Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 181449 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.678
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #15 Gepost op: 26 juli 2006, 21:51:04 »
Circa 1960 was het ook mooi weer en stond er veel volk op de haven. Niet tussen hekken, zoals in 2006, maar in bedwang gehouden door politie te paard. De Vlieland (net zichtbaar) doet ook dienst op Ts, dus de oude Schellingerland zal de dienst op Vlieland wel hebben waargenomen.
Een ansichtkaart uit de collectie van Tjeb Cupido.

« Laatst bewerkt op: 8 juli 2009, 21:58:08 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 429
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2006, 13:55:00 »
Enig idee waarom de Vlieland op Terschelling werdt ingezet i.p.v. de Schellingerland?
De Scherllingerland had toch meer capaciteit dan de Vlieland lijkt me.
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.678
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #17 Gepost op: 27 juli 2006, 16:35:48 »
Enig idee waarom de Vlieland op Terschelling werdt ingezet i.p.v. de Schellingerland?
De Scherllingerland had toch meer capaciteit dan de Vlieland lijkt me.

Die extra capaciteit had het eiland Vlieland tijdens zomerse zaterdagen net nodig.
Ik kan me herinneren dat de Schellingerland zelfs als extra boot naar Vlieland voer. Dat was nog voor de komst van de Oost-Vlieland in 1962. Zoals bekend werd de Schellingerland in 1963 afgevoerd.

Terschelling kon begin jaren 60 de passagierstroom het hoofd bieden met de Friesland, Oosterschelde (in charter), Holland en de Vlieland (soms) of Schellingerland. En als het echt nodig was voer de Stortemelk ook naar Harlingen (zelf 1x waargenomen).
Uiteraard kunnen echte eilanders het veel beter vertellen, want die konden de hele zomer de inzet waarnemen. Ik maar circa 3 a 4 weken.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

marlyse

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Vrouw
  • Altijd de wind voelen en de zee ruiken.
Re: Friesland - 1956
« Reactie #18 Gepost op: 22 september 2006, 14:05:38 »
ik heb nog een foto, van de friesland 1.
groet marlyse.

« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2016, 13:38:59 door Wim Vink »
Marlyse van Dorland.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.530
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland - 1956
« Reactie #19 Gepost op: 7 november 2006, 12:07:57 »
Ja dit zag ik laatst op regioned (sammenvatting nieuws regionale omroepen). Ook beelden van de Friesland. Ik zou dit opnemen, maar de computer werkte niet mee....

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Friesland - 1956
« Reactie #20 Gepost op: 10 november 2006, 23:28:10 »
Ik heb stille hoop dat Wim Vink dit heeft opgenomen. Ik heb het wel gezien op RTV Noord Holland.  Was een leuk stukje en volkomen terecht dat het ms Friesland deze kwalificatie heeft mogen ontvangen.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Friesland - 1956
« Reactie #21 Gepost op: 23 november 2006, 17:21:29 »
Hier een bijzonder plaatje uit de collectie van Piet Sytema. Wanneer een vracht auto niet past, dan maar even een stukje laten overhellen.



Voorzomer 1971
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2009, 20:38:08 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.678
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #22 Gepost op: 23 november 2006, 18:53:59 »
Jan,

Dat stukje (van nog geen 2 minuten) staat inderdaad op mijn DVD rec.

Ik heb stille hoop dat Wim Vink dit heeft opgenomen. Ik heb het wel gezien op RTV Noord Holland.
« Laatst bewerkt op: 8 juli 2009, 22:01:40 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.530
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland - 1956
« Reactie #23 Gepost op: 24 november 2006, 10:11:27 »
Citaat
Jan,

Dat stukje (van nog geen 2 minuten) staat inderdaad op mijn DVD rec.

Wim, zou je mij dit kunnen mailen, zodat ik het online kan zetten of zou je dit zelf online willen zetten??

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Friesland - 1956
« Reactie #24 Gepost op: 28 december 2006, 13:49:56 »
Ik zie nu precies pas het "boegschroef" plaatje op de huid van het schip.
Kan iemand mij vertellen of deze er al vanaf 1956 inzit? Zo nee, wanneer is deze er dan ingebouwt?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.530
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland - 1956
« Reactie #25 Gepost op: 29 december 2006, 12:51:05 »
de 27e even in enkhuizen geweest:
er werd druk geklust op de boot.


« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2016, 00:37:28 door PiebeJanMan »

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Friesland - 1956
« Reactie #26 Gepost op: 11 januari 2007, 11:02:53 »
 Goed  te horen dat de oude Friesland nu een varend monument is geworden, jammer dat de Oost Vlieland niet kon worden behouden... Ik hoop dat het nu mogelijk is om de bovenkant van de pijp weer in de oude (ronde) orginele staat terug te brengen, dit inclusief de toeter.
Goed dat er enige tijd geleden een boegschroef is aangebracht (electrisch ?) dat hadden ze in 1955 meteen moeten doen. Ik herinner me nog dat met name de Friesland erg veel tijd nodig had om in de haven te keren (zowel in Harlingen als in West), waarbij elke keer de motor achteruit gezet moest worden (wat het typische Friesland geluid tot gevolg had) . De overtocht met de Friesland ging altijd wat sneller (voor die tijd) ten opzichte van de Noord Nederland (ex. TESO) en de Oost-Vlieland (nog met oude motor) maar deze tijdswinst werd vaak door het lange draaien teniet gedaan.
Tot zover, groet Henk Dijk :) 

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.678
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #27 Gepost op: 11 januari 2007, 19:25:59 »
Wat dacht je van lage bruggen? De schoorsteen is nu net zo hoog als de stuurhut. Mast laten zakken en je kan onder veel obstakels door.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2011, 14:54:21 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Dirk

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #28 Gepost op: 11 januari 2007, 20:16:43 »
Zit de schoorsteen er nou nog op?  In het bericht van PiebeJanMan van 29 December 2006 zit de schoorsteen er nog op..... en er staat dat die foto met een afgezaagde schoorsteen in de winter van 2003 gemaakt is!  Is de schoorsteen later weer in originele staat gebracht? Of is de datum van de foto fout?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.530
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland - 1956
« Reactie #29 Gepost op: 11 januari 2007, 21:28:09 »
het moet dan een van die dagen na mijn fotos gebeurd zijn, omdat ze toen aan het repareren/veranderen waren..