Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Vlieland - 1938

<< < (2/49) > >>

Humtidumty:

--- Citaat van: Wim Vink op  1 november 2005, 22:42:05 ---Ik heb er zelf goede herinneringen aan als veerboot tussen Terschelling en Vlieland in zijn nadagen bij Doeksen.

--- Einde van citaat ---
Zie ik het goed? Is die dichte wand midden op het bovendek de scheiding tussen de 2 klassen?
Da's wel een heel duidelijke manier om de verschillen duidelijk te maken zeg! Krijg haast hetzelfde onbehaaglijke gevoel wat ik krijg bij film Titanic over klassen, met die hekken.

Jon:
Ja, in die tijd was het meestal normaal. Het moest ook bijna wel, anders konden de arme mensen de boot niet betalen, en dan zouden ze helemaal geisoleerd raken, van de vaste wal. Maar dat neemt niet weg, dat het dan voor de goedkoopste klas ook nog wel prijzig was..

In de jaren 30 was ook Duinker die met een plan voor een Vlieland schip kwam, en dat niet zeewaardig was trouwens. Op die tekening zie je ook heel duidelijk de harde houten bank waar de armen zaten, en de rijke plek zeg maar op het achterdek.

Wim Vink:
Een blik in de machinekamer. Dit is een verbeterde scan van de dia die al op de site staat.



Dia: © Wim Vink

Wim Vink:
Een tijdlang heeft het "Vlielandje" aan de kant van Muiderberg bij de zogenaamde Hollandse Brug gelegen. In 1997 lag hij aan de overkant tegen een eilandje van het Muiderzand.



Foto: 8-4-1997 te Muiderzand, foto: © Wim Vink

Wim Vink:
Na de overstap op de Vlieree gaat het Vlielandje zijn passagiers weer naar het eiland van bestemming brengen.
Een foto uit de collectie van mijn oom D. Stapersma.



De foto is gemaakt in 1961.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie