Geweldige foto's Jeroen, alles is zo herkenbaar, het luik boven de hoofdmotor. het patroon van de dekbeplanking, en de constatering dat mijn 1:100 model wat betreft het onderwaterschip klopt. Ik moest dat uit het algemeen plan (geleend bij Cees Dekker van de rederij) reconstrueren en hoewel ik een redelijke kijk op schepen heb, bleef het een beetje lastig. Nu heb ik een spanten en lijnenplan, (met dank aan Willem Boot) maar de bevestiging is het zien van een professioneel model.
Helaas Jeroen, op het brugdek achter het stuurhuis werden, voor zover ik weet geen passagiers toegelaten, er lagen reddingsvlotten opgestapeld. Op het model mis ik het fraaie teakhouten potdeksel op de relingen rond het brugdek en promenadedek. Het is het gevoel voor dit soort rijke details wat de TESO van Doeksen onderscheidde. Ook binnen straalde dat er vanaf, vergeleken bij de ex Dageraad was de bij "de Vries Lentsch" gebouwde Friesland eigenlijk maar erg sober, zo ontbraken plafonds tegen de onderdeks. en ook de betimmering was eigenlijk maar mondjesmaat.
Pieter