Auteur Topic: Vlieland - 1938  (gelezen 141461 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #120 Gepost op: 17 april 2010, 10:22:27 »
Prachtige opname. Je zou er naar terugverlangen weer eens een reisje met dat dingetje te doen!

Helemaal mee eens.
Maar door zulke uitspraken te doen word je wel oud.................. :)

 ;D :D Dat gaat vanzelf, hoe langer je vaart, des te verder kom je......

Stoomdynosaurus

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #121 Gepost op: 11 mei 2010, 21:36:56 »
De salon achter van de kleine Vlieland. De foto is genomen op 24 augustus 1972.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:00:55 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #122 Gepost op: 12 mei 2010, 00:39:42 »
De salon achter van de kleine Vlieland. De foto is genomen op 24 augustus 1972.


Prachtige prent; ik weet daarvan weinig, omdat ik doorgaans achter de koffie in de stuurhut zat om even bij te praten, waaruit heel bruikbare informatie kwam. Verder had ik zo ongeveer alle 'salons" wel gezien, dat was toen voor mij althans niet erg interessant. Stond liever achter het stuurwiel of in de vetput.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #123 Gepost op: 12 mei 2010, 22:21:42 »
De salon achter van de kleine Vlieland. De foto is genomen op 24 augustus 1972.


Prachtige prent; ik weet daarvan weinig, omdat ik doorgaans achter de koffie in de stuurhut zat om even bij te praten, waaruit heel bruikbare informatie kwam. Verder had ik zo ongeveer alle 'salons" wel gezien, dat was toen voor mij althans niet erg interessant. Stond liever achter het stuurwiel of in de vetput.

Dan kun je dit waarschijnlijk wel dromen Willem (de stuurhut van de kleine Vlieland). Het originele stuurrad dat je op deze foto ziet zit er overigens niet meer in. Er zit nu een ander exemplaar in, zie hiervoor de foto's van Arthur in het topic 'Vlieland - 1938'. De telegraaf is daarentegen nog steeds aanwezig.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:00:15 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #124 Gepost op: 13 mei 2010, 15:04:39 »
De salon achter van de kleine Vlieland. De foto is genomen op 24 augustus 1972.


Prachtige prent; ik weet daarvan weinig, omdat ik doorgaans achter de koffie in de stuurhut zat om even bij te praten, waaruit heel bruikbare informatie kwam. Verder had ik zo ongeveer alle 'salons" wel gezien, dat was toen voor mij althans niet erg interessant. Stond liever achter het stuurwiel of in de vetput.

Dan kun je dit waarschijnlijk wel dromen Willem (de stuurhut van de kleine Vlieland). Het originele stuurrad dat je op deze foto ziet zit er overigens niet meer in. Er zit nu een ander exemplaar in, zie hiervoor de foto's van Arthur in het topic 'Vlieland - 1938'. De telegraaf is daarentegen nog steeds aanwezig.

 

Zeer bekend, Jeroen, mooi!

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #125 Gepost op: 13 mei 2010, 22:57:42 »
Wat een enorm verschil met de piloten-schermen die je heden ten dage ziet met al die metertjes.

De flonder op de plek waar de stuurman staat is me wel eens vaker opgevallen.
Waarvoor diende dat eigenlijk? Waren ze klein van stuk en konden ze anders niet naar buiten kijken misschien...
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2010, 01:26:04 door Humtidumty »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #126 Gepost op: 16 mei 2010, 16:00:38 »
Wat een enorm verschil met de piloten-schermen die je heden ten dage ziet met al die metertjes.

De flonder op de plek waar de stuurman staat is me wel eens vaker opgevallen.
Waarvoor diende dat eigenlijk? Waren ze klein van stuk en konden ze anders niet naar buiten lijken misschien...

Goede vraag waarop ik het antwoord eerlijk gezegd ook niet weet. Je ziet het niet in iedere stuurhut van schepen uit die periode terug. Het kan dienen als verhoging voor extra zicht. Wat ook nog zou kunnen is dat het 'verboden terrein' is zodat de man achter het roer zijn werk ongehinderd kan doen. Dit is echter gissen. Weet iemand er meer over te vertellen?

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #127 Gepost op: 6 augustus 2010, 09:54:19 »
Tijdens de zomeronmoeting stelde Arthur de vraag wanneer de achtermast van de Vlieland is verwijderd en de reddingsloep is vervangen door een MOB boot.
SSS geeft hierover geen uitsluitsel en de foto's die ikzelf heb laten in 1968 de oude situatie zien met 2 masten.
In 1970 maakte ik een foto van de uitvoering met 1 mast en MOB boot.
Van 1969 heb ik geen foto's.
Wie het exacter kan zeggen, mag reageren.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

arthur

  • Gast
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #128 Gepost op: 6 augustus 2010, 10:33:58 »
Had die achtermast, behalve als kraan voor de MOB, nog een andere funktie?

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #129 Gepost op: 6 augustus 2010, 11:31:20 »
Had die achtermast, behalve als kraan voor de MOB, nog een andere funktie?

Het voeren van een hoog toplicht wegens de zeemeting. Dat staat in elk geval wel vast.

Verder had de forse giek oorspronkelijk een ander doel. De 'Vlieland' kon door afnemen van de deksalon achterop ook als sleepboot worden ingezet, was de bedoeling. De achtermast, die op de salon was geplaatst, zou in dat geval op het sleepdek, zover mogelijk tegen het dekhuis zijn aangebracht, in welk geval de giek kon dienen voor het behandelen van trossen, bergingsmaterialen of het bergingswerk zelf(bijvoorbeld het overnemen van lading).

Omdat dat nooit is gebruikt, weten we verder geen nadere details. Wanneer de mast definitief is gesneuveld weet ik niet exact. Waarschijnlijk is dat gebeurd nadat het schip aan stuurhut en wat dies meer zij een forse schade had opgelopen tijdens off shore werk, waar de Rederij omstreeks 1970 probeerde een graantje van mee te pikken. De stuurhut moest toen worden vernieuwd. Ik zal eens zien of ik de juiste datum nog ergens kan opduiken.

arthur

  • Gast
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #130 Gepost op: 6 augustus 2010, 17:03:07 »
Dank u voor het uitgebreide antwoord; dat de achtersalon deels afneembaar was, was ik helemaal vergeten.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #131 Gepost op: 6 augustus 2010, 21:53:25 »
WJJ: bedankt voor al je info.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #132 Gepost op: 23 augustus 2010, 19:50:39 »
Van mijn vader hoorde ik dat de kleine Vlieland vandaag, rond etenstijd, te zien (even een shot erlangs) was in een makelaarsprogramma

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #133 Gepost op: 19 december 2010, 23:14:18 »
linkje naar filmpje staat op hun eigen website: www.devlieland.nl

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 489
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #134 Gepost op: 20 december 2010, 19:09:26 »
En zojuist weer herhaald op SBS6, heel leuk!
Via uitzending gemist van SBS6, programma Huizenjacht, vanaf minuut 29

groet,
Evert Jan