Auteur Topic: Friesland  (gelezen 273801 keer)

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
Re: Friesland
« Reactie #615 Gepost op: 13 januari 2021, 16:42:31 »
Ja ik zit er nu op zag toen  we vertrokken de Friesland naar de haven bij de werf varen dus nu kijken wat er met de midsland gebeurt

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
Re: Friesland
« Reactie #616 Gepost op: 13 januari 2021, 21:43:12 »
En de Friesland ligt bij de Noord Nederland

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 402
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #617 Gepost op: 14 januari 2021, 10:12:40 »
Zo dat is dan toch even bijna 33 jaar de hoofdboot geweest. Zouden er veel schepen van de rederij bij datzelfde jaartal in de buurt komen?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.706
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #618 Gepost op: 14 januari 2021, 10:20:28 »
De eerste Vlieland 1938 (1938-1963) met 25 jaar en De Oost-Vlieland 1963 komen met 23 jaar (tot 1985) een beetje in de buurt.
Ook de Koegelwieck is van 1992-2008 (26 jaar) hoofdboot geweest voor de sneldienst.
De topper is natuurlijk de Holland, maar die voer niet zo regelmatig  :o ;D

Overigens; wie had dat gedacht; nu de Vlieland, Koegelwieck en Willem Barentsz in de reguliere dienst. Terwijl die vorig jaar alle drie nog in de lappenmand zaten  :P

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 402
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #619 Gepost op: 14 januari 2021, 15:45:25 »
Ik dacht er laatst over om eens een overzicht van het rampjaar 2020 voor de rederij op te schrijven. Dan heb je een aardig lijstje zo....

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 100
Re: Friesland
« Reactie #620 Gepost op: 14 januari 2021, 17:49:04 »
Dit alles in ogenschouw nemend betekent dit het einde van de trouuwe Midsland.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland
« Reactie #621 Gepost op: 14 januari 2021, 22:55:50 »
Vergeet de eerste ms Friesland niet.
Ze heeft gewerkt van '56 t/m '88 en daarna natuurlijk heeft ze de ritjes deze (corona)zomer gemaakt.
De eerste Vlieland 1938 (1938-1963) met 25 jaar en De Oost-Vlieland 1963 komen met 23 jaar (tot 1985) een beetje in de buurt.
Ook de Koegelwieck is van 1992-2008 (26 jaar) hoofdboot geweest voor de sneldienst.
De topper is natuurlijk de Holland, maar die voer niet zo regelmatig  :o ;D

Overigens; wie had dat gedacht; nu de Vlieland, Koegelwieck en Willem Barentsz in de reguliere dienst. Terwijl die vorig jaar alle drie nog in de lappenmand zaten  :P
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.706
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #622 Gepost op: 26 januari 2021, 19:28:19 »
Vergeet de eerste ms Friesland niet.
Ze heeft gewerkt van '56 t/m '88 en daarna natuurlijk heeft ze de ritjes deze (corona)zomer gemaakt.

Maar in 1975 werd de Midsland (Rheinland van AG Ems) al ingezet als hoofdboot. En ik weet eigenlijk niet goed welk schip de hoofdboot was eind jaren 60 met de Zeeuwen en de Noord Nederland (De Dageraad) erbij.

« Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 22:47:50 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.023
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #623 Gepost op: 2 februari 2021, 21:05:03 »
Eind jaren 60 waren de Noord-Nederland (ex De Dageraad) en de Friesland de hoofdboten. De Noord-Nederland meer voor het autovervoer en de Friesland meer voor het passagiersvervoer. De Schellingerland (ex Dokter Wagemaker) kon voor versterking ingezet worden. De Zeeuwen waren eind jaren 60 al weg. Pas in 1972 kwam de Schellingerland (de slof, niet te verwarren met de Dokter Wagemaker) en in 1975 inderdaad de Midsland.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 467
Re: Friesland
« Reactie #624 Gepost op: 3 februari 2021, 08:40:34 »

