Vandaag 2 september in de Leeuwarder Courant:
Citaat:
MOTORPROBLEEM HOUDT KOEGELWIECK AAN WAL
HARLINGEN - Een mysterieus motorprobleem houdt de Koegelwieck van rederij Doeksen nog dagen tegen de wal. Technici kunnen de oorzaak van het euvel niet vinden.
Het is een raadsel wat er loos is, verzucht Annemieke van Brummelen van de rederij. Een groot team eigen technici, technici van de motorenleverancier en van onderzoeksbureaus kan er geen vinger achter krijgen. De motoren van de snelboot worden tijdens de overtocht te warm. "En zoals dat met je eigen auto ook gaat: dan moet je aan de kant".
Het schip is vorige week donderdag uit de vaart genomen en ligt voor de terminal tussen TS brug en slaapplaats van de WB. De problemen hebben inmiddels politiek Den Haag gehaald; de VVD-fractie in de 2e Kamer stelt vragen aan inframinister Cora van Nieuwenhuizen die concessieverlener van de veerdienst is. Testen, meten, temperaturen, ze zijn er in Harlingen druk mee. Eigenlijk is het mis met de Koegelwieck sinds een grote onderhoudsbeurt begin juli. Toen werden de 2 motoren helemaal uit het schip gehaald, gecontroleerd en teruggeplaatst. "We kunnen er domweg niet achter komen. En we hebben gezegd: het móet in orde zijn." Doeksen heeft normaliter 2 snelboten in de vaart: Tiger en Koegelwieck. De laatste wordt na de drukke hoogzomer voornamelijk rond de weekenden van en naar Vlieland ingezet.
Toeristen moesten de voorbije dagen worden omgeboekt. Volgens de VVD werd "hun lange weekeinde praktisch gehalveerd". De fractie suggereert dat er een soort schaderegeling moet komen, zoals de NS die ook kent. De partij maakt zich bovendien zorgen over de schoolgaande jeugd. Dat laatste is volgens Van Brummelen niet terecht. "Zij gaan sowieso met ms Vlieland. "En die vaart gewoon".
Dat het allemaal lastig is, staat buiten kijf. Een reservesnelboot is er niet. In het meest positieve scenario, als techneuten MORGEN euvel vinden, kan de Koegelwieck vrijdag weer in de vaart worden genomen. Doeksen houdt er echter rekening mee dat dit langer gaat duren. Niet ieder onderdeel is immers uit voorraad leverbaar.
Van Brummelen spreekt van pure overmacht. De techneut die de fout vindt, verdient een taart. "En als het deze week nog kan worden opgelost een héle grote".
Einde citaat.