Auteur Topic: Overstappen op de Vlieree  (gelezen 6483 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Overstappen op de Vlieree
« Gepost op: 26 maart 2012, 17:03:18 »
Van dit onderwerp zijn in het verleden historische foto's verschenen in het topic van 100 jaar VVV-Vlieland, waarbij getracht werd de overstap nog eens te herhalen. Die foto's zijn helaas verdwenen en ik wil een apart topic over dit onderwerp starten.

Voor zover ik kan herleiden uit SSS van WJJ.Boot is de overstap op de Vlieree sinds 1883 in gebruik gekomen. Voor die tijd werd Vlieland nogal losvast bediend, soms rechtstreeks vanuit Harlingen, maar dikwijls ging de post (want dat was vaak de belangrijkste lading) van Texel naar Vlieland. De overstap is tot 1962 in stand gebleven. Toen kwam de toenmalige Oost-Vlieland in dienst die rechtstreeks naar Harlingen voer.
Wie mij op dit punt kan corrigeren c.q. aanvullen, is welkom.

De eerste foto van dit onderwerp dateert van september 1958. Een kennis van me vond in het familiealbum van zijn vader bijgaande foto van de kleine Vlieland, die naast de Schellingerland ligt (ter herkennen aan de extra deksalon bovenop).



foto: © fam. v.d.Zwaard
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2012, 20:46:07 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Overstappen op de Vlieree
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2012, 17:08:23 »
Mijn oom, D. Stapersma heeft in 1961, maar ook nog in febr 1962 foto's gemaakt van de overstap (tussen de Vlieland en de Friesland).
Hier volgende eerste drie, uit 1961.





« Laatst bewerkt op: 26 maart 2012, 20:49:36 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Overstappen op de Vlieree
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2012, 17:13:24 »
Nog drie foto's uit 1961:







foto's: © D. Stapersma
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2012, 20:52:44 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Overstappen op de Vlieree
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2012, 19:11:31 »
Mooie serie foto's, Wim.

Voor de volledigheid: zowel Zur Mühlen als sde Alkmaar Packet hebben in een driehoek over Vlie gevaren als er drukte genoeg was. Zur Mühlen gaf aansluiting met een (later gemotoriseerde)  blazer, maar heeft ook met de 'Terschelling' over Vlieland gevaren, al schijnt dat bijzonder weinig te zijn voorgekomen. De Alkmaar Packet heeft inderdaad met de Kraus over Vlieland gevaren, maar had tegelijk de motorboot Vlieland in dienst die gewoon passagiers overnam of overgaf.

Doeksen heeft na de overname van de Terschellinger Stoomboot Maatschappij vrij snel 's zomers de aangepaste 'Stortemelk II' ingezet, een plan gemaakt voor een nieuwbouw tender, maar is al direct na de aanschaf van de Schellingerland (1) bij grote drukte op Vlie gaan varen. Dat deed de TSM met de Schellingerland, omdat die als dubbelschroever wat minder diepgang had. Ook de Vlieland van 38 voer 's zomers direct vanuit Harlingen op Vlie, maar zette ook over als het niet druk was. Dat af en aan overzetten of doorvaren is totaan de indienstselling van de Oost-Vlieland gehandhaafd.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Overstappen op de Vlieree
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2012, 20:58:02 »
Bedankt Willem voor je nuttige aanvullingen.
En ik heb er nog drie uit 1961:







foto's: © D. Stapersma
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Overstappen op de Vlieree
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2012, 21:03:45 »
De laatste twee foto's uit 1961:





foto's: © D. Stapersma
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.533
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Overstappen op de Vlieree
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2012, 21:08:31 »
Het onderwerp van de in 2006 herhaalde, maar eigenlijk mislukte, overstap tussen Holland 4 en Friesland 1 ter ere van het 100 jarig bestaan van de VVV Vlieland vind je hier:

http://www.schepenvandoeksen.nl/forum/index.php/topic,130.0.html

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
Re: Overstappen op de Vlieree
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2012, 19:42:03 »
Erg leuk onderwerp dit, want ik heb het diverse keren meegemaakt. Daar is 1 foto van overgehouden, nl.  een overstap van de Vlieland op de Holland in juli 1955. De personen op de foto zijn vlnr: ikzelf, mijn jongere broer en mijn vader. De foto is gemaakt door mijn moeder J. Hesselink-van der Vliet.
Groet,
Gijs Hesselink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Overstappen op de Vlieree
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2012, 20:46:37 »
Dat is een unieke gelegenheid, maar ook uniek dat er fotografisch bewijs bij wordt geleverd.
Klasse!
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

dirk b

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Overstappen op de Vlieree
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2012, 20:25:18 »


Stukje overstappen vakantie terschelling 1955  met e oude vlieland 1938.

Gr Dirk B

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
Re: Overstappen op de Vlieree
« Reactie #10 Gepost op: 6 april 2015, 01:47:31 »
Dit is afkomstig van het pocketboekje "Vlieland, van Hors tot Horn", gepubliceerd in 1970 en geschreven door Van Eck H.M. en Pronker T.F.J. Mijn exemplaar, gekocht in 1972, geef ik zeker voor geen geld weg (maar ik zag, dit is antiquarisch wel nog verkrijgbaar, als iemand belangstelling heeft.)
Op p 118-119 worden de bootverbindingen besproken, en er staat "het overstappen" in dit hoofdstuk centraal. Voor de meeste kijkers en leden staat hier zeker geen feitelijk nieuws, maar misschien deugdelijk als boeiende samenvatting en vlot lesbare bron, bedoeld voor de toerist van toen:


DE VERBINDINGEN MET HET EILAND
De reis ernaartoe
Naast de verbinding met Vlieland via Texel over het Eyerlandse Gat is er door de eeuwen heen ook altijd wel een, zij het onregelmatige, bootverbinding geweest met Harlingen. Bovendien was er een druk verkeer met zeilschepen naar Amsterdam, vooral in de bloeiperiode van de zeventiende eeuw. Later was het vooral de verbinding via Harlingen waardoor Vlieland met de rest van de wereld in contact stond. Tot omstreeks het einde van de negentiende eeuw werd deze verbinding onderhouden met zeilbotters en de accommodatie daarop was destijds ruimschoots voldoende voor de weinige passagiers. Ook aan goederenverkeer bestond niet zo'n grote behoefte in een samenleving die veel meer dan thans in haar eigen behoeften kon voorzien.
De opkomst van de stoomvaart leidde er tenslotte toe dat ook Vlieland een regelmatige verbinding kreeg. De postboot — zo genoemd omdat deze dienst alleen in stand gehouden kon worden dank zij het vervoer van de post — voer dagelijks. Sinds 1923 wordt deze verbinding onderhouden door de Rederij Doeksen van Terschelling. Daarbij was de verbinding Harlingen-Terschelling uiteraard veel belangrijker dan die naar Vlieland en de boten van Doeksen voeren dan ook eenmaal per dag van Harlingen naar Terschelling en terug.
Vlieland had een kleine motorschoener ter beschikking, de oude „Vlieland". Dit scheepje, uitgerust met een een-cilinder Kromhout gloeikopmotor en hulpzeilen, onderhield de verbinding tussen Oost-Vlieland en de Vlieree. Daar kwamen de Terschellinger en de Vlielander boten bij elkaar langszij en werden passagiers en goederen uitgewisseld. Vooral bij ruwe zee was het overstappen op de Vlierede een hele belevenis, maar een die toch wel bijzonder karakteristiek was voor de reis naar Vlieland. Trouwens, op de reis om de Richel van de Vlieree naar de Vliesloot kon het schip bij harde noordwestenwind behoorlijk te keer gaan en vooral de oude „Vlieland" zat dan vaak meer onder dan boven water. Als er op een niet zo mooie dag veel passagiers waren, die opgepropt zaten in de kajuit onderdeks, was dat wel eens een benauwde bedoening.
In 1937 kwam de kleine, maar moderne „Vlieland" in de vaart. Dit sierlijke passagiersscheepje onderhoudt nu nog de verbinding tussen Terschelling en Vlieland. De rechtstreekse verbinding kwam tot stand toen de verbinding met Terschelling door overstappen op de Harlingen-Terschellingboot kwam te vervallen. Dit gebeurde bij het in dienst komen van de „Oost-Vlieland" in 1962, waarmee Vlieland zijn eigen rechtstreekse verbinding met Harlingen kreeg. Tegenwoordig vaart de boot in het seizoen zelfs twee- tot driemaal per dag.
De verbinding waarbij het overstappen op zee noodzakelijk was, was uiteraard alleen geschikt voor passagiers en lichte goederen. Daarnaast was er behoefte ontstaan aan een dienst voor vrachtgoed, brandstoffen e.d. Deze vrachtdienst is tientallen jaren onderhouden door schipper Boon met de „Twee Gebroeders", waarmee een- of tweemaal per week lading van Harlingen naar Vlieland werd vervoerd. Echter, met de komst van de „Oost-Vlieland", een schip dat ook voor het vervoer van lading en eventuele auto's is ingericht, verviel grotendeels de behoefte aan een afzonderlijke beurtvaartdienst. De „Twee Gebroeders" werd door Rederij Doeksen overgenomen en wordt nu alleen nog gebruikt voor gevaarlijke lading, zoals gasflessen, benzine e.d., die niet vervoerd mag worden met passagiersschepen.
Overigens is het vervoer naar Vlieland nog van geringe omvang wanneer wij het vergelijken met bijvoorbeeld Texel en Terschelling Dit komt doordat op Vlieland geen auto's worden toegelaten, behalve die van de inwoners zelf. En wat dit laatste betreft: het aantal blijft beperkt omdat het wegennet van Vlieland de auto maar tot een betrekkelijk rendabel bezit maakt. Deze maatregel — geen auto's — komt de rust op Vlieland zeer ten goede en zelfs in de zomermaanden, wanneer er soms wel 8000 badgasten op het eiland verblijven, is het gehele westelijke gedeelte nog een oase van rust, voor zover die rust althans niet verstoord wordt door de militaire oefeningen op de Hors.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Overstappen op de Vlieree
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2015, 09:35:09 »
Overstap in de zomer van 1947: De Stortemelk II ligt naast de Noordnederland en neemt de dienst naar Vlieland voor zijn rekening.
Gelet op het aantal mensen is er genoeg klandizie.
De foto is genomen vanaf de Holland (3).



foto: coll. Joost Visser
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Overstappen op de Vlieree
« Reactie #12 Gepost op: 11 juli 2015, 09:14:38 »
Een detailfoto van een overstap op de Ree in 1936-37.
De Stortemelk II ligt naast een van de Zeeuwen of naast de Kraus, dat is niet duidelijk.



foto: coll. Albert Wiegman
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Overstappen op de Vlieree
« Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2016, 13:48:13 »
Een overstapfoto van circa 1960.
Passagiers op de Vlieland staan al in grote getale te wachten om op de Terschellinger boot te over te stappen.



foto: coll. Herry Kuipers
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Overstappen op de Vlieree
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2017, 09:42:43 »
Overstap op de Vlieree in 1938.
De Vlieland is nog erg nieuw, aangezien de verschansing van het bovendek nog dicht is.
Die werd vanwege te grote windvang al snel vervangen door een open railing.



foto: coll. K. Bakker
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/