BB GREEN
De nieuwe Waterbus wordt een wereldprimeur. Het passagiersschip is innovatief, zuinig, snel en milieuvriendelijk. Aqualiner werkt in een Europees onderzoeksproject aan het zeer innovatieve project “BB GREEN” dat staat voor “Battery Boat Green”. Dit is een 100% elektrisch snel varend veerschip dat gebruik maakt van een innovatieve luchtkussentechniek. De BB GREEN zal in 2014 getest worden in de Rotterdamse regio in samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam. Kijk hier naar een bijdrage van RTV Rijnmond < link naar
http://www.rijnmond.nl/nieuws/27-02-2013/nieuwe-waterbus-wordt-wereldprimeur >
Twee keer zo snel en helft goedkoper!
Samen met 6 Europese partners en financieel ondersteund door de Europese Unie wordt gewerkt aan een scheepstype waar het verminderen van weerstand/brandstofverbruik en golfhinder centraal staat. Door een speciaal systeem wordt het schip met lucht opgetild. Hierdoor neemt de massa in het water, en daarmee de weerstand, af en volstaan lichtere motoren. Dat maakt de boot zeer efficiënt. Een eerste prototype verbruikte twintig tot veertig procent minder diesel dan vergelijkbare schepen. De BB GREEN gaat nog een stap verder dankzij elektrische voortstuwing. De Europese Commissie heeft 2,5 miljoen euro subsidie toegezegd. Niet zo gek, omdat het schip twee keer zo hard vaart voor de halve prijs. De accu is ontwikkeld in Engeland. Het schip zelf is ontworpen door een Noor en twee schaalmodellen zijn afgelopen jaar uitgebreid getest.
80 passagiers en 35 fietsen
Na een uitgebreide studie van technieken en materialen en testen in Zweden wil een team een testvaartuig bouwen. Deze ferry wordt circa twintig meter lang en zes tot acht meter breed en biedt plaats aan ongeveer tachtig passagiers en 35 fietsen. Het team is de bouw van de ferry reeds aan het voorbereiden en zoekt momenteel een werf waar de bouw gerealiseerd kan worden.
3 fasen
Het (onderzoeks)project duurt 3 jaar en bestaat uit 3 fasen: het onderzoeken van haalbaarheid, het voorbereiden van de bouw van een testschip en uiteindelijk het daadwerkelijk bouwen en testen in de regio Rotterdam. De EU-beoordelingscommissie heeft in februari besloten dat de positieve testresultaten van de techniek en het ontwerp aanleiding geven om verder te gaan met het project. Het BB GREEN onderzoek is mede gefinancierd door het Europese “7th Framework Program” nr. 234124.
Waterbus is eveneens nauw betrokken bij het project. Zij werkt in opdracht van de Provincie Zuid-Holland aan het openbaar vervoer over water tussen Rotterdam, Dordrecht en de Drechtsteden.
Schetsontwerpen van de BB Green als onderdeel van de haalbaarheidsstudie.
Bron:
http://aqualiner.nl/projecten/bb-green/