Auteur Topic: Oosterschelde  (gelezen 24122 keer)

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Oosterschelde
« Reactie #15 Gepost op: 22 juli 2006, 23:59:53 »
Weet je wat het is, ik parkeerde mijn auto al heel lang bij het naastgelegen parkeerplaats als ik naar 1 van m'n artsen moest in een naast gelegen gebouw. Ik wist wel dat er iets bijzonder met dat schip was maar niet dat het een ex Doeksen is.

Voor alle duidelijkheid: De Oosterschelde is NIET een schip van Doeksen geweest. Wel is het schip regelmatig in de begin jaren 60 gecharterd door de Rederij.

Kun je na gaan hoeveel ik van dit schip weet...  :P ;D
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2009, 19:37:40 door Wim Vink »
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: PANASONIC LUMIX DMC FZ8 DIGITAL CAMERA

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oosterschelde
« Reactie #16 Gepost op: 15 september 2006, 00:59:32 »
Schip had, als alle Provinciale Boten uit Zeeland, een apart koproer en een aparte stuurstand achterop het promenadedek. Achteruit de haven uitvaren was een PSD-liefhebberij. TESO heeft dat bij DE Dageraad (2, 1955) en de Dokter Wagemaker (1, 1934) overgenomen. Doeksen heeft het koproer van DE DAGERAAD (2, 1955) onmiddellijk laten dichtlassen.

Zie verder:

De Provinciale Boot, Franeker 2003

Wij Zeeuwen konden overigens veel beter met veerboten varen dan Terschellingers........

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 427
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Oosterschelde
« Reactie #17 Gepost op: 15 september 2006, 10:05:57 »
Wij Zeeuwen konden overigens veel beter met veerboten varen dan Terschellingers........
Waaruit blijkt "duidelijke" verschil in stuurmanskunst dan?
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Oosterschelde
« Reactie #18 Gepost op: 15 september 2006, 15:41:12 »
De Oosterschelde en de Westerschelde staan erom bekend om hoe het er kan spoken.. Ik denk dat Willem dat bedoelt. Ook zie je nu in Italie dat ze daar totaal niet met de PSD schepen kunnen varen, terwijl het in Zeeland perfect ging.

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 427
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Oosterschelde
« Reactie #19 Gepost op: 15 september 2006, 16:59:01 »
Kan het dan wellicht aan de gebruikte techniek op de schepen liggen i.p.v. aan de schippers?
Kan me niet voorstellen dat er zo veel schippers niet zouden kunnen varen.
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Oosterschelde
« Reactie #20 Gepost op: 16 september 2006, 08:49:13 »
Als het aan de technieken zou moeten liggen, dan kan het verschillend zijn.

De Oosterschelde schepen hadden naar mijn weten alleen maar een schroef + roer.
Als je verder gaat naar de wat nieuwere: Prinses Cristina (1968) Prins Willem Alexander (1970) en Prinses Juliana (1986) die hadden op beide koppen, een schroef + roer.

Als we naar de nieuwsten gaan: Koningin Beatrix (1993), Prins Johan Friso (1997) dan waren deze schepen uitgerust met roerpropellors, hetzelfde wat onder de Dokter Wagemaker, en veel moderne sleepboten hangt.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oosterschelde
« Reactie #21 Gepost op: 20 september 2006, 21:04:58 »
Ik schertste natuurlijk maar wat. Ze kunnen op Terschelling (EN VLIELAND) natuurlijk best varen, maar een feit wil ik jullie niet onthouden. In 1972 werd "onze" Haringvliet naar Terschelling verkocht, beter bekend als "De Slof". Er was nog nooit zo'n grote autoveerboot op TS geweest en uit eigen ervaring (ik heb er nog wel eens een blauwe maandag op gevaren, ben 7 jaar in los-vaste dienst geweest bij de RTM) weet ik hoe lastig dat schip op koers te houden was bij dwarsstrooms binnenvaren van de haven (Middelharnis en Terschelling verschilden niet zoveel voordat de dam naar Goeree er was). Twee van onze kapiteins zijn in '72 een aantal weken meegewesst en die kwamen krom van het lachen terug met de daverende mededeling dat die Terschellingers niet konden varen. De Haringvliet was op een van zijn eerste vaarten, als te verwachten, uit z'n roer gelopen en met de kop de westelijke dam ingevaren, een vet gat achterlatend in de basaltglooiing, zelf verder onbeschadigd....... Volgens mij deden onze jongens dat erom (ze zijn nu allebei dik in de tachtig), want dat waren geweldige pestkoppen. De stuurmachines van de Haringvliet reageerden nogal traag en dat zal wel de oorzaak zijn geweest. Overigens was de "vloot" van de RTM vergeleken bij Doeksen mnaar een aftands zootje. Wij hadden toen net ons laatste stoomschip in gebruik.......

