Dat dacht ik dus ook, de toerentellers en de plaatjes van de keerkoppelingen vormen ook geen geheel op het paneel. De schroeven draaien trouwens geen 1.600 rpm omdat de tandwielkasten een overbrenging van 3,5:1 hebben. Dus elke 3,5 omwentelingen die de ingaande as (motor) maakt, vertaalt zich naar 1 omwenteling van de uitgaande as (dus ook van de schroef). Dan draaien de schroeven 1.600 / 3,5 = ca. 460 rpm wat mij aannemelijk lijkt.
Ik vermoed dat het toch iets van zijwaartse stroming of een flauwe bocht geweest is. Die tandwielkasten zullen een vaste overbrenging hebben en dan gaat het schip toch echt niet rechtdoor bij ongelijke toerentallen aan BB en SB zijde (of ze moeten constant tegensturen
).
Als ik eens met het schip vaar, dan zal ik tijdens het manoeuvreren erop letten. Is het inderdaad het toerental van de ingaande as, dan moet de toerenteller op '0' staan als de keerkoppeling op neutraal staat. Blijft de toerenteller een toerental aangeven als de keerkoppeling op neutraal staat, dan zijn het de toerentellers van de motoren.