Vandaag was ik op zoek naar het topic over dit onderwerp, maar ik kon het niet vinden.
Vaag kan ik me herinneren dat er in de eerste versie van het forum een topic over dit onderwerp was.
Of het zo dat ze stonden vermeld in in een vorige versie van de website, ik weet het niet precies meer.
Maar ik vind het wel op zijn plaats om over deze bijzondere schepen hier een topic te starten.
In de foto's van mijn oom was een hele serie opgenomen van de Hilsea, één van de twee ponten, die waren overgenomen van een Britse maatschappij. Doeksen wilde destijds deelnemen in een toeristich project in Ierland over de rivier de Shannon. In SSS kan je op pagina 249 en 250 daarover het naadje van de kous lezen.
Om kort te gaan: dat project ging niet door en Doeksen had er twee schepen bij. Toevallig (?) ging de NAM (Nederlandse Aardolie Maatschappij) op de Waddeneilanden proefboringen doen, ook op Terschelling. Daartoe moest zwaar materieel worden overgezet. Aangezien dat te zwaar c.q. te groot was voor de toenmalige veerboten, konden de ponten, die daarna door het leven gingen als "NAM-ponten", hiervoor nuttig worden ingezet.
Al snel bleek in de praktijk het motorvermogen te zwak om een fatsoenllijke, maar wellicht ook veilge snelheid te halen. Als oplossing werd de Stortemelk II, maar soms ook wel de Schellingerland ingezet. Soms werd er gesleept, maar ook vaak werd een pont langszij genomen en zo werd de overtocht gemaakt.
Ik noemde al de naam van de ene pont, namelijk de Hilsea, de andere was de Fishbourne.
Technische gevens: zie SSS, pagina 314 en 315.
Ben Gernaat fotograafde beide ponten in 1966:
foto: © Ben Th. Gernaat
De zwarte pont is de Fishbourne, de grijze is de Hilsea.