re: Koegelwieck
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2006, 16:46:32 »
Hallo allemaal,

hier nog een foto van de koegelwieck tijdens oerol 1998

Groeten Hessel Buren Terschelling
http://www.tugsalvage.nl

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.552
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Koegelwieck
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2006, 13:20:04 »
op 5 juli was het een beetje raar.. ik moest familie van de boot halen(ms vlieland) en toen lag de koegelwieck daar al. Om 19.05 ging hij met een raar rondje opnieuw aanleggen.... weet iemand hier meer van, waarom ze dat doen??:
fotos staan op chronologische volgorde, van links naar rechts....

en even later lag ie er gewoon weer (foto uit auto gemaakt):
[foto verwijderd]
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 11:01:24 door PiebeJanMan »

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Koegelwieck
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2006, 11:24:19 »
Eerste dinsdag van de maand, is toch altijd een "onderhoudsdag"?
Is dit dan een soort proefvaart na het onderhoud?

Waar word trouwens dit onderhoud uitgevoerd? Op de werf? Of gewoon op Terschelling, door de machinisten?

marten

  • Gast
Re: Koegelwieck
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2006, 11:39:05 »
Klopt, op de eerste dinsdag van de maand is de sneldienst altijd buiten dienst, vanwege onderhoud.

Op de foto; dit is een proefvaart. Het onderhoud gebeurt gewoon aan de terminal op Terschelling of Harlingen.

Groeten,
Marten.

edit Piebejanman
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2009, 12:15:09 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.552
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Koegelwieck
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2006, 11:30:22 »
de koegelwieck zal zich diep onprettig voelen zo stil en alleen aan de kade de hele dag ;)

« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 11:02:05 door PiebeJanMan »

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Koegelwieck
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2006, 14:57:24 »
de koegelwieck zal zich diep onprettig voelen zo stil en alleen aan de kade de hele dag ;)

Het beestje heeft z'n beste tijd inmiddels gewoon wel gehad denk ik.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2009, 12:17:02 door PiebeJanMan »
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: PANASONIC LUMIX DMC FZ8 DIGITAL CAMERA

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 430
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Koegelwieck
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2006, 16:50:08 »
Doeksen moet die boot dan eens goed maken maar nee dat doen ze niet en zo doende gaat iedere keer weer wat stuk ;)
Het beestje heeft z'n beste tijd inmiddels gewoon wel gehad denk ik.
Als ze nog niet toe zijn aan een heel nieuw schip, is het wellicht een optie alleen de motoren te vervangen?!?
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Dirk

  • Gast
Re: Koegelwieck
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2006, 21:50:02 »
Jah, een "slome" veerboot zoals de Friesland gaan meestal langer mee omdat ze van onderen van staal zijn gemaakt, en de lichtere boten zoals de Koegelwieck zijn volledig van aluminium om het gewicht natuurlijk binnen de perken te houden! En de motoren van de Koegelwieck zijn ook niet helemaal vrij van kwalen want begin dit jaar of eind vorig jaar was de Koegelwieck ook al uitgevallen wegens overspeed, en nog niet zo lang terug had 1 van de startmotoren het begeven! En de Koegelwieck heeft al eens nieuwe motoren gehad, dat was in 1995 3 jaar na de aflevering van de Koegelwieck, dus zo oud zijn de motoren niet eens!! Wat mij betreft kunnen nieuwe motoren toch wel een verschil maken qua betrouwbaarheid en zuinighied!

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.552
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Koegelwieck
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2006, 21:57:09 »
hier nog twee fotos van de koegelwieck:

bij het strand van vlieland:



en de koegelwieck in de middellandse zee ;) :P
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 11:02:22 door PiebeJanMan »

Dirk

  • Gast
Re: Koegelwieck
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2007, 20:23:04 »
Van de huidige Koegelwieck zijn de motoren ook al eens vervangen, heel aan het begin van zijn/haar loopbaan. De motoren zijn vervangen voor een beter type en betrouwbaarder type, dat heb ik ergens gelezen. Ik kan het niet helemaal garanderen, maar ik heb het ergens gelezen!

twintimer112

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Koegelwieck
« Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2007, 21:14:33 »
huidige Koegelwieck heeft nu Deutz, had eerder idd andere, merk en type onbekend, wie o wie vult t aan?