Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 304454 keer)

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #180 Gepost op: 20 november 2007, 20:22:22 »
Ik heb voorjaar 2006 een keer een foto geplaatst van de Oost-vlieland .
foto was genomen vanaf de kop van de jachthaven en is begin jaren 80 gemaakt.
Daarvan is een vergroting gemaakt van ongeveer 30 bij 40.
Deze foto (ingelijst) ligt bij mij in de kast te verpieteren.
Persoonlijk heb ik (al hoe Jammer) geen plaats voor haar.
Als er mensen zijn die hier belang bij hebben dan kunnen ze zich bij mij melden.

Foto is op navraag bij mij te bekijken.

Groet,

Mjee

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #181 Gepost op: 1 december 2007, 21:35:24 »
De foto's uit de hele oude (schoenen) doos zijn aardig aan het minderen maar ik vond nog een aardige van de Oost Vlieland die op een koude novembermiddag naar Vlieland vertrekt, het jaar is 1966, het schip was toen 4 jaar oud en ik was 14.  allebei nog steeds in de vaart.


Pieter


Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #182 Gepost op: 1 december 2007, 21:41:02 »
Blijft mooi deze dames op foto's te zien.

Waarom stond op de schepen destijds met een bord de eilandnamen waar ze naar toe voeren eigenlijk?
Ze hadden toch een vaste plaats/volgorde voor het afmeren kan ik me zo herinneren, of laat mijn herinnering mij hier in de steek?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #183 Gepost op: 1 december 2007, 22:25:33 »
Waarom dit was weet ik niet precies, maar heb wel een idee.Ik  weet  dat er diverse passagiers op de verkeerde boot terecht kwamen.
Zo gebeurde het bijvoorbeeld dat vlak nadat de Midsland op Vlieland kwam te varen er dorpsgenoten van mij, die in de overtuiging waren dat ze de boot naar Terschelling namen,  a/b van de Midsland stapten en op vlieland terecht kwamen.
Dat zal ongetwijfeld in een eerder stadium ook wel eens zijn gebeurt, waardoor Doeksen de borden met eilandnamen op de boten heeft geplaatst.

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #184 Gepost op: 2 december 2007, 09:28:26 »
Marten Jan en Richard hebben beide gelijk , Vlieland lag -en ligt nog steeds- aan het  zuidelijke eind van de kade en Terschelling aan het noordelijke eind, maar het zal zeker voorgekomen zijn dat mensen op de verkeerde boot stapten, het is nu overigens een stuk overzichtelijkerm met twee schepen, maar vergeet niet dat er toen soms 4 schepen tegelijk aan de veerbootkade lagen, en ik kan me voorstellen dat iemand die voor de eerste keer naar een van de eilanden reisde, (misschien niet een de voor en achterkant van een schip kon onderscheiden) in de war raakte.
Een paar jaar terug hoorde ik een paar dames, Een verklaarde, wijzend op de naam "Friesland" met een serieus gezicht : "Zie je, die boot gaat naar Friesland." Ik heb maar niet gevraagd of het schip voor de terugreis dan ook herdoopt werd, maar het geeft wel aan, hoe er gedacht word. Op de foto zijn de borden zowel op de Frieland en de Oost Vlieland te zien. (foto Ria Bos)

andre

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #185 Gepost op: 2 december 2007, 15:11:04 »
In de net uitgekomen nieuwsbrief van de stichting zeesleepboot Holland stond een leuk artiekel over de ontwerper van de (in mijn ogen) mooiste doeksen schepen de Holland, oost-vlieland(1962) en de friesland (1956). Dit was de heer Dirk Schouten uit Heemstede. (1878-1961)  Aan bod kwam o,a de complexe opdracht om de Holland te ontwerpen, een passagiersschip, berigingsjager(sterk en snel) en een schip wat imponeert. De Oost- Vlieland was zijn laatste opdracht en op de dag dat het ontwerp klaar was is hij overleden, zo meldt het stukje.  (helaas heb ik geen scanner vandaar zo)

Van twee schepen heb ik een model (het bouwpakket van de holland is nog niet af) , een foto hierbij met een mooie foto van Wim Vink als achtergrond zoals deze in mijn huis staat.  Zag overiges dat de Poll voor mooiste doeksen schip allertijden gesloten is. of heb ik iets gemist?

Vg

andre hilberts 

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #186 Gepost op: 2 december 2007, 17:06:52 »
Nee Andre, de poll op de site zelf heb ik gesloten. Je kon die poll via via doen, helaas gaf de poll na verloop van tijd steeds een error. Ik ga hem begin 2008 weer plaatsen. Heb de gegevens wel bewaard.

tully1

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 40
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #187 Gepost op: 2 december 2007, 22:25:40 »
Hoi Andre,

Mooi model van de Oost-Vlieland. Mijn favoriete schip van Doeksen! Heb je dit model geheel zelf gemaakt? Van tekeningen of is zoiets te koop? Van de Holland weet ik dat een model te koop is, dat is denk ik ook degene die je aan het bouwen bent.

mvrgr
Rob
Liever Vlielandgek dan gewoon gek!

andre

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #188 Gepost op: 3 december 2007, 15:10:45 »
Dank. Van de Oost-Vlieland(1962) is voor zover ik weet geen bouwpakket. Heb hem gemaakt met gebruik van enige tekeningen die ik heb van het schip. De Holland is wel een bouwpakket inderdaad, wat kleiner, hoop hem van de winter ook af te hebben.  En dan op naar de volgende misschien. (vlieland 1938)

Vg

andre

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #189 Gepost op: 4 december 2007, 22:38:22 »

arthur

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #190 Gepost op: 5 januari 2008, 15:28:50 »
yeah, those where he days. De Friesland was inderdaad altijd iets sneller, totdat de Oost Vlieland een nieuwe moter (Cat) kreeg. Toen was de Oost ineens de snelste; in het begin hadden vooral de ouwe Friesland baasjes, zoals ome Willem Bekkers het daar moeilijk mee. Maar het was inderdaad een pracht gezicht, die twee klassiekers en als de Noord Nederland ook "laat" was, 3 klassiekers aan de kade te zien liggen, vooral met hoogwater.




Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #191 Gepost op: 9 januari 2008, 16:07:41 »
Over klassiek gesproken, dat vinden we allemaal toch mooi. Vandaar dat je op auto gebied nu weer een nieuwe Minie hebt en een nieuwe Fiat 500. Met schepen doen ze dat toch ook. Zo lijkt de Queen Mary 2 een beetje op z'n oude voorganger uit de jaren 30 van de vorige eeuw, en heeft Disney ook een paar splinter nieuwe oude ogende schepen rond varen!
Idee voor de rederij Doeksen om het eerste nieuw te bouwen schip een retro look te geven van de oude Oost Vlieland of de oude Friesland, dat moet toch kunnen en erg mooi zijn, beter dan wat er nu naar Vlieland vaart.....!
Volgens mij is -op termijn- de huidige Friesland wel aan vervanging toe, dus het nieuwe vlagge schip naar Terschelling, dat wordt een retro Friesland ! look, ik ben benieuwd........ :D ;) :)
Groeten Henk Dijk
   

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #192 Gepost op: 10 januari 2008, 18:06:56 »
Hoi Henk,

Misschien een beetje off-topic, maar ik heb nog een paar kanttekeningen omtrent retro design, de nieuwe mini en de Fiat 500, zijn heel leuke ontwerpen, die het ook goed doen, dat geld trouwens niet voor de new Beetle, maar voor mij staat het toch ver weg van het origineel, de gelijkenis tussen de Queen Mary 2 en z'n voorganger zie ik niet echt.
Het ontwerpen van schepen heeft eeuwenlang een gestage ontwikkeling doorgemaakt die uiteindelijk de mooiste ontwerpen opleverde na de tweede wereldoorlog, niet alleen koopvaardijschepen, maar ook nuttige en onopvallende schepen als de waddenveerboten. De oude Friesland Oost Vlieland en Noord Nederland waren ontegenzeggelijk schepen met een mooie zeeg, dekronding en ten opzichte van de romp harmonieus geproportioneerde opbouwen, zeker  op de Noord Nederland met teakhouten railingen en met mooi hout betimmerde salons had je het gevoel dat de reder iets extra voor het uiterlijk van het schip over had.
Kwam ook bij de koopvaardij voor, een zeker niet als scheutig staande rederij als de KNSM gaf tot in de jaren zestig zijn vrachtschepen een teakhouten brug mee, onder het motto , je mag iets voor het uiterlijk overhebben.  
Toch werden de schepen geen "modieuze toonkamers" je wist ook binnen altijd dat je aan boord van een schip was. UIterlijk was een sobere kleurstelling, een zwarte of grijze romp, witte opbouw, gele masten en een forse herkenbare schoorsteen -soms een gele of witte bies over de lengte of een witte verschansing voldoende om de natuurlijke lijnen nog eens te onderstrepen.
Eind jaren zestig was het afgelopen met al dit fraais, de rationalisatie zette door en de zeeg verdween, en met dat de scheepsvorm vierkanter en lelijker werd, kregen de designers helaas ook meer te zeggen, ook bij Doeksen. De Friesland kan ik helaas niet een fraai schip noemen, hooguit functioneel, en over de Vlieland wil ik het helemaal maar niet hebben, detailsals de brede diagonale strepen die de scheepsvorm dan ook nog een keer verbrokkelen en de speelgoedzeehond maken het nog erger, tja als je vormgevers loslaat op schepen.......... Terwijl we op dit forum hebben kunnen zien dat de oude kleuren niet eens zouden misstaan op de nieuwe schepen.
Een nieuw schip een retro look geven? zou leuk zijn maar ik ben bang dat het met de huidige eisen heel moeilijk word, en bovendien, er vaart een mooi eigentijds ontwerp rond toch, teminste ik vind de huidige Koegelwieck een mooi ontwerp.

Pieter

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #193 Gepost op: 15 januari 2008, 20:53:35 »
De Oost-Vlieland buiten dienst aan de palen, voor in de haven van WTs, 31-7-1984.

[

Foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 3 april 2012, 17:25:49 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #194 Gepost op: 15 januari 2008, 21:58:24 »
Lag de OV in 1984 nog buiten dienst (zie vorig bericht); in 1987 was hij netjes geschilderd (over smaak valt niet te twisten) en was weer gereed voor extra diensten.



Foto te West-Terschelling, 25-7-1987, © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2016, 13:03:42 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink