Auteur Topic: Oosterschelde  (gelezen 33946 keer)

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Oosterschelde
« Reactie #30 Gepost op: 1 juni 2007, 23:05:34 »
Een hele mooie foto van 1960 uit de collectie van Germen de Groot. Uniek omdat er niet veel foto's van de Oosterschelde zijn in kleur.


« Laatst bewerkt op: 12 juli 2009, 12:50:40 door Wim Vink »

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 173
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Oosterschelde
« Reactie #31 Gepost op: 2 juli 2007, 15:52:08 »
7 juli gaat deze oude dame naar Urk voor de keuring je kunt van deze gelegenheid gebruik maken om mee te varen onder het genot van een hapje en een drankje zoals ze dat zo mooi noemen.
het prijskaartje is wel erg prijzig: 100 euro maar dan wel alles all-in.

www.borrelsboot.nl
« Laatst bewerkt op: 2 juli 2007, 17:07:30 door Jeroen van Loo(T) »
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: PANASONIC LUMIX DMC FZ8 DIGITAL CAMERA

RoDe

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #32 Gepost op: 10 juli 2007, 15:20:15 »
De huidige WIllem-Jan heeft tijdelijk haar ligplaats in Zwolle verlaten. Voor onderhoud in zij naar Urk gesleept alwaar zij op de plaatselijke werf
een periodiek ondehoud krijgt.

Robin.

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 173
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Oosterschelde
« Reactie #33 Gepost op: 10 juli 2007, 16:10:33 »
De huidige WIllem-Jan heeft tijdelijk haar ligplaats in Zwolle verlaten. Voor onderhoud in zij naar Urk gesleept

ja dat klopt, maar volgens mij had ik dat al in een vorig bericht gezet, op de foto's zie je ook dat de tent op het achterdek weg is gehaald, er waren ook meerdere voorbereidingen nodig, ik zal binnenkort even een mailtje sturen of ze daar foto's van hebben dan wel niet van de werf.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: PANASONIC LUMIX DMC FZ8 DIGITAL CAMERA

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #34 Gepost op: 13 augustus 2007, 22:24:48 »
In de collectie van Tjebbe Cupido vond ik deze foto. Er stonden geen gegevens bij, maar moete genomen zijn tussen 1959 en 1963, de periode dat het schip gedurende de zomermaanden door de TSM van de PSD werd gecharterd.
De foto werd genomen vanaf de Friesland en het randje is nog net de Holland te zien.

Voor de liefhebbers: let ook eens op de vrachtwagens. Volgens mij was de cab-over-engine (de achterste) van Jaap Haan. De voorste lijkt me de Ford Thames van Zordrager. Wie betere gegevens heeft, mag dat per omgaande melden. Het is al meer dan 40 jaar geleden. Dan is de harde schijf niet in alle gevallen even paraat :)



En als iemand weet wie de fotograaf was ......?
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2013, 09:26:08 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #35 Gepost op: 4 februari 2010, 22:25:29 »
Van dit schip dat tegenwoordig onder de naam WillemJan alias Borrelsboot dienst doet als horecagelegenheid, vond ik op de site www.borrelsboot.nl nog wat technische informatie en historische foto's. Er zitten ook foto's bij van dit schip in dienst van Doeksen. De technische informatie en de foto's zijn de vinden via deze directe link: http://www.borrelsboot.nl/historie.html (en dan even naar beneden scrollen).

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oosterschelde
« Reactie #36 Gepost op: 4 februari 2010, 23:26:22 »
Gegevens zijn niet helemaal correct, ik zal ze morgen nog wel even doorseinen. De bewering dat het schip als "troiepentransportschip" zou zijn ingezet is wat overdone. Bij terugtrekken van de Franse troepen uit Walcheren in mei '40 hebben deze hulpvaardige lieden het schip domweg in beslag genomen om maar zo gauw mogelijk weg te zijn.
De foto "casco" is het schip, door brand vernield in de Arne. het is in feite nog in de oorlog herbouwd en vervolgens weer vernield door bomibslag.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oosterschelde
« Reactie #37 Gepost op: 5 februari 2010, 14:54:28 »
Als gisteren aangekondigd hier de juiste gegevens van de 'Oosterschelde'. De op de site van Borrel aangegeven BRT en NRT hebben betrekking op een zeemeting uit 1933; deze is na de oorlog (en dus na de verlenging) niet gehandhaafd. Omdat het schip was verlengd, kloppen deze gegevens niet met de situatie zoals het schip op Terschelling was.

