Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Vlieland - 1938

<< < (3/49) > >>

Wim Vink:
Nog een plaatje, samen met de Stortemelk. Afbeelding uit de tweede helft van de vijgtiger jaren, gelet op de VW-bus van de firma Boon. De foto kan genomen zijn tot de komst van de Oost-Vlieland in 1962. (Boon reed tot 1964 op Vlieland.)

sievert:
In het najaar van 1992 stond er een artikel in het Vlieland Magazine over de Vlieland.
Nick van de Berg en Gerhard Jeltes hadden de Stichting Vrienden van Vlieland opgericht.
Beide heren wilden de boot opknappen en er o.a. de nostalgische overtocht Harlingen-Vlieland mee maken 1 x per jaar.
Daarnaast zou ze worden ingezet voor het traject Muiderslot-Pampus v.v.
Het gemeentebestuur van Muiden heeft daar een stokje voor gestoken.

Humtidumty:
Is de veer op Vlieland altijd op de veerdam aangekomen of is dit in het begin ook vanuit de reguliere haven gedaan?

grey:
Hallo allemaal,

Ik wil even reageren op de bovenstaand stukje van Humtidumti over de Vlieland (1938) in de havenmond van de werkhaven van Vlieland.
In het verleden lag de Vlieland en al z'n voorgangers aan de kop van een houten steiger welke net west van de huidige veerdam stond. Het ding was net breed genoeg om er met een auto over te rijden. De boot lag dan gewoon in "de geul"die er nu nog is.
Aan het einde was de steiger iets breder en zaten daar een paar "vleugels" aan met aan het eind een paal waar iemand naar toe kon lopen om de boot vast te leggen. Ook stond er nog een hok op waarin je kon schuilen. Ergens op het forum staan nog wel foto's van deze steiger.
Je kunt je voorstellen dat het daar liggen met een harde zuidwester niet je dat was. Het is meerdere keren gebeurd bij een dikke storm personeel over de steiger door het water wadend naar de boot moest om trossen te vervangen of om ergens achter de platen zuid van het dorp voor anker te gaan.
Als de weersvoorspelling dermate slecht was ( duidelijk anders als tegenwoordig) gebeurde het wel vaker dat de Vlieland in de havenmond van de werkhaven werd gelegd omdat het daar dan "rustiger" lag.
Dat dit niet een garantie was bleek wel dat ergens in de vijftiger jaren de Vlieland op een nacht is los geslagen van zes (6!) landvasten en onbemand in het donker dwars over de Richel is gedreven. De sleepboot Alcion van de firma Kooiman uit Harlingen heeft het schip ergens tussen het Griend en Harlingen opgepikt en haar later aan de Stortemelk twee overgegeven. Later op de dag is de Vlieland op eigen kracht teruggekomen naar Vlieland.
Waar zijn de tijden gebleven van echte stormen en echte veerboten.........,beelden uit m'n jeugd.
Groeten Grey

PiebeJanMan:
hehe ja die steiger die had ik natuurlijk ook wel eens gezien maar dat het zo zat wist ik niet bedankt grey!!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie