Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 206592 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #270 Gepost op: 24 september 2013, 19:15:44 »
Tussen alle zorgelijke berichten even een opbeurend verhaal uit de digitale HC:

Dolfijn op achterdek Tiger



Zondag had de snelboot Tiger een bijzondere passagier aan boord. Een kleine dolfijn werd door Hessel Wiegman en Dennis Lambregts in alle vroegte op het strand van Terschelling gevonden. Het beestje maakte de over-tocht op het achterdek van de Tiger, waar het door de mannen permanent werd natgehouden. In Harlingen werd de dolfijn opgehaald door medewerkers van het Dolfinarium. Naar omstandigheden maakt hij het goed.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #271 Gepost op: 25 september 2013, 09:16:11 »
FNV Bondgenoten meldt:

Overleg tussen vakbonden en Doeksen wordt vervolgd

TERSCHELLING - Dinsdag 24 september is er overleg geweest tussen de directie van Rederij Doeksen en vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen om te praten over de eisen die de vakbonden in hun ultimatum hadden gesteld. Dit meldt FNV Bondgenoten op haar website.

Tijdens dit overleg is er met elkaar gesproken over de voorwaarden waaronder nieuwe roosters kunnen worden gemaakt. Daarbij is aandacht geweest voor de sociale consequenties van de nieuwe dienstregeling voor de medewerkers van Doeksen die in roosters werken.

Aangezien nog niet helemaal duidelijk is hoe de dienstregeling er in de toekomst uit komt te zien, is het inplannen van de medewerkers in zo’n dienstregeling nog niet mogelijk. Daarom kunnen op dit moment nog niet alle facetten worden afgehandeld.

Hoewel er een aantal stappen vooruit zijn gezet, bijvoorbeeld over het werken van maximaal vijf dagen in een periode van zeven dagen, zijn nog niet alle discussiepunten opgelost. Doeksen zal een conceptrooster uitwerken. Dit rooster wordt de input voor een vervolggesprek tussen FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen en Rederij Doeksen. Daarna zullen de vakbonden in gesprek gaan met hun leden over de uitkomsten. Pas als de leden akkoord gaan met alle afspraken, zullen de vakbonden hun ultimatum intrekken.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.606
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #272 Gepost op: 30 september 2013, 17:54:23 »
Mansveld onderzoekt beperking medegebruik veerdienst Terschelling

Staatssecretaris Mansveld gaat de mogelijkheden onderzoeken om het medegebruik binnen het contract met Doeksen te beperken. Hierdoor zou EVT misschien minder vaak mogen varen. De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu liet vandaag in een brief aan de kamer weten de mogelijkheden hiertoe te onderzoeken.

Rederij Doeksen verzorgt binnen een Openbaar DienstenContract (ODC) het vervoer naar Terschelling en Vlieland. Doeksen heeft hiermee het voorrecht voor de getijdebruggen. In afwachting van het definitief worden van de concessie, is er ook medegebruik van deze bruggen mogelijk. Rederij EVT maakt hier gebruik van en vaart tegen een lager tarief dan Doeksen. Hierdoor loopt Doeksen inkomsten mis, vooral in de zomer. Doeksen wil daarom minder gaan varen in de winter. Doeksen wilde eerst per 1 oktober een afgeslankte winterdienstregeling gaan varen. Door verzet vanaf de eilanden en vanwege de herfstvakantie was dit voorlopig uitgesteld tot 1 november.

Een eventuele afgeslankte winterdienstregeling van Doeksen leidt tot een ingrijpende maatschappelijke gevolgen op Vlieland en Terschelling, zo vindt het ministerie. Hierdoor is er in de commissie bootdiensten, het overlegorgaan voor de veerdiensten, nog geen overeenstemming bereikt over deze nieuwe winterdienstregeling. Mansveld heeft in goed overleg met de verschillende partijen de conclusie getrokken dat het nodig is te zoeken naar maatregelen om de veerdienst op lange termijn te kunnen garanderen. Mansveld baseert haar op de rapportage van de procesbegeleider die aangesteld is om de overeenstemming te bereiken in de commissie bootdiensten. Mansveld zal daarom onderzoeken of het medegebruik van de aanleginrichtingen ingeperkt kan worden, waardoor Doeksen meer het alleenrecht krijgt. Het onderzoek moet halverwege oktober afgerond zijn.

Daarnaast heeft Mansveld Doeksen bereid gevonden de besluitvorming over de nieuwe winterdienstregeling voorlopig uit te stellen. Hiermee valt dus ook niet meer te zeggen dat de nieuwe dienstregeling op 1 november in zal gaan.

Veerbootinfo.nl

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #273 Gepost op: 11 oktober 2013, 13:21:53 »
Van de website van rederij Doeksen:


40 jaar sneldienst bij Rederij Doeksen



Op zaterdag 12 oktober viert Rederij Doeksen 40 jaar sneldienst. Destijds was Doeksen de eerste rederij in Nederland die een snelle catamaran in een dienstregeling inzette: een nationale primeur! Bovendien was de rederij na Noorwegen hiermee de tweede in heel Europa. De sneldienst vormt inmiddels 40 jaar een vast onderdeel van de vloot van Rederij Doeksen. Gedurende die periode is een gedegen en specialistische kennis opgebouwd op het gebied van snel varen.



Het belang van snel varen werd al vroeg door Rederij Doeksen onderkend. In de berging- en sleepdienst, waarin Doeksen in de vorige eeuw zeer actief was, was snelheid cruciaal. De basis voor het snelle vervoer werd bij Rederij Doeksen gelegd, met de aankoop van sleepboot Holland (I) in 1931. Dit schip werd oorspronkelijk gebouwd als hulponderzeebootjager en behaalde met gemak een snelheid van 16 knopen. Begin jaren zeventig bloeide het toerisme naar de eilanden en Rederij Doeksen onderzocht manieren om de duur van de overtocht te bekorten en passagiers sneller van en naar de eilanden te brengen.



Na uitvoerig onderzoek liet Rederij Doeksen in Noorwegen een aluminium catamaran bouwen. Het schip werd op 25 september 1973 ‘Koegelwieck’ gedoopt en te water gezet. Na een succesvolle proeftocht voer het schip op eigen kracht naar Terschelling, waar het op 12 oktober – als eerste catamaran in een Nederlandse veerdienst – officieel in de vaart genomen werd. Hierna volgden de snelboten Stuifdijk (1990 – 1992), Koegelwieck II (1992 – heden), Najade (1999 – 2003) en Tiger II (2008 – heden).



Op zaterdag 12 en zondag 13 oktober worden alle sneldienstpassagiers getrakteerd op een speciale jubileumsticker die Rederij Doeksen ter ere van dit jubileum laat maken. De sticker is voor de liefhebbers verkrijgbaar bij winkel de Parlevinker in de veerterminal in Harlingen.



bijgevoegde foto's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2014, 14:58:06 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Willem-Jan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 96
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #274 Gepost op: 5 februari 2014, 22:00:21 »
Via www.webcam-brandaris.nl nu ook een goed beeld van het haventerrein op West!
(2e cam)
gr Willem-Jan.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.606
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #275 Gepost op: 17 februari 2014, 19:13:16 »
Doeksen biedt weer kaartjes aan voor 4 euro deze zomer met de veerboot, excl teoristenbelasting en alleen te boeken als retour. Voor de auto ook 50% korting. Boeken t/m 14 maart, reizen in de zomerdienstregeling (18 apr t/m 30 sept)

http://www.veerbootinfo.nl/2014/02/rederij-doeksen-biedt-weer-actiekaartjes-aan-voor-e400/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #276 Gepost op: 1 maart 2014, 14:55:44 »
LC, 1-3-2014:

'Veren Doeksen relatief goedkoop'



foto LC

HARLINGEN - Omgerekend naar vaartijd en afgelegde afstand zijn de veerdiensten van de Terschellinger rederij Doeksen goedkoper dan die van vergelijkbare veren naar andere Nederlandse of Duitse waddeneilanden.
De Terschellinger econoom Martinus Kosters (foto) heeft dat berekend door de tarieven met elkaar te vergelijken. In Nederland is alleen Texel goedkoper dan Vlieland en Terschelling. Kosters vindt dat staatssecretaris Wilma Mansveld rederij Doeksen ten onrechte laat bungelen.

In de zaterdagbijlage Seon & Snein: Schijn bedriegt in veerbootoorlog.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.606
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #277 Gepost op: 3 maart 2014, 23:14:29 »
Mansveld niet in cassatie tegen uitspraak spoedappèl EVT

De brief:

Citaat
Geachte voorzitter,
In mijn brief van 31 januari 2014 aan uw Kamer heb ik aangegeven dat ik mij nog zou beraden of ik cassatie instel tegen de uitspraak van het Gerechtshof in het door EVT aangespannen spoedappèl en heb ik toegezegd u van ontwikkelingen in het Waddendossier op de hoogte te houden. Met deze brief geef ik invulling aan die toezegging.
Inmiddels hebben constructieve eerste gesprekken plaatsgevonden met alle partijen, dus zowel met de betrokken gemeenten als met de rederijen EVT en TSM, om te verkennen welke andere mogelijkheden er nog zijn om de continuïteit van de veerverbindingen te garanderen. Deze gesprekken zullen de komende tijd met de nodige voortvarendheid worden voortgezet.
Alle gesprekken hebben een vertrouwelijk karakter, om zo in alle rust verschillende oplossingsrichtingen te kunnen uitwerken. Daarmee is er een zo groot mogelijke kans dat op korte termijn duidelijkheid komt over een mogelijke oplossing. Ik zal u informeren als die duidelijkheid er is.
Tot slot kan ik u melden dat ik heb besloten geen cassatie in te stellen tegen de uitspraak het Gerechtshof van 30 januari 2014, omdat ik de inspanningen nu wil richten op het vinden van een oplossing met betrokken partijen en minder op het nastreven van het juridisch gelijk.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
Wilma J. Mansveld
Veerbootinfo

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Nieuws
« Reactie #278 Gepost op: 11 maart 2014, 22:40:18 »
Door de brand op Vlieland heeft de Midsland haar bijdrage mogen leveren door brandweerwagens te vervoeren. Zie http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/brand-hotel-vlieland
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #279 Gepost op: 29 april 2014, 23:33:37 »
Schoorsteenbrand bij Doeksen in Harlingen
Gepubliceerd op 29 april 2014, 20:25 Laatst bijgewerkt op 29 april 2014, 20:53

HARLINGEN - Bij rederij Doeksen aan de Waddenpromenade in Harlingen heeft dinsdagavond rond half acht een schoorsteenbrand gewoed.

Door de sterke rookontwikkeling dachten omstanders aanvankelijk dat het dak in brand stond, maar het ging om de schoorsteen.

Er werd een hoogwerker ingezet om de situatie te inspecteren en enkele brandweermannen gingen het dak op. Het vuur ging vanzelf uit. De brandweer deed een nacontrole.

Ongeveer dertig passagiers konden ongehinderd van de vertrekhal naar de veerboot lopen.

De aanwezigheid van de brandweer trok de aandacht van enkele tientallen passanten.

Bron: www.lc.nl

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #280 Gepost op: 27 mei 2014, 20:12:29 »
Via twitter:

@FNVBondgenoten: Ultimatum voor rederij Doeksen en TSM- veerdienst Terschelling en Vlieland http://t.co/ZMEVInmJOf

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #281 Gepost op: 28 mei 2014, 08:44:27 »
Uit de digitale HC van 27 mei 2014:

Doeksen verbaasd over ultimatum vakbonden

HARLINGEN - Rederij Doeksen is verbaasd over het ultimatum dat zij op 26 mei ontving van vakbonden FNV en CNV. De bonden waarschuwen hierin voor acties als werkonderbrekingen voor kortere of langere duur als niet ingegaan wordt op de door hen gestelde eisen. Het ultimatum gaat volgens Doeksen onder meer voorbij aan het verbeterde loonbod van Rederij Doeksen van 2,4 procent voor een tweejarige CAO.

Na beëindiging van het conflict met EVT heeft de directie van Rederij Doeksen vakbonden FNV en CNV uitgenodigd voor CAO-overleg. Op 22 april is eenmalig onderhandeld. Dit overleg werd door de bonden beëindigd. Sindsdien heeft Rederij Doeksen de vakbonden herhaaldelijk uitgenodigd voor overleg om een conflict te vermijden. Helaas is door de bonden aan geen van de uitnodigingen gehoor gegeven.
 
Looneis
De rederij meldt in een persbericht: “In de verlieslijdende jaren 2012 en 2013 werd door TSM ca. 3,7 miljoen verlies geleden. Hoewel de financiële situatie van het bedrijf zich dit jaar voorzichtig zal herstellen, wordt rekening gehouden met een verlies over 2014 van ca. 0,8 miljoen.
Ook werd door holdingmaatschappij Koninklijke Doeksen en TSM onlangs een miljoeneninvestering gedaan om het ms Spathoek van EVT over te nemen en de werkgelegenheid voor de komende 15 jaar zeker te stellen. Hiermee werden ingrijpende reorganisaties vermeden en waren gedwongen ontslagen van de baan. 
Ondanks de miljoenenverliezen en investeringen is Rederij Doeksen bereid haar medewerkers een marktconforme loonsverhoging van 2,4% te geven vanwege het perspectief dat de concessie biedt. De bonden houden echter vast aan hun eis van 4,3%.”
 
Opbouw
Paul Melles, algemeen directeur Rederij Doeksen: “In voorgaande winstgevende jaren hebben we een goede TSM-Cao opgebouwd. Nu zitten we in een overgangsjaar waarin we ons bedrijf weer op moeten bouwen na een zware periode. We hadden meer begrip van vakbonden en leden verwacht in deze situatie. Met de huidige gang van zaken wekken zij helaas niet de indruk dat ze in goed overleg tot een voor iedereen acceptabele Cao willen komen. Dat vinden we onbegrijpelijk en niet-realistisch.”
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #282 Gepost op: 28 mei 2014, 21:58:23 »
Website Skylge.eu meldt (met Rederij Doeksen als bron):


Geen acties bij Rederij Doeksen

 
28 mei 2014, 19:19 u.
TERSCHELLING – De dreigende stakingsacties bij Rederij Doeksen zijn voorlopig afgewend. Op 26 mei j.l. ontving Rederij Doeksen een ultimatum van de vakbonden FNV en CNV, waarin zij waarschuwden voor acties als niet ingegaan werd op de door hen gestelde eisen.

Woensdagmiddag kwamen de onderhandelingen tussen Doeksen en de vakbonden FNV en CNV toch weer op gang. Aan het eind van de middag werd bekend, dat partijen een principeakkoord hebben bereikt. De vakbonden leggen dit principeakkoord nu eerst voor aan hun leden.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #283 Gepost op: 15 juli 2014, 22:09:17 »
TERSCHELLING – De rederijen Doeksen en Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) hebben in 2013 meer toeristen naar Terschelling vervoerd dan in 2012.

Doeksen zette in 2013 maar liefst 354.273 passagiers over naar Terschelling. In 2012 waren dit er 337.133. In 2012 bracht de toenmalige concurrent van Doeksen, EVT, nog 98.642 mensen naar het eiland. In 2013 waren dit ruim achtduizend minder: 90.065. Het totaal aantal toeristen naar Terschelling in 2013 komt daarmee op 444.338 tegen 435.775 in 2012.
Doeksen vervoerde overigens ook meer toeristen naar Vlieland. Hier steeg het aantal van 177.762 in 2012 naar 184.987 in 2013.
Ameland blijkt van de Waddeneilanden de meeste toeristen te ontvangen. Alleen Schiermonnikoog laat een zeer lichte daling zien.

Bron: Friesch Dagblad
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #284 Gepost op: 24 juli 2014, 09:18:10 »
De LC meldt:

Aantal klachten veerdienst iets gegroeid

TERSCHELLING - In 2013 hebben 274 mensen geklaagd over de veerboten van Doeksen, naar Terschelling en Vlieland. Dit laat rederij Doeksen weten, aldus de Leeuwarder Courant

Daarmee waren er 22 klachten meer dan vorig jaar. Meestal werd er geklaagd over voorwaarden van kortingsacties, over gemiste bussen of treinen en over de strengere uitzwaairegels op Vlieland.
Naast de klachten waren er ook complimenten, over bijvoorbeeld de behulpzaamheid van het personeel en de nieuwe bankjes op de Friesland.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink