Auteur Topic: Friesland  (gelezen 313501 keer)

Henk K

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #135 Gepost op: 10 augustus 2008, 19:48:09 »
Vroeger was het om de onderste rij ramen wit, nu is dat blauw van voor tot achter.


Bob Koetsier

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #136 Gepost op: 10 augustus 2008, 19:51:44 »
Die was als eerste al genoemd, maar je helpt me wel om het volgende te zien:

- Bovenste rand van de reling, tegenwoordig blauw, hier zo te zien nog wit.

Henk K

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #137 Gepost op: 10 augustus 2008, 20:23:11 »
Och ja je hebt gelijk, weer niet gezien ;D. Het lijkt wel of de friesland na iedere werfbeurt blauwer wordt  :D

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #138 Gepost op: 12 augustus 2008, 12:46:34 »
De foto liegt niet, maar ik stond erbij toen de foto werd gemaakt. Het viel mij ook op dat de Friesland meer rookte dan in het verleden. Deze keer was het wel heel opvallend, maar op dagen daarna zag ik ook meer rook uit de schoorsteen komen.
Ik ben niet technisch, dus van oorzaken heb ik geen verstand.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #139 Gepost op: 12 augustus 2008, 13:44:42 »
Wauw, het lijkt wel een stoomschip dat aan het roetblazen is, maar serieus een goed afgestelde dieselmotor rookt gedurend normaal bedrijf niet zichtbaar. Hier is echter geen sprake van normaal bedrijf, want de foto laat zien dat het schip nagenoeg stil ligt, ik vermoed dat er even dead slow is gedraaid om op het vertrek van de Noord Nederland te wachten, in ieder geval de brandstofhandels zijn net weer op vol vooruit gezet, en dan gebeurt het volgende: nagenoeg iedere scheepsdiesel is uitgerust met drukvulling door middel van uitlaatgassenturbines, populair gezegd een turbo.
Als nu vanuit stilliggend schip het brandstofhandel op vol vooruit word gezet (sommige stuurlieden en kapiteins doen dat wel eens te enthousiast) zal de turbo er even over doen om op toeren te komen, terwijl wel de brandstof voor vol word ingespoten, De schroef ondervind, doordat het schip nog bijna stilligt veel weerstand, dus de motor is overbelast, nu kan dat gedurende korte tijd niet zoveel kwaad, maar er is even niet voldoende lucht om de dieselolie volledig te verbranden, dus er treedt een flinke roetontwikkeling op. en dat is op deze foto goed te zien.
De kleur van de rookgassen zegt trouwens wel meer: als de rook blauwig is verbrand er smeerolie in de cylinders en witte rook wil zeggen dat je waar schijnlijk koelwaterlekkage hebt.
Zoals Wim al opmerkt, ik heb ook het idee dat de Friesland wat meer rookt als vroeger maar, dat kan behalve genoemde overbelasting andere oorzaken hebben,en daar laat ik me liever niet over uit, de werktuigkundigen aan boord zijn daar capabel genoeg voor.

Pieter

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #140 Gepost op: 12 augustus 2008, 13:51:02 »
Vanochtend vanaf het werk (afstappen om 8,30 vanaf de Vlieland) fietste ik naar huis en zag ik dat de bemanning van de Friesland de glijgoten aan het testen was:
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:14:06 door PiebeJanMan »

Henk K

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #141 Gepost op: 12 augustus 2008, 19:04:24 »
Nog even over die rook; het valt me op dat er ook steeds meer rook uit de uitlaten van de boegschroeven (voorop, boven) komen.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2008, 19:07:10 door Henk K »

natureboy

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #142 Gepost op: 12 augustus 2008, 19:17:10 »
t zou ook kunnen dat de verstuivers hun beste tijd hebben gehad, alle onderdelen zijn op den duur aan vervanging toe, maar nogmaals Henk, dit is koffiedik kijken voor mij.

Pieter

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Friesland
« Reactie #143 Gepost op: 26 augustus 2008, 22:03:12 »
Sinds kort in het bezit van een scanner dus maar is even wat oude foto's ingescand.
gemaakt in de herfstvakantie van 1991.

Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland
« Reactie #144 Gepost op: 28 augustus 2008, 21:00:59 »
Da's eens een ander beeld van de schepen, leuk.
Wanneer doen ze dit soort dingen eigenlijk?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

twintimer112

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #145 Gepost op: 28 augustus 2008, 21:18:23 »
Dit doen ze eens in de 2 weken
Zelf maak ik ook de boten schoon ( buiten me eigen werk om), elke avond zuigen we de trappen, salons vegen en dweilen, wc's een beurtje geven enzo

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #146 Gepost op: 20 september 2008, 15:22:27 »
Friesland vanochtend in harlingen:

foto1-3

En de dubbele autodekken:

foto4
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:14:30 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #147 Gepost op: 22 september 2008, 11:57:18 »
Deze was ik eigenlijk nog vergeten, maar hier alsnog:
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:14:40 door PiebeJanMan »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Friesland
« Reactie #148 Gepost op: 2 december 2008, 17:34:08 »



Ik zag aan boord op de Friesland dit weekend op alle dekken L.G. schermen met daarop de z.g.n. Doeksen t.v. 
Voor mij nieuw in ieder geval.
Ook is er een reguliere positie informatie van het schip tijdens de overtochten dus in principe zou de Friesland op AIS live nu zichtbaar moeten zijn.

 
Leen

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #149 Gepost op: 2 december 2008, 17:44:33 »
Hee Leen, die schermen hangen er volgens mij al wel een tijdje, een van de eilanders weet dat vast wel (volgens mij gewoon na de dokbeurt aan het begin van dit jaar). Maar in ieder geval gaat dit niet via de AIS, maar gewoon via de GPS... Dat is eigenlijk ook gewoon wat programmas zoals shipplotter (Waarme je dus weer de AIS bekijkt op de PC) doen. Op de AIS wordt de positie van het schip doorgegeven, maar ook de snelheid en de vaarrichting. Vervolgens plot een programma dit in een voorgeprogrammeerde kaart.
Maar ze gebruiken dus de gewone GPS, ik weet niet of ze hiervoor een aparte GPS-ontvanger hebben naast die die in het stuurhuis zit.