Auteur Topic: NAM-ponten  (gelezen 21988 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
NAM-ponten
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2014, 12:06:17 »
In 1964 was er ook hoog water (net als vandaag en morgen).
Het water kwam tot aan de huizen van de WB-kade.

Naast de Hilsea op de voorgrond zijn verderop in de haven de Stortemelk (met nieuw stuurhuis), Vlieland, Schellingerland (ex- Dr Wagemaker) en Holland te zien.

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
NAM-ponten
« Reactie #16 Gepost op: 10 december 2014, 09:30:47 »
Panorama vanaf de Brandaris in 1966.
Achterin de haven zijn de beide NAM-ponten te zien.



foto: coll. R van Veen
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
NAM-ponten
« Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2015, 09:10:55 »
Een foto van de Terschellinger haven uit 1965.
Naast enkele (on)bekende schepen uit die tijd zien we achterin de haven de twee NAM ponten liggen.

''

foto: coll. J.W. Smits
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
NAM-ponten
« Reactie #18 Gepost op: 12 juli 2015, 12:43:37 »
Een vergelijkbare foto als de vorige en ook uit 1965.
Op de voorgrond de loodskotter STERN en op de achtergrond liggen de twee NAM-ponten,



foto: coll. J. W. Smits
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
NAM-ponten
« Reactie #19 Gepost op: 3 september 2015, 09:23:18 »
Een foto uit 1966 vanaf de vuurtoren.
Beide NAM-ponten liggen werkeloos achter in de haven.
In mei 1967 werden ze naar Den Helder versleept en daarna afgevoerd voor sloop.



foto: George Visser
met vriendelijke groeten,
Wim Vink


Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
Re: NAM-ponten
« Reactie #21 Gepost op: 9 februari 2024, 15:58:16 »
Hierbij nog een foto van de HILSEA. Bron: shipsnostalgia.com. Gebruiker eddyw, een expert op het gebied van veerboten, gaf nog het volgende commentaar:
"Development of pioneer "Fishbourne (1927, 136grt) and repeat of "Wooton"(1928, 149grt). Driven by two Gardner diesels (each 120bhp) Contract speed 8 knots with 32 tons dwt. Double ended with four props and four rudders to avoid turning/manoeuvring at confined terminals . Shafts connected through clutches at both ends of each engine. Only 'stern' props engaged, whichever way vessel proceeding, with the leading rudders locked and props running free. Existing slipways used at terminals so props and rudders positioned above keel level about 25% of way from each end to prevent damage".

De HILSEA is gebouwd in 1930 door Denny, Dumbarton. 149 grt.
Groet, Gijs Hesselink

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
Re: NAM-ponten
« Reactie #22 Gepost op: 9 februari 2024, 16:01:26 »
Nu de bijlage!

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
Re: NAM-ponten
« Reactie #23 Gepost op: 9 februari 2024, 19:19:16 »
Langs doorsnede van de FISHBOURNE.
Groet,
Gijs Hesselink