Auteur Topic: Friesland  (gelezen 132441 keer)

ilovemidsland

  • Gast
Friesland
« Gepost op: 25 oktober 2005, 14:42:35 »
MS Friesland

Topic voor foto's, discussie en andere wetenswaardigheden over dit schip wat op 30 juni 1989 in dienst van Rederij Doeksen gekomen is.

Voor uitleg over het plaatsen van foto's: Overige onderwerpen - Foto's plaatsen
Voor meer info/hulp, neem contact op met de Moderators via Email of een Persoonlijk Bericht. Moderators:
PiebeJanMan, Wim Vink, Vriend, en Jan Leenstra.


Enkele algemene gegevens van de Friesland:
IMO: 8801058
Callsign: PEEJ
MMSI: 245585000
Type: Passagier-/RoRo-schip
Geregistreerde thuishaven: Terschelling
Klassebureau: Bureau Veritas

Afmetingen
Lengte (oa): 68,97 m.
Lengte (pp): 65,1 m.
Breedte (gem): 15,5 m.
Bredte (extr): 16,61 m.
Diepgang (CWL): 2,7 m.
Depth: 9,25 m.

Tonnages
DWT: 450 t.
GT: 3583 t.
NRT: 1192 t.

Capaciteit
Auto's: 122*
Passagiers: 1750**

Prestaties
Motoren: 2 x MaK 8M332AK
Vermogen (MCR): 3506 PK ~ 2578 kW
Voortstuwing: 2x schroef (fixed pitch)
Boegschroef: 1x (Voor stuwkracht naar bakboord en stuurboord aparte dieselmotoren)
Snelheid (op CSR): 13,7 knopen

Constructie
Gebouwd bij: Van der Giessen de Noord, Krimpen aan de IJssel
Bouwnummer werf: 941
Kiellegging: 20-06-1988
Tewaterlating: 19-12-1988
Opgeleverd: 17-02-1989
In dienst Rederij Doeksen: 30-06-1989 x

Bronnen: Lloyd's Register - Fairplay's Internet Ships Register, http://www.rederij-doeksen.nl/index.php?id=47 en dit forum.

* In 2008 is op het bovenste gedeelte van de beweegbare autodekken de breedte van 3 naar 2 rijen verkleind. Autocapaciteit verkleind naar ongeveer 100.
** Na invoering van het boekingssysteem in 2006 wordt het schip volgeboekt tot ongeveer 1250 passagiers.


Topicstart: PiebeJanMan



hej  ik las dat de friesland eerst een verbod had van RWS ofzo

wat hield dat verbod in dan??


johan hiemstra
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2014, 13:24:49 door PiebeJanMan »

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 141
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
    • Rederij Noordgat
Re: Friesland
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2005, 14:50:06 »
Hallo Johan,

Het schip was te groot voor de haven en had een veel te grote diepgang.
de haven was daar "niet" voor gebouwd.
Maar Jan, Wim en anderen kunnen je meer vertellen dat is wat ik er van weet.
« Laatst bewerkt op: 6 juli 2009, 20:50:56 door PiebeJanMan »
Groeten Hessel Buren Terschelling
http://www.tugsalvage.nl

OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re: Friesland
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2005, 00:14:59 »
Het was volop in het nieuws destijds. De strijd tussen rederij Doeksen en RWS. De heer Ter Laak was van RWS-zijde in het nieuws. Communicatie was hier volgens mij het grote probleem...
« Laatst bewerkt op: 27 april 2013, 14:52:53 door OLAU-fan »
Allrounder, geen hooligan

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 141
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
    • Rederij Noordgat
Re: Friesland
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2005, 22:00:56 »
Hallo Dirk

Ik heb ook even gesnuffeld op me computer

en vond ik deze ik heb hem van A Hagen gekregen die heeft een keer heel wat cdtjes voor mij gemaakt met doeksenfoto's ;D ;D ;D

Groeten Hessel Buren Terschelling
http://www.tugsalvage.nl

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Friesland
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2005, 13:28:16 »
Heb een vraag over de Friesland, ik las namelijk ergens, dat het schip 2 autodekken heeft, is dat zo? En dan was daar ook nog iets met een hydraulische instalatie. Of is dat de deurklep?

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 141
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
    • Rederij Noordgat
Re: Friesland
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2005, 14:38:17 »
Hallo Jon,

Ja klopt de Friesland is dubbeldeks vooral zomers word het vaak gebruikt.
Groeten Hessel Buren Terschelling
http://www.tugsalvage.nl

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Friesland
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2005, 18:52:56 »
Ja, en hoe gaat dat dan met laden en lossen, want er zijn geen dubbeldekse veerbruggen.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Friesland
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2005, 19:27:26 »
Ja, en hoe gaat dat dan met laden en lossen, want er zijn geen dubbeldekse veerbruggen.

in de boot zelf rijden de auto's omhoog, daarna wordt het oprij gedeelte omhoog gedaan, waarna men kan beginnen met het laden van het onderste dek

hieronder een link met een foto. Hier rijden de auto's omhoog.

http://www.rederij-doeksen.nl/images/picture/autodek243aba2.jpg
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Dat is eigenlijk dan toch wel een handig systeem. Dat ze dat dan niet bij andere veerbedrijven toepassen, maar goed.

Dirk

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2005, 19:34:47 »
het is wel zo dat allebei de dekken dan wel een maximale hoogte hebben van ongeveer 2 meter. Dus er kunnen dan geen caravans of vrachtwagens op of onder.

jelle

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2005, 22:17:08 »
maar ze kunnen wel weer een gedeelte van het bovendek openstellen en de rest in zijn totaliteit omhoog laten tillen, zodat er ook vrachtwagens endergelijke mee kunnen. Dan is de Friesland eigenlijk weer geheel enkeldeks of deels enkeldeks.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Friesland
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2005, 13:33:39 »
Als ik de reacties hier lees, is het dus een goed doordacht systeem.  Waar wordt het trouwens bedient? Op de brug, of op het autodek zelf?

Dirk

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2005, 15:15:58 »
Op het autodek zelf met een bedieningspaneel.

jelle

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2005, 14:18:14 »
voor de snelheid van het laden en het lossen in het niet bevordelijk... ze kunnen nu niet tegelijkertijd boven en onder laden/lossen.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 338
Re: Friesland
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2005, 17:36:07 »


De Friesland is ook aan een werfbeurt toe, weet iemand wanneer dat is.

Zouden er daarnaast ook plannen zijn om het promenadedek te vernieuwen.
In het kader van een luxe Vlieland lijkt me een upgrade van dit dek niet gek.


Leen

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 154
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Friesland
« Reactie #14 Gepost op: 26 november 2005, 02:09:50 »
vorig jaar was hij februari, maart meende ik ???. maar ik weet ook niet of dat elk jaar rond de zelfde tijd is ???.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: PANASONIC LUMIX DMC FZ8 DIGITAL CAMERA