Eigenlijk was de Friesland van 1956 niet zo succesvol voor Doeksen. Het schip had veel te weinig auto of vrachtcapaciteit. Al in 1959/1960 moest de Oosterschelde van de PSD worden gehuurd om het auto vervoer aan te kunnen.
Met de komst van de kopladers voor TESO bracht de Dageraad uitkomst. Dit schip, Noord Nederland genoemd kwam  jaarrond in dienst. Buiten de topdagen en het seizoen voer dit schip vaak alleen, dus samen met de Oost Vlieland vanaf Vlieland, naar Harlingen. Dus eigenlijk was de Noord Nederland vanaf 1965 de hoofdboot. 
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2021, 09:21:16 door Leen »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 467
Re: Friesland
« Reactie #625 Gepost op: 3 februari 2021, 08:57:31 »
De huidige Friesland is denk het meest succesvolle schip van Doeksen tot nu toe.
Men wilde eind tachtiger jaren 1 schip voor alle verkeer. Het werd de Friesland. Dit schip was veel groter dan alles wat daarvoor had gevaren.
Voortschrijdend inzicht leidde tot de inzet van een apart vrachtschip, de Noord Nederland van nu.
Dit leidde tot het idee weer kleinere schepen in te zetten.
Dat de Friesland zo lang hoofdboot is geweest heeft ook te maken met de EVT perikelen en de moeizame bouw en aflevering van de beide Willems.
Deze waren er zonder de EVT problematiek er 5 of 6 jaar eerder geweest.
De 1e tekeningen van Damen o.a. zijn al weer van jaren geleden.
Het enige minpuntje is denk ik haar snelheid. Toen ze werd gebouwd ging men uit van de vaart door het Schuitengat, een veel kortere route. Toen dat de Slenk werd werd de overtocht duur toch vaak 2 uur, echt veel tijd over om achterstanden in te halen bij drukte was er niet meer.   Vandaar dat de beide Willems, evenals de Vlieland trouwens, duidelijk sneller zijn.   

 
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2021, 09:19:29 door Leen »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland
« Reactie #626 Gepost op: 3 februari 2021, 21:33:45 »
Is het duidelijk waarom er geen ontwikkeling is geweest op basis van de Vlieland maar is er gekozen voor geheel nieuwe schepen?
Is de Vlieland misschien op punten tegengevallen?
En welke onderdelen zouden dat zijn?
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.706
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #627 Gepost op: 4 februari 2021, 08:32:23 »
Leuke analyses hierboven, leuk om te lezen!  8)

De Vlieland heeft vooral als nadeel dat er maar 1 rij vrachtwagens op het autodek kan. Er wordt nu omheen gepland (of NN ingezet), maar vooral op de 9.00 afvaart vanuit Harlingen staat het heel vaak vol. Voordeel hiervan is wel dat er veel zitplaatsen zijn in de barsalon en kindersalon zonder daarvoor een extra dekhoogte er bovenop te zetten.
Het grote open zonnedek is ook niet ideaal. Zolang het schip niet met de wind mee vaart heb je als snel dat je er weg tocht.
Ook duurt het aanmeren op Vlieland nog altijd best lang. Ik ben benieuwd of ze dit met de Willems straks sneller kunnen op Vlieland.
De Vlieland heeft 4 aandrijflijnen, waardoor ze op 3 motoren ook nog kan varen, maar ik kan me zo voorstellen dat dit misschien meer onderhoudskosten met zich meebrengt...

Verder zijn de Willems natuurlijk indirect wel een doorontwikkeling van de Vlieland (Catamaran, lichtgewicht interieur, etc.).

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 469
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #628 Gepost op: 5 februari 2021, 18:05:03 »
Is het duidelijk waarom er geen ontwikkeling is geweest op basis van de Vlieland maar is er gekozen voor geheel nieuwe schepen?
Is de Vlieland misschien op punten tegengevallen?
En welke onderdelen zouden dat zijn?
Er moesten in ieder geval enige tijd na de oplevering/indienstneming nog aanpassingen gedaan worden... de ducktails...
Maar dat hebben de Willems ook gehad, de extra boegschroeven...

Mikey88

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 2
Re: Friesland
« Reactie #629 Gepost op: 18 februari 2021, 21:44:20 »
Ze ligt er verlaten bij!