Auteur Topic: Vlieland / Midsland - 1968  (gelezen 227677 keer)

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #225 Gepost op: 17 mei 2011, 12:24:30 »
Helemaal eens met eerdere "spreker" alleen heeft "onze" midsland nooit een straalmotor gehad natuurlijk :).
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #226 Gepost op: 19 mei 2011, 22:42:39 »
Las nog een paar oude berichten door.
Tonnie333 geeft op 26 januari een link naar het Fries Scheepvaart Museum en meldt
een leuke ansichtkaart te zijn tegengekomen.Ik heb de hele serie eens even bekeken
en moet zeggen dat er veel meer de moeite van het bekijken waard is.
Meerdere voormalig-Doeksenschepen komen voorbij en ik ben er niet zeker van of we
alle afbeeldingen kennen...

wd

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #227 Gepost op: 30 mei 2011, 19:37:45 »
Zijn er eigenlijk ook foto's van het interieur van dit schip te vinden?

Groetjes: Willem.


PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #228 Gepost op: 8 september 2011, 14:50:02 »
Naar aanleiding van het filmpje dat ik in de video-topic plaatste ben ik gaan vragen wanneer die gemaakt is, en wat blijkt: De veerboot vaart weer!

Voormalige Doeksen-boot MV Serengeti weer in dienst na brand

De voormalige Midsland en Vlieland van Rederij Doeksen is in Afrika na een brand opnieuw in dienst genomen. De Serengeti, zoals het schip daar genoemd is, is vorig jaar op 13 maart geheel uitgebrand. Waarschijnlijk was er door (las)werkzaamheden in de machinekamer brand uitgebroken, waarna het hele schip uitbrandde. Uit recente foto’s blijkt dat het schip weer in dienst genomen is.

Het schip werd in 1968 gebouwd als Rheinland voor AG Ems. Deze maatschappij zette het schip in tussen Emden en Borkum. In 1974 werd het schip als eerste RoRo-schip aangekocht door Rederij Doeksen. In 1975 werd het schip ingezet tussen Harlingen en Terschelling. Toen voor die route een ander schip van AG Ems, de voormalige Schellingerland, later Oost-Vlieland, werd aangekocht in 1985 kreeg het schip een grotere salon en werd het ingezet tussen Harlingen en Vlieland. In 1994 werd het schip overbodig door inzet van de Oost-Vlieland en werd het verkocht naar Azam Marine in Afrika. Hier deed het schip jaren dienst, waarna het op 13 maart 2010 geheel uitbrandde. Naar ieders gedachte was het schip niet meer te redden van de sloophamer, zoals zoveel schepen in Afrika.

Toch was het schip waarschijnlijk belangrijk, waardoor het opgeknapt is. Of dit ook degelijk gebeurd is, is de vraag. Vaak worden veel dingen in Afrika op een houtje-touwtje-manier gerepareerd. Ook blijkt uit een nieuwsbericht van 17 juli 2011 dat het schip een motorstoring had tijdens een vaart tussen Zanzibar en Pemba. In dit bericht staat ook dat veel passagiers klagen over de staat waarin de schepen daar verkeren. Of het schip nog een lang leven is beschoren, blijft de vraag. Een ding wat zeker is, is dat de Duitse bouwers een degelijk schip hebben afgeleverd en dat de MTU-motoren het lang uithouden.


Veerboot Serengeti weer terug in dienst na een zware brand. Dit is de voormalige Midsland (1974) en later Vlieland (1985) van Rederij Doeksen. Het schip was gebouwd in 1968. Foto: Roel Zuidhof, gemaakt op 27-8-2011


Meer foto's en het artikel, vind je op Veerbootinfo.nl
« Laatst bewerkt op: 8 september 2011, 14:55:11 door PiebeJanMan »

wd

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #229 Gepost op: 8 september 2011, 15:33:43 »
WOUW! Dat is pas nieuws! Ik had gewoon gedacht dat ze die daar jaren laten liggen en er niks meer aan doen!  ;D ;D ;D ;D ;D

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 490
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #230 Gepost op: 9 september 2011, 12:49:35 »
Inderdaad bijna niet te geloven, wel gaaf dat het schip nog steeds/weer vaart.
Rechtsachter is de kleur wit duidelijk minder 'wit' dan origineel en de onderste 2 'ramen' aan de achterzijde rechts zijn duidelijk kleiner en vierkanter dan voorheen. Ik ben benieuwd waar het schip is opgelapt want het ziet er aardig gelukt uit,
kijkend naar schoorsteen, 'bushokje' e.d. (allemaal wel van een afstandje natuurlijk)
Ondanks de vele metamorfoses zie ik 'r graag!

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #231 Gepost op: 9 september 2011, 13:35:07 »
Op zich goed nieuws dat ze is herrezen. Dat de foto's de situatie NA de brand zijn, kan ik me amper voorstellen. Ze lijkt me op de foto's te strak en te origineel qua kleurstelling.

Gezien de verschillen qua kleur en grootte van de 2 ramen achter is toch de conclusie dat de foto's van na de brand zijn en dat ze weer hersteld is. Op de site van Azam Marine staat helaas niets vermeld of is ze tegenwoordig eigendom van een andere rederij?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #232 Gepost op: 10 september 2011, 01:02:21 »
Heren,

De maker van de foto is de afgelopen 3 maanden in Tanzania geweest en niet daarvoor. In de EXIF-gegevens van de foto's staat gewoon de datum die in het nieuwsbericht staat. Het gaat dus uitdrukkelijk niet om een misverstand dat de foto's van voor de brand zijn.

Zoals al eerder gezegd, de raampjes aan de achterkant die ineens kleiner zijn geworden wijzen erop dat de foto's ook daadwerkelijk van na de brand zijn.

Die foto die Germen er nu bij heeft staan zijn van een dag na de brand ofzo. De andere foto's zijn echt gemaakt na die tijd.......

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 121
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #233 Gepost op: 10 september 2011, 12:06:33 »
Vandaag, 10 september het volgende nieuwsbericht:

Novum) - Een veerboot met ongeveer zeshonderd opvarenden is voor de kust van Tanzania gezonken. Ongeveer 220 mensen konden worden gered. De overige opvarenden worden vermist. De boot zonk bij sterke stroming op open zee tussen Tanzania en het eiland Pemba, ten noorden van Zanzibar. De veerboot zou veel te zwaar beladen zijn.

Een van de overlevenden vertelde dat vanwege de zware belading enkele mensen ervan afzagen aan boord te gaan toen het schip nog in de haven van Dar es Salaam lag. Op de kades van Stone Town op Zanzibar stonden duizenden mensen te wachten op nieuws. Veel aanwezigen gaven uiting aan hun boosheid dat het schip de haven had mogen verlaten.

Het groene en heuvelachtige eiland Pemba wordt als een van de beste bestemmingen voor duikers ter wereld


Hopelijk is dit niet de Sarengeti

mvgr,

Cees
« Laatst bewerkt op: 10 september 2011, 12:10:30 door cees »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #235 Gepost op: 10 september 2011, 12:21:26 »

De VLIELAND had bij vertrek naar Tanzania geen MTU-motoren meer, maar zijn in de jaren '80 vervangen door twee stuk heerlijk brullende 16 cilinder tweetakt GM's. Ik kan me niet voorstellen dat die en de twee hulpmotoren het zoute bluswater hebben doorstaan.

Op het dak liggen volgens mij de oranje reddingsmiddelen die vrijkwamen bij ombouw van de SCHELLINGERLAND tot OOST-VLIELAND... Die zijn dus niet gesmolten, of lagen ten tijde van de brand niet op het dak...

Aan de schoorsteen zijn de kunststoffen TL-armaturen niet gesmolten tijdens de brand, of ze zijn vervangen door redelijk identieke exemplaren...

Dat over de motoren is aangepast, foutje!  :-[ :-[

Andere details wijzen toch echt op recente foto's; Rooster met rode verf, meest voorste raam van de later geplaatste opbouw, de ramen met spijltjes aan de achterkant (al eerder genoemd), de overgang in het staal tussen het middendek en de later geplaatste salon en de ramen in het middendek die niet mooi meer zijn (laatste twee punten goed te zien op deze foto)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.039
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #236 Gepost op: 10 september 2011, 15:23:03 »
Eerst kon ik amper geloven dat de Vlieland weer hersteld is na de brand, maar het is dus echt waar. Die overgang naar de later geplaatste salon was mij net als Redmer ook al opgevallen. Het stuk over een lengte van de laatste vier ramen aan stuurboordzijde stond na de brand nog overeind en zal door de hitte vervormd zijn. Ik zie trouwens nog iets, waardoor ik eerst dacht dat deze foto's voor de brand gemaakt zijn. Dat is het dekhuisje met daarin de ramen bovenop de salon. Het viel me op dat die weer aanwezig is, omdat het stuk waar die staat na de brand helemaal was ingezakt. Kijk je op foto's van voor de brand (en van het Doeksen tijdperk), dan zie je dat het dekhuisje een stuk smaller is op de foto's na de brand. De laatste paar seconden van het filmpje op Youtube is dat ook te zien. Ze hebben blijkbaar met de bruikbare restanten van het oude dekhuisje, een kleiner exemplaar gerealiseerd bij het herstel van het schip.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 490
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #237 Gepost op: 12 september 2011, 13:02:05 »
Eerst kon ik amper geloven dat de Vlieland weer hersteld is na de brand, maar het is dus echt waar. Die overgang naar de later geplaatste salon was mij net als Redmer ook al opgevallen. Het stuk over een lengte van de laatste vier ramen aan stuurboordzijde stond na de brand nog overeind en zal door de hitte vervormd zijn. Ik zie trouwens nog iets, waardoor ik eerst dacht dat deze foto's voor de brand gemaakt zijn. Dat is het dekhuisje met daarin de ramen bovenop de salon. Het viel me op dat die weer aanwezig is, omdat het stuk waar die staat na de brand helemaal was ingezakt. Kijk je op foto's van voor de brand (en van het Doeksen tijdperk), dan zie je dat het dekhuisje een stuk smaller is op de foto's na de brand. De laatste paar seconden van het filmpje op Youtube is dat ook te zien. Ze hebben blijkbaar met de bruikbare restanten van het oude dekhuisje, een kleiner exemplaar gerealiseerd bij het herstel van het schip.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog steeds ongelofelijk vindt dat het schip hersteld is! (in Afrika!?)
Heb nog eens verder zitten vergelijken, aan de stuurboordzijde zitten nu volgens mij 9 ramen in de
opbouw, vroeger waren dit er 10. Het dekhuisje (ik noem het bushokje) is inderdaad veel kleiner,
het heeft nu aan de zijkant 2 ramen met een dikke middenstijl, voorheen drie ramen met een groter
middelste raam.
En wij maar denken (al bijna anderhalf jaar) dat het schip waarschijnlijk niet(s) meer was...

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #238 Gepost op: 22 september 2011, 09:58:43 »
Ik kan niets vinden in de LC van dinsdag! Zou je het kunnen inscannen en op het forum zetten?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #239 Gepost op: 22 september 2011, 20:39:17 »
Super!