Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 206595 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #285 Gepost op: 19 augustus 2014, 10:49:19 »
Op website Skylge.eu staat te lezen:

Opheldering over Prijsexplosie Veerdienst Terschelling

TERSCHELLING – De Statenfractie Friese Koers wil dat Commissaris v/d Koning John Jorritsma direct vertrekt naar Den Haag om opheldering te vragen aan de Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld over de Veerdienstprijsexplosie.
Fractievoorzitter Jelle Hiemstra:” Het is ronduit schandalig dat rederij Doeksen de prijzen met honderden procenten heeft verhoogd na de overname van de concurrent EVT begin van dit jaar.

Het blijkt dat een gezin met 1 kind en een kleine auto vorig jaar in totaal 96,88 betaalde voor een retourticket met rederij Doeksen en nu 210,90 euro, een prijsexplosie van maar liefst 220%.
Daarnaast blijkt dat studenten vorig jaar 8 euro betaalden voor een retourticket en nu in 2014 maar liefst 26 euro, een prijsexplosie van 325%.
Ook blijkt het vervoer met een zogenaamde auto-laag met ruim 200% is gestegen van in 2013 70.88 euro naar in 2014 144 euro voor een retourticket met rederij Doeksen.
Toeristen, zoals gezinnen en studenten, schrikken van de enorme hyper prijsstijging en annuleren hun vakantie bij de campinghouders op Terschelling.
Het is maatschappelijk onaanvaardbaar dat rederij Doeksen zich weer gedraagt als een ouderwetse monopolist en misbruik maakt van het alleenrecht van deze veerdienst.
De provincie Fryslân steekt miljoenen in het toerisme om meer mensen naar onder andere de Waddeneilanden te krijgen en rederij Doeksen verknalt het deels met deze prijsexplosie”, aldus fractievoorzitter Jelle Hiemstra.

Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen, zegt in de Leeuwarder Courant niks van annuleringen vanwege de tarieven te weten. Daarnaast zegt hij dat de huidige tarieven nog altijd marktconform zijn.

Inmiddels heeft Statenfractie Friese Koers schriftelijke vragen gesteld.

Bronnen: Statenfractie Friese Koers | Leeuwarder Courant
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #286 Gepost op: 19 augustus 2014, 18:06:51 »
Inmiddels is er gereageerd op de Doeksen Blog door Paul Melles.

Tariefsverhoging tickets Doeksen slechts 1,28%
Geplaatst op 19 augustus 2014 13:53

Fractievoorzitter Jelle Hiemstra van Friese Koers suggereert in de Leeuwarder Courant van 19 augustus 2014 ten onrechte, dat Rederij Doeksen de tarieven het afgelopen jaar zodanig heeft verhoogd, dat er sprake is van een ‘prijsexplosie’. De feiten uit het dossier spreken dit tegen.

De tarieven van Rederij Doeksen zijn per 1 januari 2014 met 1,28% verhoogd conform de Landelijke Tarieven Index. En daarna niet meer. Ook niet nadat EVT in april ophield met varen. De Landelijke tarieven Index wordt jaarlijks vastgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Milieu en gecontroleerd door het parlement.  Sinds het ingaan van de concessie op 18 april j.l.,  zijn de boottarieven vastgelegd in concessieafspraken en worden ze gecontroleerd door de overheid. Van willekeurig verhogen van de veerboottarieven kon, kan en zal dus geen sprake zijn.

De heer Hiemstra vergelijkt in zijn redenatie de extreem lage actietarieven van Doeksen tijdens haar concurrentiestrijd het afgelopen jaar, met haar reguliere veerboottarieven. Appels met peren. Actietarieven zijn altijd tijdelijk en niet bedoeld als fundament waarop een gezonde exploitatie gevoerd kan worden. Daarvoor is een kostendekkend en marktconform tarief nodig.

De reguliere tarieven van Rederij Doeksen zijn marktconform. Eén en ander werd dit voorjaar (Leeuwarder Courant, 1 maart 2014) nog eens bevestigd door onderzoek van econoom Martinus Kosters. Hij berekende het tarief per gevaren kilometer, vergeleken met de andere Europese  waddenrederijen:
Veerdienst    Prijs per km
Texel                    0,30
Vlieland                    0,39
Terschelling            0,33
Ameland                0,62
Schiermonnikoog    0,64
Borkum Eemshaven 0,88
Borkum Emden    0,40
Juist                    1,12
Nordeney            0,81
Spiekeroog           2,01
Amrum                   0,42
Föhr                   0,71

De heer Hiemstra had zich, als fractievoorzitter, op de hoogte moeten stellen van de feiten uit het landelijke dossier. Had hij dat gedaan, dan had hij niet bij de Commissaris van de Koning hoeven aankloppen om opheldering te vragen bij de staatssecretaris, maar dan waren al zijn vragen beantwoord.

Door zijn veronderstellingen als  feiten te presenteren, geeft hij lezers een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Kwalijk, want hiermee wordt niet alleen afbreuk gedaan aan het imago van Rederij Doeksen, maar ook schade toegebracht aan de toeristische producten Vlieland en Terschelling.

Paul J.M. Melles
Algemeen directeur Rederij Doeksen

Bron: Blogboek Rederij Doeksen

Willem-Jan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 96
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #287 Gepost op: 7 september 2014, 22:24:15 »
 :) optie voor een wat goedkopere overtocht...... laatste stukje zwemmen
gr WJ ;)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.606
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #288 Gepost op: 10 september 2014, 07:41:02 »
Havengeld Harlingen Doeksen stijgt komende jaren

De komende jaren zullen de havengelden voor veerboten in Harlingen met 1 cent per vierkante meter stijgen. Dit valt te lezen in de voorgestelde perspectiefnota van de gemeente Harlingen. In 2012 werd het verhogen van de havengelden al voorgesteld.

Uit een eerder onderzoek van Ernst & Young is gebleken dat Harlingen verlies lijdt op de zeehaven. De veerboothaven was volgens het onderzoek ook verlieslatend. Daarom stelt de gemeente nu voor om het tarief met 33% te laten stijgen. Tot 2017 zal het tarief elk jaar met 1 cent worden verhoogd. Hierdoor wordt er in 2014 €30.000 meer binnengehaald en vanaf 2017 €90.000.

Verschillende gemeenteraadsleden vonden dat de veerdiensttarieven nog meer zouden moeten stijgen en dat Rederij Doeksen ook zou moeten betalen voor de verliezen van de afgelopen jaren. “Als Doeksen marktconforme tarieven vraagt, kunnen wij dat ook” aldus Jappie Saakstra (Harlinger Belang). In de raadsvergadering kwamen er daarom ook enkele vragen binnen waarom de veerdiensttarieven nog niet kostendekkend zijn. Wethouder Le Roy antwoordde als volgt:
Citaat
Ook in dit gedeelte van de haven moet er een tarief geheven worden wat kostendekkendheid gaat benaderen. Het eindtarief moet nog bepaald worden. Dit komt dor de situatie waaruit men kwam: er was een afspraak met Rederij Doeksen om in het haventarief 1 keer af te kopen. Dat is juridisch niet (meer) verantwoord. Daarom is voorgesteld het tarief eerst vast te stellen in overeenkomst met het bedrag wat eerder betaald werd. Het bedrag wordt met een cent per jaar verhoogd. Dit betekent nu al €30.000 per jaar aan inkomsten voor de geemente. Deze verhoging zal een aantal jaren moeten gebeuren om de gewenning er in te krijgen. Dit geeft ons ook de tijd om te kijken wat het eindbedrag per m^2 moet zijn. Voorheen is er al bij omliggende havens en bij provinciën gekeken hoe zij dit tarief samenstellen. Hier werden wij echter niet wijzer van. Dat beperkt ons in de mogelijkheden. Daarom moet er een afweging van de kosten gemaakt worden. Tot en met 2017 zullen de kosten verhoogd worden en zal er duidelijk gemaakt worden waar deze kosten uit bestaan.

Veerbootinfo.nl

zeeschuim

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 19
Re: Nieuws
« Reactie #289 Gepost op: 12 september 2014, 11:31:53 »
Blijft een feit dat Doeksen weer de monopolist mag spelen en dat ook graag doet.
Het verweer van Melles dat de kosten per kilometer laag zijn, zoals onderzocht door een econoom is een beetje te simpel. Dit is de mening van één man die alleen naar de kilometer kosten kijkt; je kunt je afvragen of dat terecht is. Spelen er niet meer factoren een rol? Is het ook niet logisch dat een kortere afstand relatief duur is omdat de vaste lasten dan over minder kilometers verspreid kunnen worden. Ook blijkt dat de gemeente Harlingen de kosten laag houdt en daarmee Doeksen bevoordeelt.
Het technocratisch denken van Doeksen blijkt wel weer uit de minachting in het woordgebruik van directeur Melles: "de toeristische producten Vlieland en Terschelling".

Vind het jammer dat Doeksen weer in zijn oude rol zit; de monopolist die de dienst uitmaakt. Ze waren een stuk sympathieker toen de Spathoek niet voor hun voer.
Voor mij in ieder geval geen kort verblijf Terschelling meer.



cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 113
Re: Nieuws
« Reactie #290 Gepost op: 1 oktober 2014, 09:58:47 »
 HARLINGEN - De veerboot Spathoek voer dinsdag voor het laatst voor rederij Doeksen.

Directeur Paul Melles was aan boord toen het schip om kwart over twee vanaf Terschelling vertrok en bedankte het personeel voor hun inzet. De voormalige EVT-boot (Eigen Veerdienst Terschelling) voer sinds april voor Doeksen.

Voor de schippers en het walpersoneel, in totaal een kleine 25 man, betekent het einde dienstverband. Dit was al voorzien toen in april de deal tussen EVT en Doeksen rondkwam.

De Spathoek vaart donderdag naar Lauwersoog en wordt daar te koop aangeboden voor de chartervaart.

bron: LC.nl

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 113
Re: Nieuws
« Reactie #291 Gepost op: 1 oktober 2014, 09:59:20 »
 DEN HAAG - De Raad van Advies van rederij Doeksen staat in de steigers.

Dit meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van infrastructuur en milieu aan de Tweede Kamer. Toen er in april een einde kwam aan de veerbotenoorlog tussen Doeksen en EVT (Eigen Veerdienst Terschelling) is afgesproken dat eilanders meer te zeggen krijgen over de dienstregeling, tarieven en dienstverlening.

De gemeenten Terschelling en Vlieland, de rederijen en klantenpanels zijn het eens geworden over een reglement voor deze raad. Nu kan gezocht worden naar een

BRon lc.nl

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #292 Gepost op: 14 oktober 2014, 16:55:25 »
Er is een akkoord bereikt over de Raad van Advies.
Zowel Vlieland als Terschelling krijgt zo'n raad.
Zij geven gevraagd en ongevraagd advies.
Beide raden komen uit 5 a 6 personen te bestaan.

Dezen moeten uiterlijk 31 Oktober zijn geinstalleerd.

Bron: Omrop Fryslan.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2014, 17:44:49 door Pollendam »

HansG

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 237
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #293 Gepost op: 23 oktober 2014, 14:16:59 »
Eindelijk weer eens een webcam bij de haven van Vlieland die het doet...
http://www.webcamvlieland.nl/

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.002
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #294 Gepost op: 28 oktober 2014, 15:14:20 »
Ik wist niet dat Doeksen via een dochter actief was in deze 'tak van sport'. Zie onderstaand bericht van RTLZ.

Doeksen stapt in superjachten

Koninklijke Doeksen stapt in de superjachten. Het neemt via zijn dochter Doeksen Shipyard een meerderheidsbelang in het familibedrijf Koninklijke Huisman.

Financiële details over de transactie en de omvang van het belang zijn niet gemeld. Algemeen directeur Alice Huisman blijft betrokken bij het bedrijf, terwijl directeur Jan Willem Doeksen als voorzitter zal toetreden tot de raad van commissarissen. Doeksen zal onder meer investeren in het bedrijf, aldus een persverklaring.

Huisman was naar eigen zeggen op zoek naar een partner, vanwege de mate van investeringen die gedaan moesten worden om de werf ,,leidend'' te houden. Ook was er geen opvolger in de familie beschikbaar met de juiste ervaring en leeftijd om het bedrijf ,,naar een nieuwe fase te leiden''.

Huisman werd opgericht in 1884 in Noordwest-Overijssel. Door de jaren heen groeide de bouwer van kleine houten vissersboten uit tot maker van handgemaakte grote jachten. Doeksen is van 1908 en is vooral bekend van passagiersvervoer tussen Harlingen en de eilanden Terschelling en Vlieland.

Bron: http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/doeksen-stapt-superjachten

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #295 Gepost op: 2 november 2014, 20:26:15 »
Uit de LC:

TERSCHELLING – De aankomsttijden van de veerboten in Harlingen sluiten vanaf volgend jaar beter aan op de vertrektijden van trein en bus. Dit schrijft de Leeuwarder Courant vandaag.

Nu gebeurt het nog dat de trein net wegrijdt als de veerboot aanmeert. Rederij Doeksen wil volgend jaar iedere bootreis even lang laten duren, waardoor de veerboot altijd op hetzelfde moment aankomt en er genoeg tijd is om over te stappen.



Ik vraag me af of dit voornemen onder elke weersomstandigheid gerealiseerd kan worden.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Nieuws
« Reactie #296 Gepost op: 3 december 2014, 14:33:32 »
Binnenkort ook flitspalen op het Wad?
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=142139
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #297 Gepost op: 15 januari 2015, 09:48:38 »
TERSCHELLING – Rederij Doeksen begint het jaar met een leuke korting voor hun passagiers. Dit laat de rederij weten op haar website.

Wie vóór 25 januari een bootretour naar Terschelling boekt en in februari of maart 2015 met de auto naar Terschelling reist, ontvangt € 50 korting op de auto. De actie is ook geldig in de voorjaarsvakantie.

Meer informatie over deze actie is hier terug te vinden.

Daarnaast laat Doeksen weten vanaf nu een nieuw telefoonnummer te hebben. De rederij is bereikbaar via: 088-9000888.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #298 Gepost op: 29 januari 2015, 09:06:22 »
Friesch Dagblad meldt:

TERSCHELLING – Terschelling krijgt in 2018 een nieuwe veerboot, dit schrijft het Friesch Dagblad vandaag. Het zou gaan om een 72 meter lange aluminium catamaran, die wordt voortgestuwd door motoren die lopen op vloeibaar gemaakt aardgas
De aanbesteding vindt in augustus van dit jaar plaats. Waar het schip zal worden gebouwd is nog onbekend. De autoveerboot wordt qua uiterlijk vergelijkbaar met de huidige veerboot Vlieland van Doeksen.
Er is ruimte voor zevenhonderd passagiers (‘s zomers als de dekken benut worden negenhonderd) en 72 auto’s. Er is 140 meter deklengte voor vrachtvervoer. Ter vergelijking: op de huidige veerboot Friesland passen maximaal 1350 mensen en 100 auto’s.
Na oplevering van de nieuwe boot kan de Friesland als tweede autoboot worden ingezet. De huidige vrachtcatamaran Noord-Nederland wordt, behalve voor de reguliere vrachtvaarten, als extra schip achter de hand gehouden. Dit schip wordt komende winter uitgerust met gasmotoren.
De veerboot Midsland gaat dan in de verkoop.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #299 Gepost op: 31 januari 2015, 13:03:08 »
Ook de digitale Harlinger Courant besteedde aandacht aan de komst van een nieuwe veerboot:

TERSCHELLING - Terschelling krijgt in 2018 een nieuwe ‘groene’ veerboot. De 72 meter lange aluminium catamaran wordt voortgestuwd door motoren die lopen op aardgas op basis van LNG.
Daarmee wordt de luchtvervuiling in het Werelderfgoed Waddenzee fors teruggedrongen. Het schip krijgt verstelbare schroeven, die het manoeuvreren vergemakkelijken. De aanbesteding vindt in augustus van dit jaar plaats.
Waar het nieuwe vlaggenschip van Rederij Doeksen zal worden gebouwd is nog onbekend. “Het liefst in Nederland,” zegt directeur Paul Melles, “maar we gaan voor de beste prijs/kwaliteitverhouding.”

(schets uit 2010)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink