MS VlielandTopic voor foto's, discussie en andere wetenswaardigheden over dit schip wat op 20 juli 2005 in dienst van Rederij Doeksen gekomen is.
Voor uitleg over het plaatsen van foto's: Overige onderwerpen - Foto's plaatsenVoor meer info/hulp, neem contact op met de Moderators via Email of een Persoonlijk Bericht. Moderators:
PiebeJanMan,
Wim Vink,
Vriend, en
Jan Leenstra.
Enkele algemene gegevens van de Vlieland:IMO: 9303716
Callsign: PD2749
MMSI: 244090796
Type: Passagier-/RoRo-schip
Geregistreerde thuishaven: Terschelling
AfmetingenLengte (oa): 67,84 m.
Lengte (pp): 62,64 m.
Breedte (gem): 17,0 m.
Breedte (extr): 17,25 m.
Diepgang (CWL): 2,6 m.
Depth: 5,0 m.
TonnagesDWT: 333 t.
GT: 2726 t.
NRT: 872 t.
CapaciteitStallengte autodek: 300 m.
Minimale hoogte autodek: 2,60 m.
Auto's: 59 (of 6 vrachtwagens en 35 auto's)
Passagiers: 1200*
PrestatiesMotoren: 4x Caterpillar 3508B
Vermogen (MCR): 4056 PK ~ 2984 kW
Toerental motoren: 1600 rpm
Voortstuwing: 4x schroef (fixed pitch)
Boegschroef: 4x (elektrisch)
Snelheid (op CSR): 15,1 knopen **
ConstructieGebouwd bij: FBMA Marine, Cebu (Fillipijnen)
Bouwnummer werf: 1018
Kiellegging: 20-12-2003
Tewaterlating: 27-1-2005
Opgeleverd: 15-4-2005
In dienst Rederij Doeksen: 20-7-2005
Bronnen: Lloyd's Register - Fairplay's Internet Ships Register,
http://www.rederij-doeksen.nl/index.php?id=47 en dit forum.
* Na invoering van het boekingssysteem in 2006 wordt het schip volgeboekt tot 900 passagiers (aantal binnenzitplaatsen).
** Dienstsnelheid volgens Lloyd's Register (volgens Rederij Doeksen 14 knopen), topsnelheid bedraagt circa 17,5 knopen.
Topicstart: PiebeJanMan
Tijdens de lange reis vanaf de werf naar Harlingen stond er achterop de Vlieland als "thuishaven" Panama.
Waarvoor is dit?
Is het schip technisch b.v. nog niet eigendom van Doeksen tot de feestelijke
overdracht & "naamgeving"?