Hoi Njord.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik denk dat je het idee om de oude Oost vlieland te bergen en terug te brengen in de oorspronkellijke staat maar beter kunt vergeten. Het schip bivakkeert intussen al weken in het zoute zeewater dus je kunt er rustig van uitgaan dat er van de technische installatie niets meer bruikbaar is, en zoals je zelf al opmerkt, rederij doeksen heeft het uiterlijk van het schip in de laatste jaren op de Waddenzee ook nog een keer ernstig verkracht. Toen de Oost vlieland hier een paar weken heeft gelegen in bezit van de familie Rijf, ben ik een aantal keren aan boord geweest en je wilt niet weten hoe het interieur vernield was. Eigenlijk was er niets van over en ik had dan ook het grootste respect voor Iemke en Frank Rijf die toen nog vol goede moed waren om er weer iets van te maken. Mij was de moed direct al in de schoenen gezakt, bij het zien van zoveel verval. Tja, en dan zullen we het over het vervolg maar niet meer hebben, uiteindelijk is het de beslissing van de rederij geweest, dat er met het schip niet meer op de Waddenzee mocht worden gevaren, ik neem de uitspraak "mijn doeksen hart bloedt". toen de Oost vlieland was gezonken van Doeksen directeur Paul Melles dan ook met een korrel zout.
Het deed mij net zoals jou ook waarschijnlijk pijn te vernemen dat een schip, waar je hele goede herinneringen aan hebt, op een dergelijke manier aan zijn eind komt en begrijp je daarom ook heel goed, maar de realitiet is helaas iets weerbarstiger dan je wensen
Pieter