Auteur Topic: NAM-ponten  (gelezen 11135 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
NAM-ponten
« Gepost op: 4 april 2012, 20:44:05 »
Vandaag was ik op zoek naar het topic over dit onderwerp, maar ik kon het niet vinden.
Vaag kan ik me herinneren dat er in de eerste versie van het forum een topic over dit onderwerp was.
Of het zo dat ze stonden vermeld in in een vorige versie van de website, ik weet het niet precies meer.

Maar ik vind het wel op zijn plaats om over deze bijzondere schepen hier een topic te starten.
In de foto's van mijn oom was een hele serie opgenomen van de Hilsea, één van de twee ponten, die waren overgenomen van een Britse maatschappij. Doeksen wilde destijds deelnemen in een toeristich project in Ierland over de rivier de Shannon. In SSS kan je op pagina 249 en 250 daarover het naadje van de kous lezen.

Om kort te gaan: dat project ging niet door en Doeksen had er twee schepen bij. Toevallig (?) ging de NAM (Nederlandse Aardolie Maatschappij) op de Waddeneilanden proefboringen doen, ook op Terschelling. Daartoe moest zwaar materieel worden overgezet. Aangezien dat te zwaar c.q. te groot was voor de toenmalige veerboten, konden de ponten, die daarna door het leven gingen als "NAM-ponten", hiervoor nuttig worden ingezet.
Al snel bleek in de praktijk het motorvermogen te zwak om een fatsoenllijke, maar wellicht ook veilge snelheid te halen. Als oplossing werd de Stortemelk II, maar soms ook wel de Schellingerland ingezet. Soms werd er gesleept, maar ook vaak werd een pont langszij genomen en zo werd de overtocht gemaakt.

Ik noemde al de naam van de ene pont, namelijk de Hilsea, de andere was de Fishbourne.
Technische gevens: zie SSS, pagina 314 en 315.

Ben Gernaat fotograafde beide ponten in 1966:



foto: © Ben Th. Gernaat

De zwarte pont is de Fishbourne, de grijze is de Hilsea.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

wd

  • Gast
Re: NAM-ponten
« Reactie #1 Gepost op: 4 april 2012, 20:48:14 »
Hier een foto van de Hilsea.
(let op rechts de ''Stortemelk'')
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/viewship.asp?id=11546

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
NAM-ponten
« Reactie #2 Gepost op: 4 april 2012, 20:54:05 »
Zoals ik al schreef in het vorige bericht, had mijn oom een serie van één van de ponten gemaakt, namelijk de Hilsea.
In 1964 was de toename van het autovervoer dermate groot dat de Friesland en de Schellingerland onvoldoende capaciteit konden bieden.
Doeksen bedacht als oplossing de inzet van één van de ponten voor autovervoer, daarbij geassisteerd door de Stortemelk II.


De combinatie voor de havenmond.


Beide schepen inmiddels in de haven van WTs.


Op positie voor de helling bij Krul.

foto's: © D. Stapersma
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2016, 08:36:37 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
NAM-ponten
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2012, 21:25:59 »
De laatste plaatjes van de serie:


Het lossen kan beginnen.


Veel belangstelling voor dit bijzondere transport.


De tweede auto komt van boord, terwijl de planken pasklaar worden gelegd.


Onder toeziend oog van kapitein G. Gorter (in lichte overall) gaat de derde auto de pont af.


Vanaf de pont zelf bekeken; G. Gorter geeft aanwijzingen aan de autobestuurder.

NB. Deze hele serie is in juli 1964 gefotografeerd.
foto's: © D. Stapersma
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2013, 15:00:29 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

HansG

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 237
  • Geslacht: Man
Re: NAM-ponten
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2012, 22:07:59 »
Prachtig! En voor mij geheel nieuw...

wd

  • Gast
Re: NAM-ponten
« Reactie #5 Gepost op: 8 april 2012, 21:56:06 »
Hallo,

Zitten er op die boten wel een salon?

Groetjes,Willem.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: NAM-ponten
« Reactie #6 Gepost op: 8 april 2012, 22:33:02 »
Hallo,

Zitten er op die boten wel een salon?

Groetjes,Willem.

Er was nauwelijks tot geen voorziening aan boord. Voor zover ik mij herinner moesten de mensen gewoon in hun auto blijven zitten. Volgens mij was dat ook het geval toen de Almeri werd ingezet voor het vervoer van auto's.
Tegenwoordig wordt zoiets als zeer onveilig ervaren, maar ja, blijkbaar leefden we toen in een andere tijd.
NB. Wie mij kan aanvullen of verbeteren over de voorzieningen op de NAM-ponten is welkom.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.002
  • Geslacht: Man
Re: NAM-ponten
« Reactie #7 Gepost op: 8 april 2012, 23:32:55 »
Het schiet me nu pas te binnen dat ik de rivier Shannon een keer ben overgestoken tijdens onze vakantie in 2007. Precies op de plek waar Doeksen te twee ponten in wilde zetten, zijn we toen overgestoken. Van Tarbert naar Killimer om precies te zijn. Onderstaande twee foto's heeft mijn vrouw toen gemaakt.

Dat de twee ponten amper voorzieningen hadden, is niet misschien niet zo vreemd. De oversteek is namelijk slechts enkele kilometers. Ook de huidige pont heeft amper voorzieningen.




Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: NAM-ponten
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2012, 18:15:17 »
kort bewegend filmmateriaal:


Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: NAM-ponten
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2012, 18:18:42 »
nog 1 uit vervlogen tijden

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: NAM-ponten
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2012, 21:46:42 »
Hallo,

Zitten er op die boten wel een salon?

Groetjes,Willem.

Er was nauwelijks tot geen voorziening aan boord. Voor zover ik mij herinner moesten de mensen gewoon in hun auto blijven zitten. Volgens mij was dat ook het geval toen de Almeri werd ingezet voor het vervoer van auto's.
Tegenwoordig wordt zoiets als zeer onveilig ervaren, maar ja, blijkbaar leefden we toen in een andere tijd.
NB. Wie mij kan aanvullen of verbeteren over de voorzieningen op de NAM-ponten is welkom.

Ik dacht ooit te hebben gehoord dat het vervoer van auto's met de Almeri juist zonder passagiers ging.
In die tijd was de SI vrij wat coulanter dan nu, maar zelfs in die tijd zou autovervoer van pax in blik op een stalen dek zonder enige afscherming geen genade in SI's  ogen hebben gevonden.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: NAM-ponten
« Reactie #11 Gepost op: 11 april 2012, 21:53:08 »
Ik dacht ooit te hebben gehoord dat het vervoer van auto's met de Almeri juist zonder passagiers ging.
In die tijd was de SI vrij wat coulanter dan nu, maar zelfs in die tijd zou autovervoer van pax in blik op een stalen dek zonder enige afscherming geen genade in SI's  ogen hebben gevonden.

Ik weet dat mijn vader destijds met zijn Ford Anglia (anno 1958, ZK-64-94!) met de Almeri is overgezet. Mijn moeder, broertje en ik waren al op Ts en mijn vader nam zijn zuster en haar eerste zoontje mee naar het eiland. Ze moesten tijdens de overtocht in de auto blijven en mijn neefje (van circa 2 of 3 jaar) heeft de hele reis angstig naar buiten zitten kijken, want hij zag alleen maar zee. Hij was toen niet groot genoeg om maar iets van het schip te zien.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
NAM-ponten
« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2013, 21:17:37 »
Ingeklemd tussen Schellingerland, Doggersbank en Vlieland: NAM-pont Hilsea in 1963, WTs Haven.



foto: collectie Tjeb Cupido
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Janha

  • matroos
  • **
  • Berichten: 83
Re: NAM-ponten
« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2013, 17:55:49 »
Een ansichtkaartje uit de Engelse tijd.
Groet

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
NAM-ponten
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2014, 15:42:50 »
Luchtopname van een gedeelte van de Terschellinger haven in 1966.
Geheel links zijn de Hilsea en de Fishbourne te ontdekken.



foto: coll. Piet Sytema
met vriendelijke groeten,
Wim Vink