Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen
Vlieland
Humtidumty:
MS Vlieland
Topic voor foto's, discussie en andere wetenswaardigheden over dit schip wat op 20 juli 2005 in dienst van Rederij Doeksen gekomen is.
Voor uitleg over het plaatsen van foto's: Overige onderwerpen - Foto's plaatsen
Voor meer info/hulp, neem contact op met de Moderators via Email of een Persoonlijk Bericht. Moderators:
PiebeJanMan, Wim Vink, Vriend, en Jan Leenstra.
Enkele algemene gegevens van de Vlieland:
IMO: 9303716
Callsign: PD2749
MMSI: 244090796
Type: Passagier-/RoRo-schip
Geregistreerde thuishaven: Terschelling
Afmetingen
Lengte (oa): 67,84 m.
Lengte (pp): 62,64 m.
Breedte (gem): 17,0 m.
Breedte (extr): 17,25 m.
Diepgang (CWL): 2,6 m.
Depth: 5,0 m.
Tonnages
DWT: 333 t.
GT: 2726 t.
NRT: 872 t.
Capaciteit
Stallengte autodek: 300 m.
Minimale hoogte autodek: 2,60 m.
Auto's: 59 (of 6 vrachtwagens en 35 auto's)
Passagiers: 1200*
Prestaties
Motoren: 4x Caterpillar 3508B
Vermogen (MCR): 4056 PK ~ 2984 kW
Toerental motoren: 1600 rpm
Voortstuwing: 4x schroef (fixed pitch)
Boegschroef: 4x (elektrisch)
Snelheid (op CSR): 15,1 knopen **
Constructie
Gebouwd bij: FBMA Marine, Cebu (Fillipijnen)
Bouwnummer werf: 1018
Kiellegging: 20-12-2003
Tewaterlating: 27-1-2005
Opgeleverd: 15-4-2005
In dienst Rederij Doeksen: 20-7-2005
Bronnen: Lloyd's Register - Fairplay's Internet Ships Register, http://www.rederij-doeksen.nl/index.php?id=47 en dit forum.
* Na invoering van het boekingssysteem in 2006 wordt het schip volgeboekt tot 900 passagiers (aantal binnenzitplaatsen).
** Dienstsnelheid volgens Lloyd's Register (volgens Rederij Doeksen 14 knopen), topsnelheid bedraagt circa 17,5 knopen.
Topicstart: PiebeJanMan
Tijdens de lange reis vanaf de werf naar Harlingen stond er achterop de Vlieland als "thuishaven" Panama.
Waarvoor is dit?
Is het schip technisch b.v. nog niet eigendom van Doeksen tot de feestelijke overdracht & "naamgeving"?
Mark:
Richard,
De Panamese vlag is een goed voorbeeld van een goedkope vlag. Factoren die het voor buitenlandse schepen aantrekkelijk maken om onder de vlag van bepaalde landen te varen zijn de lage registratiekosten, de goedkope arbeidskrachten en de lage of onbestaande belastingen.
De geregistreerde eigenaar was (en is nog steeds) Wilbar Shipping.
Kortom: Centjes!
Humtidumty:
--- Citaat van: Mark op 10 november 2005, 23:29:45 ---Richard,
De Panamese vlag is een goed voorbeeld van een goedkope vlag. Factoren die het voor buitenlandse schepen aantrekkelijk maken om onder de vlag van bepaalde landen te varen zijn de lage registratiekosten, de goedkope arbeidskrachten en de lage of onbestaande belastingen.
De geregistreerde eigenaar was (en is nog steeds) Wilbar Shipping.
Kortom: Centjes!
--- Einde van citaat ---
Betekend dat dat Doeksen technisch gezien niet de eigenaar is maar slechts de exploiteur van het schip? En is dat ook het geval bij de andere schepen van Doeksen wellicht?
Toch een aparte constructie waarin ik , uiteraard als leek, geen voordelen zie.
Ze huren het schip dan of zo?
Enig voordeel van zo'n constructie is dat Doeksen zelf geen inverstering hoeft te doen, maar capitaal beschikbaar heeft voor andere wensen.
Mark:
Ik heb geen enkel idee hoe Doeksen haar boten exploiteerd. Dit gaat mijn interesse ook te boven, om eerlijk te zijn...
De overige schepen hebben zo te zien als Registered owner TERSCHELLINGER STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ.
Jan van de Witte:
De vlieland was op haar reis van filipijnen naar nederland gevlagt onder panamese vlag en had als eigenaar de sleeprederij uit dordrecht. Als manager stond doeksen. In Harlingen is doeksen pas eigenaar geworden.
En was jullie ook opgevallen dat het imonummer toen ook goed zichtbaar op de achterkant was aangegeven.
Groetjes Jan
www.janvandewitte.nl
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie