Auteur Topic: Vlieland  (gelezen 138313 keer)

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 206
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland
« Reactie #390 Gepost op: 16 oktober 2020, 18:52:59 »
Wie had zijn zakdoek aan de wal achtergelaten?

Het MS Vlieland draaide eergisterenavond om 19:22 uur aan het eind van de Pollendam terug naar Harlingen
en bereikte het eiland pas om 21:00 uur. Weet iemand wat anders de reden was?

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 157
Re: Vlieland
« Reactie #391 Gepost op: 17 oktober 2020, 21:55:51 »
Ik ook erg benieuwd naar

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.657
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #392 Gepost op: 5 november 2020, 21:28:06 »
De Vlieland op 10-10-2020 in het Stortemelk/Vliesloot

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.657
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #393 Gepost op: 11 december 2020, 08:56:37 »
Redmer, 1 vraagje om uitleg van het verder voor mij duidelijke artikel. Kun jij me uitleggen wat ze bedoelen met de zin: ...installed a new monitoring and safetysystem to the Vlieland...
Wat voor safety/veiligheidssysteem wordt bedoeld, kun jij mij (super leek) dat uitleggen???

Hier ook nog wat uitleg van Piet Brouwer Electrotechniek
https://www.pietbrouwer.nl/en/news/new-main-switchboard-for-vlieland-ferry/

Citaat
New main switchboard for Vlieland ferry
December 7, 2020: Piet Brouwer Electrotechnology recently built and installed a new main switchboard on Vlieland, a vessel from shipping company Rederij Doeksen which operates a ferry service on the Wadden Sea between Harlingen and the isle of Vlieland.

Water damage made it necessary to completely replace one of the two existing switchboards. Piet Brouwer Electrotechnology quickly recreated the existing main switchboard and provided it with the latest equipment and components where possible. To ensure optimal synchronisation and the parallel installation of the newly placed generators, the new switchboard was also provided with a modern AMCS system developed by sister company Marble Automation.

While the vessel was moored at Damen Shiprepair & Conversion, Piet Brouwer was also asked to install a new security and safety system onboard. After a brief implementation period and successful sea trial, the ferry was taken back into use by Rederij Doeksen.

Piet Brouwer Electrotechnology has been a partner in electrotechnology for Rederij Doeksen for many years. It was also asked to finalise the electrotechnical activities for the new ferries Willem Barentsz and Willem de Vlamingh.

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland
« Reactie #394 Gepost op: 11 december 2020, 14:27:27 »
De Vlieland rookte net nogal toen ze de haven van Harlingen verliet...
En dan voor zover ik kon zien alleen van de linker kant.
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.657
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #395 Gepost op: 2 januari 2021, 21:53:56 »
Binnenkomst van de Vlieland vanmiddag.

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland
« Reactie #396 Gepost op: 5 april 2021, 15:06:24 »
Vandaag gingen de Willem Barentsz en de vervolgens de Vlieland vlak achter elkaar naar hun eiland; maar bij het begin van de BS lag de Vlieland een heel stuk voor op de WB, die in Harlingen i.v.m. de wind al hulp kreeg van de Hurricane bij het aan- en ontmeren; op de AIS was goed te zien dat de Vlie constant een dikke mijl harder loopt dan de Willem

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 457
Re: Vlieland
« Reactie #397 Gepost op: 5 april 2021, 17:30:55 »
Dat moet de Vlieland ook wel, want doordat de sneldiensten uitvielen maakt ze vandaag 4 overtochten, terwijl de WB er maar 2 op haar programma had staan.

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland
« Reactie #398 Gepost op: 5 april 2021, 19:11:13 »
M.s. Vlieland vaart bijna altijd iets sneller dan de beide Willems; echter vandaag op[ de terugrit Vlieland-Harlingen was haar snelheid slechts  tussen de 8 en 9 knoop vanaf BS 4; de WB had haar bij het uitkomen van de BS bijna te pakken, maar juist toen ging ze weer 13e knoop lopen, tegen 12,6 van de WB. Waarom de Willem de Vlamingh niet haar 17.30 rit maakt, de dienstregeling is weer zomers, weet ik niet, er staat niet meer dan NW 7-8 en het is vallend tij... M.s. Vlieland gaat nog wel een keer heen en weer vanavond, zoals Leen al vermeldde, 4 ritten vandaag, want ook de sneldienst laat het eiland Vlieland weer links liggen vandaag... misschien toch iets meer schip???
« Laatst bewerkt op: 5 april 2021, 19:26:31 door arthur »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 457
Re: Vlieland
« Reactie #399 Gepost op: 5 april 2021, 19:55:44 »
Misschien omdat op Terschelling rond die tijd de kade blank stond. De Friesland heeft die retourreis ook niet overgenomen. Dat de Vlieland zich wel bewezen heeft staat wel vast. De bemanning beslist of ze de overtocht willen maken of niet begrijp ik, durven dat misschien toch nog niet aan. Schade is zo gemaakt, dat zie aan het v
oorschip van de Friesland, die heeft rond 2015 een paar stevige klappen met een meerpaal gehad. Piebe schreef dat de Vlieland op haar beurt bij veel wind moeite heeft met aanmeren aan de veerdam op Vlieland.

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland
« Reactie #400 Gepost op: 5 april 2021, 21:10:15 »
Tsja, het zijn flinke windhappers allemaal; de bijnaam van de 2 Willems is in Harlingen al "Doeksen's mooi weer skipkes; overigens was het rond 16.00u hoog water; het havenwater was al weer onder de kaderand gezakt om 17.30 op TS. De WdV kon ook gewoon lossen na aankomst even voor vijf uur...



Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 457
Re: Vlieland
« Reactie #401 Gepost op: 5 april 2021, 23:08:41 »
Je vraagt je af dat als het aan de beide Willems ligt de Friesland niet is ingezet. Overigens adverteert Doeksen geregeld voor nieuwe bemanningen. Onervarenheid iets mee te maken misschien? En laten we wel wezen, de WB had de 1e deuk al snel te pakken vorig jaar, is er weer uitgehaald, de WdV ramde laatst in Harlingen nog een steiger, de Vlieland ramde vorig jaar de kade en was een half jaar weg en de Koegelwieck blies een van zijn motoren op. De directie van Doeksen zit niet op nog meer schade te wachten vlak voor het zomerseizoen denk ik en misschien over voorzichtig.
« Laatst bewerkt op: 5 april 2021, 23:22:40 door Leen »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.657
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #402 Gepost op: 6 april 2021, 08:18:29 »
Volgens mij waren er ook maar weinig boekingen voor de late afvaart van de WB. Bovendien zie je dat het op Terschelling met het aanmeren van de Willems ook nog niet zo vloeiend gaat als met de Friesland/Midsland. Om dan met de maiden voyage naar Vlieland dit meteen met NW 8-9 Bft te doen...
Ik dacht eerst ook dat het wel wat mee zou vallen qua wind/golven, maar gistermiddag werd toch de 2 meter significante golfhoogte even aangetikt op de Stortemelk Oost boei. Dat is voor de Koegelwieck meestal toch net te hoog.