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oosterschelde
« Reactie #22 Gepost op: 20 september 2006, 21:14:47 »
Als het aan de technieken zou moeten liggen, dan kan het verschillend zijn.

De Oosterschelde schepen hadden naar mijn weten alleen maar een schroef + roer.
Als je verder gaat naar de wat nieuwere: Prinses Cristina (1968) Prins Willem Alexander (1970) en Prinses Juliana (1986) die hadden op beide koppen, een schroef + roer.

Als we naar de nieuwsten gaan: Koningin Beatrix (1993), Prins Johan Friso (1997) dan waren deze schepen uitgerust met roerpropellors, hetzelfde wat onder de Dokter Wagemaker, en veel moderne sleepboten hangt.


Alle zijladers van de PSD, met uitzondering van de Zandkreek, de Noord-Beveland (1955) en de kleine motorbootjes hadden een koproer. De Emma, Willem I en de Oosterschelde hadden achterop het promenadedek een open stuurstand om achteruit te varen. De schroef trok het schip dan naar buiten, de stuurstand bediende door middel van een horzontale knuppel het koproer. TESO heeft dat sinds 1934 tot en met de tweede "De Dageraad" ook zo gedaan en had dat in Zeeland afgekeken. Dat achteruitvaren had als reden, dat deze schepen dan niet in de haven op een paal hoefden te zwaaien, wat nogal eens tijdrovend was, terwijl de dienstregeling niet al te ruim was. Bovendien had je minder kans op schade. In Zierikzee was het voor 1956 (hele kleine jongen) helemaal feest, daar voer de Oosterschelde dik anderhalve kilometer achteruit het havenkanaal uit om op de Oosterschelde te zwaaien. Ze hadden daar trouwens ook de niet ongevaarlijke gewoonte, het schip op het laatste moment af te remmen tegen de aanlegplaats met een aantal slagen van een staadraad om de middelbolder. Werkte altijd, nooit wat mee gebeurd.

Duidelijk?

wkruit

  • Gast
Re: Oosterschelde
« Reactie #23 Gepost op: 12 december 2006, 00:06:50 »
De Oosterschelde vaart de haven uit. Ik kan mij als kind nog herinneren, dat zij de haven binnenvoer en niet draaide, en met een noodgang, achteruit, de haven weer uitvoer naar Harlingen. De kapitein was volgens mij Lettinga.
http://img341.imageshack.us/img341/2332/oosterschelde8md.jpg
Help: hij krijg ik deze foto geplaatst?

De zelfde Oosterschelde is nu te bewonderen als partyboot in Zwolle. Weliswaar stevig verbouwd, maar onder al die verbouwingen zit het complete originele schip. Inclusief houten rijdek en werkende Schelde-Sulzer uit 1933.

Groeten W. Kruit

wkruit

  • Gast
Re: Oosterschelde
« Reactie #24 Gepost op: 12 december 2006, 00:12:56 »
Als het aan de technieken zou moeten liggen, dan kan het verschillend zijn.

De Oosterschelde schepen hadden naar mijn weten alleen maar een schroef + roer.
Als je verder gaat naar de wat nieuwere: Prinses Cristina (1968) Prins Willem Alexander (1970) en Prinses Juliana (1986) die hadden op beide koppen, een schroef + roer.

Als we naar de nieuwsten gaan: Koningin Beatrix (1993), Prins Johan Friso (1997) dan waren deze schepen uitgerust met roerpropellors, hetzelfde wat onder de Dokter Wagemaker, en veel moderne sleepboten hangt.


Alle zijladers van de PSD, met uitzondering van de Zandkreek, de Noord-Beveland (1955) en de kleine motorbootjes hadden een koproer. De Emma, Willem I en de Oosterschelde hadden achterop het promenadedek een open stuurstand om achteruit te varen. De schroef trok het schip dan naar buiten, de stuurstand bediende door middel van een horzontale knuppel het koproer. TESO heeft dat sinds 1934 tot en met de tweede "De Dageraad" ook zo gedaan en had dat in Zeeland afgekeken. Dat achteruitvaren had als reden, dat deze schepen dan niet in de haven op een paal hoefden te zwaaien, wat nogal eens tijdrovend was, terwijl de dienstregeling niet al te ruim was. Bovendien had je minder kans op schade. In Zierikzee was het voor 1956 (hele kleine jongen) helemaal feest, daar voer de Oosterschelde dik anderhalve kilometer achteruit het havenkanaal uit om op de Oosterschelde te zwaaien. Ze hadden daar trouwens ook de niet ongevaarlijke gewoonte, het schip op het laatste moment af te remmen tegen de aanlegplaats met een aantal slagen van een staadraad om de middelbolder. Werkte altijd, nooit wat mee gebeurd.

Duidelijk?

Dat laatste mag een wonder heten. Ik heb enige tijd geleden een stukje film gezien op Omroep Zeeland. Daar was te zien dat de Prins Willem II (zusterschip van de Oosterschelde) aan het ponton in Terneuzen met een staaldraad om de bolder in het Bb gangboord werd afgestopt. Zonder handschoenen en met de handjes nog geen 20 cm van de bolder....
Zou nu de doodstraf op staan volgens mij...
W!W

wkruit

  • Gast
Re: Oosterschelde
« Reactie #25 Gepost op: 12 december 2006, 00:36:57 »
Heeft er nog iemand foto's van de Oosterschelde hoe de er nu bij ligt? Volgens de site www.borrelsboot.nl zou de machine kamer en dergelijke nog in originele staat zijn.

het schip ligt nu als Willem-Jan aan de Pannekoekendijk in Zwolle. Onder alle verbouwingen zit het complete oude schip nog. Ook de machinekamer is nog intact, met de originele, werkende Schelde-Sulzer er nog in (en nog wat oud gereedschap!). Het houten rijdek is ook nog aanwezig.
Ik ben een aantal jaren geleden -in de baas zijn tijd!!- aan boord wezen kijken. De dame die op dat moment de leiding had, was reuze trots op het schip en ik kreeg een complete rondleiding!
« Laatst bewerkt op: 12 december 2006, 00:40:30 door wkruit »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Oosterschelde
« Reactie #26 Gepost op: 23 januari 2007, 18:29:18 »
De achterzijde van de Oosterschelde.



foto coll. museum ''het Behouden Huys"
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2009, 12:47:55 door Wim Vink »

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 60
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #27 Gepost op: 25 januari 2007, 16:21:50 »
Heb begrepen dat de tegenwoordige Willem-Jan dit jaar naar de werf gaat op Urk waarschijnlijk. Ook wordt de motor nog iedere week getornd door enkele vrijwilligers, ook willen ze proberen die kar weer echt aan te slingeren. Wanneer een en ander precies gaat gebeuren is nog niet bekend.

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 427
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Oosterschelde
« Reactie #28 Gepost op: 25 januari 2007, 20:09:27 »
HEt wapen op het schip, is dat het Zeeland-wapen of is dat van een reder (duidelijk niet van Doeksen)?
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Wim Vink

  • Algemene moderator
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 2.603
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #29 Gepost op: 25 januari 2007, 20:41:36 »
Dit is het wapen van Zeeland: luctor et emergo
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2012, 15:39:42 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/