Werf: Kon Mij "De Schelde', Vlissingen, nr 198
LOA/LtLL:                55,12/53,12
GrBr/Brspant:             8,85/  8,50
Hol/ Diepg.:               3,25/  2,25
Laadvermogen:         190.089 kg, 25 auto's (NB dit zijn geen PAE's volgens moderne "standaards", bovbendien zou je er met de auto's van nu geen 25 op kwijt kunnen)

Hoofdmotor 1 5-cil 2t ew d.o. SCHELDE-SULZER diesel type 5RK-SP 36 420 APK/260 O/min, cil diaxslag= 360x460 mm

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #38 Gepost op: 11 augustus 2010, 23:52:17 »
In een fotoalbum van mijn ouders zomaar een kleurenfoto van de Oosterschelde tegengekomen, in gezelschap van de Stortemelk II, ik vermoed dat de foto vanaf de Friesland (1) is gemaakt, wanneer weet ik niet. De originele foto is niet zo best meer (paarse zweem) maar de scanner heeft er nog iets moois van weten te maken.

groeten,
Evert Jan ( ? )
« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 22:21:31 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #39 Gepost op: 12 augustus 2010, 07:25:59 »
Prachtig plaatje en goed speurwerk.
Compliment voor je scanner!
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #40 Gepost op: 23 mei 2011, 22:09:44 »
Vanmorgen kwam ik vanuit het oosten van het land langs Zwolle. Eventjes een kijkje genomen bij de voormalige Oosterschelde die Doeksen van 1959 tot 1963 gecharterd heeft van de PSD. Het schip heeft zo te zien nog steeds dezelfde (horeca) bestemming. Het schijnt dat de originele Schelde-Sulzer nog steeds in de machinekamer staat, en ook nog werkend is. Werkende hoofdmotor of niet, het lijkt me sterk dat het schip nog zelfstandig kan varen.


Foto's: Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:31:04 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #41 Gepost op: 23 mei 2011, 22:48:51 »
Details van het schip van kop naar kont. De schoorsteen had op de foto's die IALA eerder maakte in Zwolle nog de oorspronkelijke lengte. Het bovenste (zwarte) deel is nu verdwenen. Let trouwens even op de mooie versiering van het stuurhuis  ;D

Foto's: Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:32:24 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oosterschelde
« Reactie #42 Gepost op: 23 mei 2011, 23:14:30 »
Verleden jaar maart heb ik het schip al gezien met ingekorte schoorsteen. Wat versiering aangaat: het wordt er allemaal niet beter op. Er mag dan beweerd worden dat de motor nog "werkend" is, dat moet ik nog zien. Als zoiets al zolang is opgelegd, dan werkt er meestal niet veel meer als die motor niet minstens een keer per week fatsoenlijk wordt getornd en ook nog eens wat uren warm draait. Bovendien was de conditie van deze 5-cilinder Schelde-Sulzer al niet daverend toen de boot uit Zeeland werd verkocht.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #43 Gepost op: 23 mei 2011, 23:42:21 »
Ik moet inderdaad ook nog zien of er nog leven te krijgen is in die motor. De motor is inmiddels bijna 80(!) jaar oud. In het zusterschip 'Koningin Emma', dat nu als Estrella vaart voor rederij Vrolijk, staat de oorspronkelijke Schelde-Sulzer niet meer. Die had blijkbaar zijn beste tijd (jaren terug) ook al gehad. Volgens mij staat daar nu een MAN in. Verder is de Estrella vele malen mooier dan de Willem Jan, en is het veel meer nog in de oorspronkelijke staat.

Altijd een beetje dubbel gevoel als je dit soort mooie oude schepen zo ziet liggen met een dergelijke bestemming. 'Leuk dat het schip nog bestaat', denk je dan. Vervolgens zie je de foto's van vroeger en dan wordt het er inderdaad allemaal niet beter op.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oosterschelde
« Reactie #44 Gepost op: 24 mei 2011, 14:26:28 »
Ik moet inderdaad ook nog zien of er nog leven te krijgen is in die motor. De motor is inmiddels bijna 80(!) jaar oud. In het zusterschip 'Koningin Emma', dat nu als Estrella vaart voor rederij Vrolijk, staat de oorspronkelijke Schelde-Sulzer niet meer. Die had blijkbaar zijn beste tijd (jaren terug) ook al gehad. Volgens mij staat daar nu een MAN in. Verder is de Estrella vele malen mooier dan de Willem Jan, en is het veel meer nog in de oorspronkelijke staat.

Altijd een beetje dubbel gevoel als je dit soort mooie oude schepen zo ziet liggen met een dergelijke bestemming. 'Leuk dat het schip nog bestaat', denk je dan. Vervolgens zie je de foto's van vroeger en dan wordt het er inderdaad allemaal niet beter op.

Kijk eens op Boot.10.nl (punt tussen Boot en 10 niet zeker) en zoek daar Boot 3 eens op, is de ex Prins-Claus van Urk-Enkhuizen, ex Frisia X van Norden-Juist (1935).